ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: دست دادن با اوباما تصادفی بود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با نشریه نیویورکر گفته است که ماجرای دست دادنش با باراک اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل کاملاً تصادفی رخ داده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با نشریه نیویورکر گفته است که ماجرای دست دادنش با باراک اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل کاملاً تصادفی رخ داده است.

ظریف در پاسخ به این سئوال که «آیا می‌دانستید اوباما قصد دارد به سوی شما بیاید و با شما دست بدهد»، گفت: «خیر، اصلاً مرسوم نیست که رؤسای دولت‌ها برای دست دادن با وزیران خارجه برنامه‌‌ای داشته باشند. این کار برای آن‌ها حتی توهین‌آمیز است.»

اوباما و ظریف، ۲۸ سپتامبر / ۶ مهرماه در سازمان ملل با یکدیگر روبه‌رو شدند و با هم دست داده‌ و گفت‌وگو کردند.

در پی این اقدام مخالفان دولت و توافق هسته‌ای آن را محکوم کردند و حتی تجمعاتی نیز علیه آن برگزار کردند.

ظریف در توضیح ماجرا به نیویورکر گفت: «اوباما دو ساعت پیش از آن در مجمع عمومی سخنرانی کرده بود و ما انتظار نداشتیم که به سالن مجمع عمومی بازگردد. زمانی که از سالن خارج می‌شدم اوباما به دلیلی که نمی‌دانم، داشت به سالن مجمع عمومی وارد می‌شد و با هم روبه‌رو شدیم. این کاملاً تصادفی بود.»

وزیر امور خارجه ایران درباره پیامدهای این مسأله برای او در ایران گفت: «[این اقدام] در داخل کشور برایم هزینه‌هایی داشته، با این حال هر کاری که می‌کنم در کشورم برایم هزینه دارد و این مورد نیز مورد متفاوتی نیست.»

از ظریف درباره دلیل عدم تمایل حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، به دیدار با باراک اوباما در سفر اخیر به نیویورک پرسیده شد و او پاسخ داد که چنین اقداماتی اولویت ایران نیست.

ظریف اجرای توافق هسته‌ای را مهم دانست و افزود: «بهتر است کارهایی نکنیم که وضعیت را پیچیده می‌کند. آن‌چه برای ما مهم است محتوا است نه ظاهر و عکس گرفتن با هم.»

دو سال قبل و پیش از دور تازه مذاکرات هسته‌ای تهران و غرب حسن روحانی پس از گذشت بیش از ۳۰ سال قطع کامل روابط سیاسی ایران و آمریکا، با باراک اوباما به طور تلفنی گفت‌وگو کرد. این گفت‌وگوی تلفنی باعث خشم محافظه‌کاران در ایران شد.

محمدجواد ظریف همچنین گفت اجرای درست توافق هسته‌ای فرصتی برای ایجاد اعتماد میان ایران و آمریکا فراهم می‌کند که در حل دیگر مسائل میان دو کشور نیز کمک خواهد کرد.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به ایجاد رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به مسئولان حکومتی هشدار داده است.

خامنه‌ای در دیدار روز چهارشنبه خود با جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه، مذاکره با آمریکا را ممنوع و مضر خواند. او گفت: «مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی یعنی نفوذ؛ می‌خواهند راه را باز کنند برای تحمیل.»

روابط سیاسی ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ قطع شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    آقای ظریف ! می بین که ولی امر مسلمین جهان از یک طرف شما را مامور مذاکره می کند از طرف دیگر به امت حزب اله حاضر در صحنه و دلواپسانش دستور حمله میدهد، حواست را جمع کن یک زمان در پی یکی از اینجور تصادفها جانت را از دست ندهی ! سعید امامی و .... و این آخری بابک زنجانی هم بدبختها مامور ولی آقا بودند و سرانجام به سرنوشتی که میدانی و می بینی دچار شدند ! برای حفظ نظام حتا اسلام را هم فدا می کنند، چون اوجب واجبات است، روحانی هم نشان داد آدمی نیست که در زمان گرفتاری هوای ماموران و همراهانش را داشته باشد

  • Majid

    دست طبیعی ظریف و دست مصنوعی خامنه ای تصادفی در دست هم قرار نگرفته بلکه از برای  رو شدن دستهای هردویشان است در «مالش  قهرمانانه».