ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولایتی: برخی افراد رده بالای ما در حادثه منا مفقود یا کشته شدند

پس از حادثه منا این خبر منتشر شد که گروهی از مسئولان جمهوری اسلامی در این حادثه مفقود و یا «ربوده» شده‌اند. اکنون علی‌اکبر ولایتی تأیید کرده است که «افراد رده بالای» حکومت در این رویداد کشته و یا مفقود شده‌اند.

پس از حادثه منا برخی رسانه‌های عربی این خبر را منتشر کردند که گروهی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران در این حادثه مفقود و یا «ربوده» شده‌اند. اکنون علی‌اکبر ولایتی تأیید کرده است که «افراد رده بالای» حکومت ایران در این رویداد کشته و یا مفقود شده‌اند.

علی‌اکبر ولایتی: همکاری عربستان و اسرائیل در حوزه‌های مختلف چیزی نیست که بتوان آن را مخفی کرد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز سه‌شنبه ۷ مهرماه درباره مفقود شدن گروهی از مسئولان جمهوری اسلامی در حادثه منا گفت در این رابطه اطلاعی ندارد اما این رویداد را «ظن‌برانگیز» می‌داند. او در همین حال افزود: «برخی افراد رده بالای ما در این حادثه مفقود یا کشته شدند و عربستان باید جهت پیگیری این موضوع و اقدامات مربوط به آن اقدامات لازم را انجام دهد.»

روز یکشنبه ۵ مهرماه «بولتن نیوز» به نقل از سایت عربی «نهرین‌نت» نوشت «شماری از دیپلمات‌ها گزارش‌های اطلاعاتی اولیه‌ای را رد و بدل می‌کنند که بر اساس آن احتمالاً موساد (سازمان اطلاعات اسرائیل) و سازمان اطلاعات عربستان برای یک عملیات اطلاعاتی حساب‌شده تدارک دیده بودند تا شماری از مسئولان ایرانی از جمله تعدادی از مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سفیران و کارمندانی را که در دفتر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی کار می‌کنند بربایند.»

این گزارش نام گروهی از این افراد را اعلام کرده است، از جمله غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان، از افراد مهم در دفتر علی خامنه‌ای و از کسانی که بر اسرار مسلح کردن حزب‌الله لبنان توسط ایران آگاه است، علی‌اصغر فولادگر رئیس دفتر مطالعات راهبردی سپاه پاسداران، حسن دانش، فواد مشغلی، عمار میرانصاری، حسن حسنی و شمار دیگری از نیروهای سپاه پاسداران.

این گزارش اما از سوی رسانه‌های معتبر و مستقل تأیید نشده است.

علی‌اکبر ولایتی احتمال وجود «توطئه» در این زمینه و همچنین شایعه همکاری عربستان و اسرائیل را رد نکرد و گفت‌ همکاری این دو کشور «در حوزه‌های مختلف چیزی نیست که بتوان آن را مخفی کرد.»

او افزود: «مسئولان عربستان باید به وظایف خود در قبال حجاج خانه خدا عمل کنند در غیر این صورت سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای اسلامی باید در این زمینه اقدامی انجام دهند.»

حادثه منا روز پنج‌شنبه ۲۴ سپتامبر / دوم مهرماه رخ داد. مقام‌های سعودی می‌گویند در این حادثه حدود ۸۰۰ زائر زیر دست و پا کشته شدند اما ایران تعداد کشته‌شدگان را چندین هزار نفر اعلام کرده است.

بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی ایران، آمار کشته‌شدگان ایرانی در حادثه منا ۲۳۹ نفر و شمار مفقودین ۲۴۱ نفر است.

مقام‌های ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از زمان وقوع حادثه منا حملات شدیدی به مسئولان سعودی کرده و آن‌ها را «بی‌کفایت» خوانده‌اند. حتی برخی از مسئولان جمهوری اسلامی این حادثه را «توطئه» خوانده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به این حادثه اشاره و مسئولان سعودی را متهم به سوء مدیریت کرد.

روحانی که قرار بود سفرش به نیویورک تا بعد از ظهر روز سه‌شنبه ادامه یابد، صبح سه‌شنبه برای حضور در مراسم استقبال از پیکر حجاج ایرانی کشته‌شده در حادثه منا، به ایران بازگشت و در فرودگاه مهرآباد گفت این حادثه را «عادی و معمولی» نمی‌داند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت تهران از رویداد پیش‌‌آمده برای زائران در مکه «بهره‌برداری سیاسی» می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    حکومتی که رده بالایش راچون ولایتی تشکیل دهند همانا که مفقود الاثر شوند هر چه زودتر اثرش بهتر

  • faryad

    فاطمه هاشمی به سایت کلمه گفته است "چند وقت پیش که از سیما برنامه کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس را نشان می‌دادند، در آن برنامه آقای جلیلی با تیم مذاکره کننده قبلی حضور داشتند و صحبت می‌کردند. مهدی فردای آن روز از زندان با من تماس گرفت و گفت شخصی که کنار آقای جلیلی نشسته بود، حمیدرضا عسگری یکی از بازجوهای او در زندان اوین بوده است که البته بازجوی افراد دیگری هم بوده است."! رسانه های ایران از جمله خبرگزاری تسنیم در اسفند ماه ۱۳۹۱ گزارش داده بودند که سرپرست گروه مذاکره کننده ایران در مذاکرات فنی استانبول را حمیدرضا عسگری بر عهده دارد.! سایت کلمه می گوید او بازجوی حسین موسویان از مذاکره کنندگان ارشد اتمی ایران در دوره سرپرستی حسن روحانی (بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴) هم بوده است. آقای جلیلی و شماری از اعضای تیم سابق مذاکره کننده هسته ای ایران از جمله حمیدرضا عسگری، اواخر شهریورماه در کمیسیون برجام حاضر شده بودند و بخش هایی از این جلسه هم از تلویزیون ایران پخش شد.!

  • salim

    ماه پیش در دانشکده ما از طرف بسیج دعوت شده بود و گفتند با توجه به حمله عربستان به یمن ،عربستان یک سیلی محکم از نظام خواهد خورد و نمیگذاریم مخصوصا ولیعهد سوسولش که طراح این حمله بوده جان سالم در ببرد از طرفی برادر بنده که امروز تلفنی با من از مدینه صحبت میکرد دیده بود که دقیقا زمان عبور ولیعهد عربستان چند عراقی به شکل خواصی که نوعی اعلام خطر و حمله انتحاری است هلهله سر دادند و این کار بهم ریختن ناگهانی حجاج را باعث شد و مطمئن بود اینها عمدا اینکار را کردند تا بتوانند از آشوب بوجود آمده خود را به خودرو ولیعهد برسانند که نتوانستند و خود گرفتار سیل جمعیت مضطرب شدند

  • بهنام

    البته بعید هم نیست این مزدوران و جیره خواران نظام منحط ولایت وقیه طی یک عملیات حساب شده به چنگ نیروهای اطلاعاتی و ضد تروریسم عربستان افتاده باشند . هر کدام از این نوکران و دست بوسان ولی امر دزدان جهان ، خود به تنهائی مانند جعبه سیاه بسیاری از رازهای نامکشوف جنایات و اسرار مخوف حکومت ننگین اسلامی می باشند و ممکن است افشای آن برای حضرات تهران نشین بسیار گران تمام شود . به امید نابودی عوامل ظلم و جور در ایران و در راس آن علی خامنه ای جنایتکار و دیکتاتور و ریشه کن شدن اسلام ناب محمد کذاب .