ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: امکان دارد دوباره به رکود باز گردیم

روحانی می‌گوید تاخیر در اجرای توافق اتمی برای اقتصاد ایران دردسرآفرین است. او بازگشت به دوره رکود را با اشاره به کمبود تسهیلات مالی و کاهش بهای نفت منتفی ندانست.

روحانی می‌گوید تاخیر در اجرای توافق اتمی برای اقتصاد دردسرآفرین است زیرا بازار تقاضا و تولید برای خریدار، کارآفرین داخلی و سرمایه‌گذار خارجی را دچار مشکل می‌کند.

حسن روحانی صبح شنبه ۱۸ مهر در «همایش بین‌المللی سیاست‌های تجاری و صنعتی برای توسعه صادرات و اشتغال ایران» گفت تقاضاهای زیادی از کارآفرینان خارجی برای ورود به بازار سرمایه کشور وجود دارد که منتظر روز اجرای توافق هستند تا وارد بورس شوند. او افزود شرایط به گونه‌ای است که امکان دارد دوباره به رکود بازگردیم.

او مشکل جدی تولیدکنندگان داخلی را کمبود تسهیلات مالی و کاهش تقاضا خواند و گفت: «تصمیم این بود تا برای اشتغال، رونق و توسعه پایدار برنامه‌ریزی شود تا در برخی صنایع به دنبال صنایع پایین دستی باشیم و این حرکت در سال های ۹۲ و ۹۳برای خروج از رکود آغاز شد اما در تابستان ۹۳ با کاهش قیمت نفت و طولانی شدن زمان مذاکرات و اجرای آن مواجه شدیم.»

روحانی گفت برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ورود سرمایه‌گذاری و اجرای قراردادها با تاخیر در اجرای توافق هسته‌ای به تعویق می‌افتند: «در این حالت دو انتظار برای خریدار داخلی و فعالان اقتصادی خارجی به وجود آمده که در بازار و تولید موثر بوده است. این انتظار باعث می‌شود در ماه‌های پیش رو مشکلاتی داشته باشیم.»

او ابراز امیدواری کرد که با اجرای توافق اتمی، برداشته شدن تحریم‌ها، حضور سرمایه‌گذاران خارجی و ورود فناوری، اقتصاد ایران رونق بگیرد.

در‌امدهای کم و معضل اشتغال

روحانی با اشاره به پیچیدگی‌های بحث اشتغال، اذعان کرد که وزارت‌خانه‌های ایران به خاطر درآمد کم، مشکلات بسیاری دارند: «درست در سال‌هایی که این نیروی جوان قصد ورود به بازار کار را داشت، بهترین فرصت برای اشتغال در کشور ایجاد شد: «اما در نیمه دهه ۸۰ با وجود اینکه وضع درآمد نفتی ما به بشکه‌ای ۱۴۳ دلار رسید، اشتغال خالص ما تقریبا صفر شد به طوری که برای اشتغال عدد و رقمی نداشتیم.»

او گفت‌: کاهش قیمت نفت همیشه در ایران برای اقتصاد و بخش های دولتی و خصوصی به ویژه بخش های خصوصی که وابستگی بیشتری به نفت دارند مثل پتروشیمی‌ها و صنایعی که فراز و نشیب قیمت نفت در آنها اثر می گذارد تأثیرگذار بوده است

سخنان روحانی پس از انتشار نامه هشدارآمیز چهار وزیر کابینه پیرامون شرایط اقتصادی کشور ادا شده‌اند. روحانی بازگشت به دوران رکود را منتفی نمی‌داند؛ گویی اقتصاد ایران در چنین شرایطی نیست اما وزیران اقتصاد‌، کار‌، صنعت و دفاع در نامه خود، نسبت به گذار از مرحله رکود به مرحله بحران هشدار داده بودند.

در این نامه با اشاره به کاهش ۴۲درصدی شاخص قیمت ارزش بازار، از پاره‌ای تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها انتقاد شده بود.

هم‌زمانی رکود و تورم

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران پیش‌تر گفته است که بزرگترین چالش اقتصادی کشور، تورم و رکود هم‌زمان است. به گفته او، اگر دولت بخواهد برای مقابله با تورم از سیاست‌های انقباضی استفاده کند، موجب تشدید رکود شده و اگر برای مقابله با رکود بخواهد سیاست‌های انبساطی پولی در پیش بگیرد، متقابلا به تشدید تورم کمک کرده است.

خبرگزاری رویترز جمعه ۹ اکتبر گزارش داده بود که مقامات آمریکایی به کمپانی‌های غربی هشدار داده‌اند که برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و عرصه‌های اقتصادی دیگر در ایران شتاب نکنند و منتظر باشند تا توافق جامع هسته‌ای به جریان اجرایی بیفتد.

موسسه دولتی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در تابستان ۱۳۹۴ عنوان کرده بود که اقتصاد ایران در آغاز نیمه دوم سال‌جاری همچنان با مساله رکود و کاهش رشد اقتصادی روبرو خواهد بود و چنانچه اقدام ویژه‌ای همانند رفع عملی تحریم‌های اقتصادی و مالی صورت نگیرد، نمی‌توان به خروج از وضعیت موجود در کوتاه مدت امیدوار بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    مگر رونق بوده که شاید به رکود برگردیم؟! یک زمان گفتند حالا که تورم کنترل شده (!) ضریب افزایش حقوق را کمتر میکنیم تا تورم برنگردد ! قیمتها که روبه افزایش است ، حتی بهای کالاها و خدمات دولتی، پس تورم چه چیزی کنترل شده؟! اکنون هم آقای روحانی میگوید شاید به رکود برگردیم ! گویی در رونق هستیم ! گویی در این 36 سال حقوق ما را هماهنگ با افزایش تورم زیاد میکردند ! همه از بالا تا پایین کم و بیش احمدی نژاد هستند، ولی جلوه هایشان فرق می کند. خدا همه شما را هرچه زودتر شهید کند که این مردم از دست شما آسوده شوند.

  • پیمان

    ج.ا دیگر نباید روی قیمتهای بالای نفت حساب کند . الان علاوه بر اضافه شدن منابع نفت شیل به بازار انرژی اقتصاد جهانی هم خوابیده. به فرض که اقتصاد تا سال ۲۰۱۸ یک تکانی بخوره آنهم باز تاثیر زیادی در قیمت نفت نخواهد داشت چرا که با سرمایه گذاری های کلانی که چین و آمریکا و اروپا در بخش انرژی های نو کردن روز به روز وابستگی شان به نفت کمتر و کمتر میشود.