ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۸ شهرستان در استان فارس در حال تبدیل شدن به بیایان هستند

به گفته مدیر کل منابع طبیعی فارس ۱۱ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در این استان وضعیت بیابانی و یا در حال تبدیل به بیابان هستند.

مهرزاد بوستانی، مدیر کل منابع طبیعی استان فارس می‌گوید که ۱۸ شهرستان از مجموع ۲۹ شهرستان در این استان در حال تبدیل به بیابان هستند.

بوستانی شنبه چهارم شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از بیابانی شدن استان فارس ابراز نگرانی کرده است.

او گفته: «طی چند سال گذشته فارس وارد دوره خشکسالی و تغییر اقلیم شده و پدیده بیابان‌زایی در این استان افزایش یافته است.»

به گفته مدیر کل منابع طبیعی فارس ۱۱ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در این استان وضعیت بیابانی و یا در حال تبدیل به بیابان هستند.

او از اجرای اقداماتی مانند بوته کاری و نهال کاری و ایجاد حوضچه‌های نگهداری آب برای جلوگیری از گسترش بیابان در فارس خبر داده است.

بررسی آمار بلندمدت نشان‌دهنده بروز خشکسالی بسیار شدید در بخش‌هایی از ایران مانند مناطقی از استان تهران، فارس، سمنان و شمال لرستان است.

به دلیل بروز خشکسالی در فارس، کشت برنج در این استان نیز ممنوع شده است.

به‌گفته اقلیم‌شناسان، ایران از هم‌اکنون وارد مرحله سوم خشکسالی شده است، مرحله‌ای که به «خشکسالی هیدرولوژیکی» معروف است و طی آن سفره‌های آب زیرزمینی رفته رفته از میان می‌روند.

در مرحله خشکسالی سوم، مهاجرت گسترده‌ای از روستا‌ها به شهر‌ها رخ خواهد داد که این امر خود مشکلات اجتماعی و اقتصادی دیگری را به‌ همراه خواهد داشت.

گروه پژوهشی تغییر اقلیم در «مرکز ملی اقلیم‌شناسی» نیز تأیید کرده‌ است که دمای هوای کشور تا ۹۰ سال آینده افزایش و بارندگی کاهش خواهد یافت. این مرکز پژوهشی برای بررسی تغییرات آب و هوایی ایران در سال‌های آینده اقدام به الگوسازی کرده است که نتایج آن نشان‌دهنده کاسته شدن از میزان باران و خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی در ایران است که پیامد آن خشکسالی خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.