ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه ۱۷ نماینده مجلس: روند بررسی برجام غیرقانونی است

۱۷ تن از نمایندگان مخالف دولت در مجلس ایران در نامه‌ای به علی لاریجانی از دخالت هیأت رئیسه مجلس در بررسی برجام انتقاد کرده و روال بررسی آن را غیرقانونی دانستند. آن‌ها می‌گویند دولت باید توافق هسته‌ای را به‌شکل لایحه به مجلس ارائه کند.

۱۷ تن از نمایندگان مخالف توافق هسته‌ای در مجلس ایران در نامه‌ای به علی لاریجانی از دخالت هیأت رئیسه مجلس در بررسی برجام انتقاد کرده و روال بررسی آن را غیرقانونی دانستند. آن‌ها می‌گویند دولت باید توافق هسته‌ای را به‌شکل لایحه به مجلس ارائه کند.

حمید رسایی یکی از امضاکنندگان نامه ۱۷ نماینده مخالف برجام به علی لاریجانی

خبرگزاری فارس این نامه را روز شنبه ۱۸ مهر منتشر کرده است. مرتضی آقاتهرانی، احمد سالک، روح‌الله حسینیان، حمید رسایی، محمود نبویان، نصرالله پژمانفر، اسماعیل کوثری، مسعود میرکاظمی، محمد سلیمانی، حبیب‌الله آقاجری، زهره طبیب‌زاده، امیرحسین قاضی‌زاده، شهروز افخمی، حسین طلا، شکرخدا موسوی، علی‌اصغر زارعی و بهرام بیرانوند امضا‌کنندگان این نامه هستند.

این نمایندگان توافق هسته‌ای را که در ایران به «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) معروف است، برخلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی خوانده و گفته‌اند این توافق «امکان سلطه‌جویی دشمنان» را فراهم ساخته، «روزنه‌های نفوذ دشمنان» را باز گذاشته و به آن‌ها رسمیت بخشیده، و امکان حمایت از مبارزه «مستضعفین‏ در برابر مستکبرین‏ در هر نقطه‏ از جهان» را سلب کرده است.

آن‌ها برجام را «لایحه» قلمداد کرده، ارائه آن توسط دولت به مجلس را غیرقانونی دانسته و گفته‌اند طبق قانون اساسی دولت می‌بایست «لوایح قانونی خود را قبل از تقدیم به مجلس، ابتدا به تصویب هیأت وزیران برساند» که این کار انجام نشده و دولت یازدهم قانون را زیر پا گذاشته است.

بحث «لایحه» بودن یا نبودن برجام تاکنون در مجادله‌های موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای مطرح بوده است. موافقان توافق هسته‌ای معتقدند که نباید این توافق را به‌عنوان یک «لایحه» در نظر گرفت در حالی‌که مخالفان بر این موضوع تأکید دارند و می‌گویند به همین دلیل برجام باید به تصویب برسد.

امضاکنندگان نامه گفته‌اند: «مادامی که متن برجام بر اساس اصول قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی ارائه نشود، علاوه بر پایه‌گذاری سنت غلط قانون‌شکنی، تأیید یک محتوای غیرقانونی و به نوعی دور زدن قوانین کشور است.»

آن‌ها در حالی که نمایندگان مخالف و منتقد توافق هسته‌ای در کمیسیون برجام اکثریت را در دست دارند ترکیب این کمیسیون را «باب میل» ندانسته و گفته‌اند برخی افراد منتسب به علی لاریجانی، رئیس مجلس، در رسیدگی به متن برجام «کارشکنی‌های مختلفی» صورت داده‌اند و در نهایت وقتی گزارش کمیسیون برجام تهیه شد، «طرح از پیش تهیه‌شده‌ای» با فوریت در دستور کار مجلس قرار گرفت که محتوای آن بر خلاف گزارش کمیسیون و با هدف «خنثی کردن» بندهای گزارش نوشته شده بود.

در جلسه علنی یکشنبه ۱۲ مهر مجلس ایران، طرح دو فوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در برجام» مطرح شد اما به دلیل آن‌که دو سوم آرای نمایندگان را به دست نیاورد به طور یک فوریت به تصویب رسید.

بر اساس این طرح دولت ایران اجازه خواهد داشت تا در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی «به شکل داوطلبانه» برجام را اجرا کند.

امضاکنندگان نامه این طرح را تأیید برجام دانسته و گفته‌اند در پی تصویب یک فوریتی این طرح با آن مانند یک طرح دو فوریتی رفتار شده و علی لاریجانی قصد دارد آن را جهت بررسی به صحن علنی مجلس بیاورد. این در حالی است که به‌گفته ۱۷ نماینده، هیأت رئیسه مجلس این طرح را به کمیسیون برجام ارائه نداده است.

آن‌ها نوشته‌اند هر طرحی که به‌طور ضمنی متن برجام را تأیید کند، خلاف قانون می‌دانند و از علی لاریجانی خواسته‌اند تا «روال غیرقانونی» بررسی طرح را متوقف کند.

کمتر از یک هفته پیش پنج نماینده مجلس ایران که عضو کمیسیون برجام هستند در انتقاد از عملکرد این کمیسیون گفته بودند که گزارش برجام «منطبق بر منافع ملت نبوده» و «آثار بسیار مثبت برجام» را نادیده گرفته است.

این نمایندگان همچنین فاش کردند که گزارش برجام به جای آن‌که توسط اعضای این کمیسیون آماده شود، «در خارج از مجلس تدوین شده است.»

گزارش کمیسیون برجام مجلس درباره توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی روز یکشنبه ۱۲مهر در جلسه علنی مجلس خوانده شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.