ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حادثه منا: پادشاه عربستان به ایران تسلیت گفت

پس از حادثه منا مقام‌های ایران بارها علیه حکومت عربستان سخن گفتند و مقام‌های سعودی نیز ایران را به بهره‌برداری سیاسی از این رویداد متهم کردند. در چنین فضایی پادشاه عربستان به ایران پیام تسلیت فرستاده است.

پس از حادثه منا و کشته شدن بیش از ۴۶۰ ایرانی، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها علیه حکومت عربستان سخن گفتند و مقام‌های سعودی نیز ایران را به بهره‌برداری سیاسی از این رویداد متهم کردند. در چنین فضایی پادشاه عربستان به ایران پیام تسلیت فرستاده است.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان

روزنامه الریاض عربستان نوشته است که خالد الفالح، وزیر بهداشت عربستان سعودی در جریان دیدار با حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران پیام تسلیت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به دولت ایران و خانواده‌های قربانیان حادثه منا را تقدیم وی کرد.

حسن هاشمی به‌همراه چند تن از مقام‌های ایرانی دیگر برای رسیدگی به وضعیت حجاج ایرانی روز سه‌شنبه ۷ مهر وارد مکه شدند.

بنا به این گزارش دو طرف در این دیدار بر انتقال هر چه سریع‌تر جنازه ایرانی‌های جان‌باخته در حادثه منا و شناسایی سایر قربانیان و درمان زخمی‌شدگان توافق کرده‌اند.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران امروز پنج‌شنبه ۹ مهرماه گفت: «مسئولان بهداشت و درمان عربستان متقاعد شدند که به پیشنهاد وزیر بهداشت ایران عمل کنند. به این ترتیب هر فردی که در بین جان‌باختگان به عنوان فرد ایرانی شناسایی شود حتی اگر تشخیص هویت او انجام نشود به ایران منتقل و موضوع تشخیص هویت با نظارت وزارت بهداشت ایران در کشور انجام شود.»

به‌گفته رئیس سازمان حج از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ نفر کشته‌شده در حادثه منا ۴۶۴ نفر ایرانی هستند.

حادثه منا روز پنج‌شنبه ۲۴ سپتامبر / دوم مهرماه رخ داد. مقام‌های ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از زمان وقوع حادثه منا حملات شدیدی به مسئولان سعودی کرده و آن‌ها را «بی‌کفایت» خواندند. حتی برخی از مسئولان جمهوری اسلامی این حادثه را نوعی «توطئه» دانستند.

روز چهارشنبه ۸ مهرماه رهبر جمهوری اسلامی در واکنشی تند عربستان را تهدید کرد که اگر قرار باشد ایران عکس‌العملی نشان دهد، این عکس‌العمل خشن و سخت خواهد بود.‌

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در واکنش به سخنان مقام‌های ایرانی گفته بود: «تهران مانند همیشه می‌خواهد از یک فاجعه غم‌انگیز انسانی که برای زائران در مکه اتفاق افتاد بهره‌برداری سیاسی بکند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سید

    انکه بهار جوانیش رفت و همتش برای ماندن چند روزی دیگر بیش نیست و روی بازگشت ندارد، الف قامتش خمید و مردنش نزدیک است. وی را چه مبارک است. مرا یاد مصرعی انداخت بهرام که تو گور می گرفتی همه عمر دیدی که چگونه گور بهرام گرفت. و انسان به زودی می بیند که چه مبارک است اسلام عزیز.

  • Bahram

    این تلف شدگان بیشترشان ایرانی بوده اند که برای سنگ پرانی به شیطان عجله کردند و زیر پا له‌ شدند.تقصیر از هیچکس نیست بجز بی‌ فرهنگی معتقد دین به اسلام نامبارک.

  • شاهد

    ا: سازمان حج و زیارت ایران می کوشد تعداد کشته ها حج از همه کشور ها را بالا برد تا از پاسخگویی به این پرسش که چرا تعداد کشته های ایرانی نسبت به کشته های سایر کشورها بسیار بیشتر است شانه خالی کند . 2: تعداد زیاد کشته های ایران وکشته یا مفقود شدن تعداد ی از مقامات حکومت اسلامی و روحانیون بعثه رهبری و گزارش های مبنی بر قرار گرفتن زوار ایرانی در مسیر رمی جمرات و شعار دادن انها این ظن را تقویت می کند که بعثه رهبری تصمیم گرفته بوده است برخی از کاروان های منتخب پس از رمی جمرات با بازگشت در مسیری که زوار در حال امدن برای رمی هستند مراسم "برائت از مشرکین " را با شعار های نظام -للموت الامریکا و للموت اسرائیل بجای اورد تا تبلیغی عظیم برای حکومت اسلامی باشد . فرض شده بوده که بهترین مکان برای جلوگیری از واکنش مقامات عربستان - و تهدید انان برای جلوگیری از الوده شدن حج به مطامع سیاسی - برگزاری مراسم "برائت " در همان مسیر رمی ازجمرات است . 3: ظن ان می رود که مقامات حکومت عربستان پس از مشاهده این عمل بعثه رهبری برای برگزاری مراسم برائت در این محل تصمیم گرفته اند با بستن برخی از درهای مسیر و تغییر مسیرها از گسترش ان جلوگیری کنند که همین امر موجب کشته شدن تعداد زیادی زوار ایرانی شده است . 4: اما خبر بسیار بدتر برای حکومت اسلامی و شخص ایت الله خامنه ای که موجب واکنش شدید ایشان شد مفقود شدن برخی از مقامات رده بالای سپاه و دفتر ایشان از جمله سفیر سابق ایران در بیروت( رکن ابادی امسال پیام ایت الله به زوار را خوانده بود ) و مسئول دفتر استراتژی سپاه است که فرض می شود پس از زخمی شدن توسط مقامات سعودی به جای نامعلومی انتقال داده شده اند . تهدید ایت الله برای بازپس دادن جنازه همه حجاج نیز نتیجه وحشت او از بازداشت اینان و کسب اطلاعات در پی بازجویی است که تهدیدی امنیتی تلقی می شود