ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تویوتاهای داعش از کجا می‌آیند؟

کاروان‌هایی از خودروهای ژاپنی تویوتا، جزء جدایی‌ناپذیر تصاویر تبلیغاتی داعش در عراق و سوریه هستند. وزارت دارایی آمریکا از کمپانی تویوتا در این باره سوال کرده است.

کاروان‌هایی از خودروهای ژاپنی تویوتا، جزء جدایی‌ناپذیر تصاویر تبلیغاتی داعش در عراق و سوریه هستند. وزارت دارایی آمریکا از کمپانی تویوتا در این مورد سوال کرده است.

اسلحه، پیکارجویان نقاب‌زده و پرچم‌های سیاه، نشانه‌های غالب در ویدئوهای تبلیغاتی داعش هستند. به این نشانه‌ها باید وانت‌ها و خودروهای استیشن تویوتا را نیز افزود. برای مقامات آمریکایی دسترسی داعش به این همه تویوتای دست اول یا دست دوم به یک معما تبدیل شده است.

بیش از یک سال است که مبدا تویوتاهای تحت تملک داعش در لیبی، عراق و سوریه موضوع بحث است. حال شبکه‌های تلویزیونی «ای‌بی‌سی» و «سی‌ان‌ان» می‌گویند مقامات وزارت دارایی آمریکا از کنسرن خودروسازی تویوتا خواسته‌اند که در مورد چگونگی دستیابی داعش به این همه تویوتا توضیح دهند.

مدیران تویوتا گفته‌اند هیچ نمی‌دانند خودروها با وجودی که فروش‌شان از سال گذشته به طور رسمی قطع شده است، چگونه از سوریه سر در می‌آورند.

اد لویس، مدیر روابط عمومی تویوتا در واشنگتن به شبکه «ای‌بی‌سی» گفته است: «طبق قوانین موجود تویوتا، هیچ خودرویی برای مصارف تروریستی یا نظامی یا تغییر مدل به مشتریان فروخته نمی‌شود.» لویس اضافه کرده که اکثر ماشین‌های مشاهده شده در تصاویر داعش، مدل‌های قدیمی این کارخانه هستند.

بیش از همه، تویوتا استیشن مدل «هایلوکس» زیر پای شبه‌نظامیان داعش دیده می‌شود. این خودرویی است نسبتا کوچک و کم مصرف که مناسب شهر و بیابان است. در شهر رقه که پایتخت داعش در سوریه معرفی می‌شود، دوسوم خودروهای در حال تردد، این مدل تویوتا هستند.

«تویوتاها از عراق می‌آیند»

لقمان فیلی، سفیر عراق در آمریکا به نشریه «بیزنس تایمز» گفته که داعش همه خودروها اعم از دست دوم یا نو را می‌خرد. بیش از همه عنوان می‌شود که خودروها از طریق مرز عراق و سوریه به دست داعش می‌رسند.

در دسامبر ۲۰۱۴ نیز انتشار تصویراسلامگرایان افراطی سوریه در یک فورد سیاه رنگ آمریکایی، اسباب شگفتی شد. این فورد وانت به یک لوله‌کش آمریکایی تعلق داشت و با وجود فروخته شدن در یک حراجی در تگزاس، از سوریه سر در آورده بود. عجیب‌ ‌آن که نام شرکت لوله‌کشی و شماره تلفن آن از بدنه خودرو پاک نشده بود. این تصویر با قرار داشتن فردی سیاهیوش پشت تیربار در قسمت عقب وانت، در توئیتر منتشر شده بود.

مقامات کمپانی تویوتا می‌گویند تقاضای وزارت دارایی ‌امریکا بخشی از تحقیقات مربوط به یافتن سرچشمه‌های مالی و تامیناتی دولت اسلامی است.

اد لویس، سخنگو و مدیر روابط عمومی تویوتا یادآوری کرده که کنترل سرنوشت همه اتومبیل‌های فروخته شده میسر نیست: «نمی‌توان پیگیری کرد که آیا خودروها دزدیده شده‌اند، دوباره به فروش رفته‌اند و یا قاچاق شده‌اند.»

آن گونه که شبکه «ای‌بی‌سی» گزارش داده، میزان فروش خودروهای مدل «هایلوکس» و «لندکروز» در عراق، از ۶هزار دستگاه در سال ۲۰۱۱ به ۱۸هزار دستگاه در سال ۲۰۱۳ رسیده بود. در سال ۲۰۱۴ اما این میزان به ۱۳هزار خودرو تقلیل یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عربی‌ که تو کون آمریکا رفت و گفت بو میدهد

    همین که ماشین آسیای دور زیر پاشون هست، اتفاقا خیلی‌ چیزا رو خبر میده. در دنیای امروز کافیست حرفهای رسانه‌ها رو معمولاً چپه کنید، اگر بخواهید به واقعیات برسید. برای مقامهای آمریکایی‌ معما است = برای مقامهای آمریکایی معما نیست، چون خودشون میدانند دارن چه کار میکنند در این منطقه.

  • naseem

    رامی عبدالرحمن رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه، در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفته است که شبه نظامیان داعش روستای سوسین و تل قراح را از کنترل دیگر گروههای مخالف اسد خارج کرده است. عبدالرحمان افزود:« از اواخر ماه اوت جاری تاکنون این به عنوان بزرگترین پیشروی برای داعش در منطقه به شمار می رود به این دلیل که نیروهای داعش در دو کیلومتری منطقه صنعتی شمال شهرستان حلب واقع شده است». از ده روز پیش تاکنون جنگنده ها و ناوهای جنگی روسیه مناطق تحت کنترل مخالفان اسد را به شدت بمباران می کنند!!. این در حالی است که مسکو از آغاز عملیات تاکنون بارها تاکید کرده که جنگنده های این کشور تنها مواضع داعش را بمباران می کنند. اما مخالفان سوری می گویند اغلب حملات روسیه مخالفان معتدل اسد را هدف قرار داده است ثابت شد داعش هم ساخته حکومت اسلامی ایران و اسد است...

  • غلام یحی حسنی

    نه تنها داعش بلکه تمام گروهای تروریستی که به هرنام ونشان عرض وجود میکند ساخته وپرداخته امریکا است دیگر هیچ کشوری وهیچ ارگان قادر به تمویل این همه امکانات و تجهیزات مدرن وپیشرفته نیست که امروز دراختیار القاعده ، داعش ، طالب وسایر گروهای تروریستی ودهشت افگن قراردارد . امریکا به خاطر یک قطبی ساختن جهان وتسلط کامل بردنیا ازهیچ نوع تلاش دریغ نمیکند ولو رسیدن به این هدف منجر به جنگ جهانی وجنگ اتمی وهسته ای ونابودی تمام بشریت وآبادی تمام دنیا شود .

  • احمد کرمانشاهی

    پیکارجویان یا تروریستهای داعش؟ دولت اسلامی یا تروریسم داعش؟

  • حامد

    وزارت دارایی آمریکا لابد تمایل دارند خودروهای داعش هم از آمریکا خریداری شود! چرا خرید و فروش اسلحه های آمریکایی روز دنیا رو پیگیر نیست؟!

  • shabnam

    همه رو سعودیها میخرن بزاشون.