ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محرم، مدل ۹۴: چالش حجاب و حکومت

اتحادیه‌های آرایشگران تهران اعلام کرده‌اند آنچه به‌عنوان «آرایش ملایم ویژه ماه محرم» یا «اصلاح ویژه محرم» تبلیغ می‌شود،‌ غیرقانونی است و می‌تواند به توبیخ منجر شود.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران و رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران اعلام کرده‌اند که آنچه به عنوان «آرایش ملایم ویژه ماه محرم» یا «اصلاح ویژه محرم» از سوی برخی آرایشگران تبلیغ می‌شود،‌ غیرقانونی است و می‌تواند به توبیخ منجر شود.

آرایش مخصوص محرم چیزی است که در سال‌های اخیر در آرایشگاه‌های زنانه ایران تبلیغ شده است و البته در برخی از آرایشگاه‌های مردانه هم انجام می‌شود. «آرایش متناسب با عزاداری» و استفاده از لاک ناخن سیاه از شیوه‌هایی بوده که دختران جوان در ماه محرم به کار گرفته‌اند.

رسانه‌های داخل ایران با اعلام خبر ممنوع بودن این نوع آرایش‌ها این کار را «ترفند آرایشگران برای خروج از رکود فعالیت‌شان در ماه محرم» نامیده‌اند.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، آرایش ویژه محرم و تبلیغات آن را به طور کلی ممنوع اعلام کرده است. افسرالملوک سایان گفته که برای آرایشگاه‌های زیرمجموعه اتحادیه پیامکی مبنی بر پیگرد قانونی این نوع تبلیغات ارسال و آگهی آن نیز در روزنامه‌ها درج شده است.

به گفته او بخشنامه‌ای هم درباره این موضوع و پیگردهای قانونی آن برای آرایشگاه‌ها ارسال شده است.

مصطفی آگاهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه هم تاکید کرده که آنچه به عنوان آرایش یا مدل موی ویژه محرم در جامعه رایج شده، توهین به مذهب است و با آن مقابله خواهد شد. بنا بر اعلام او، آرایشگاه‌ها به‌ هیچ عنوان اجازه انجام تبلیغات در این زمینه را ندارند و به محض اطلاع از این موضوع آن واحد صنفی پلمپ خواهد شد.

او گفته که به زودی در این خصوص اطلاع‌رسانی ویژه می‌شود و مصادیق آن در سایت اتحادیه درج خواهد شد.

در اولین روز ماه محرم پیامک اطلاع‌رسانی درباره پیگرد قانونی این کار برای اعضا ارسال شده است، هرچند برخی از آرایشگاه‌داران گفته‌اند که آگهی و پیامکی در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

محرم علیه تفکیک جنسیتی

با وجود این اخبار مراسم سال‌هاست که دهه محرم برای عده‌ای از جوانان ایرانی بهانه برای برگزاری کارناوال های شبانه شده است و آنها با پوشش و آرایشی در خیابان‌ها حاضر می‌شوند که مورد پسند حکومت و گروه‌های مذهبی جامعه نیست.

محرم

حضور زنان و دختران با موهای بلوند و رنگ کرده و در لباس مشکی یکی از مهم‌ترین عوامل حساسیت گروه‌های مذهبی و حکومت است که از آن به عنوان حرمت شکنی یاد می‌کنند. این زنان و دختران علاوه بر اینکه از نظر ظاهری با معیارهای مورد نظر حکومت تطابق ندارند، عرف حضور زنان در ساعت‌های پایانی شب در خیابان را در هم می‌شکنند. همچنین شکل‌گیری روابط و آشنایی‌ با جنس مخالف، موضوع دیگری است که واکنش حکومت و گروه‌های مذهبی را بر می‌انگیزد. در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی امکانی فراهم گرده‌اند تا جوانان ایرانی از طریق آن با هم قرار بگذارند یا با استفاده از سایت «نذری‌یاب آنلاین» دنبال مکان‌های جذاب برگزاری این مراسم بگردند.

تفکیک جنسیتی مورد نظر حکومت و آنچه که سال‌ها در مراسم مذهبی در ایران مرسوم بود، اکنون دیگر در ایران ممکن نیست. جوانان در شب‌های محرم حضور مختلط دارند و به برخی از مراسم رنگ دیگری داده‌اند.

پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی، سال قبل در این زمینه نوشته بود: «سوءاستفاده بعضی افراد و حتی جریانات مسأله‌دار و معاند، موضوعی است که به‌عینه می‌توان در شب شام غریبان در نقاط مختلف تهران مشاهده کرد و یقیناً نمی‌توان این موضوع را مشمول بی‌توجهی کرده و آثار زیانبارش را نادیده گرفت.»

پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی همچنین نوشته بود: «گاهی دیده می‌شود که برخی افراد با رفتارهایی که هیچ رنگ و بویی از حزن و عزاداری ندارد، شمعی روشن می‌کنند و شاد و خندان سوار خودروها می‌شوند و بنای تفرج در شهر را می‌گذارند؛ تفرجی که گاه با گروهی از خودروها انجام می‌شود.»

اما خودآرایی ویژه محرم تنها خاص زنان نیست. مردان هم با مدل‌های جدید مو و لباس‌های مخصوص مثل تی‌شرت‌های مخصوص ماه محرم در این روزها به خیابان می‌آیند. در سایت‌های مختلف برای خرید و سفارش این نوع تی‌شرت‌ها تبلیغ می‌شود.

حضور در سالن‌های بدن‌سازی به نیت آماده شدن برای این روزها که زنان بیشتری تماشاگر مردان حاضر در هیات‌های مذهبی هستند و تزیینات ویژه ماشین‌ها و نوشتن شعارهای خاص روی آنها همراه با پخش موسیقی‌ و نوحه‌های خاص، تنها بخشی از تدارکاتی است که مردان جوان برای این ایام فراهم می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    اینها فقط ذائقه معدودی از مردم طبقه متوسط به بالای تهران است. آن هم در یک محدوده سنی خاص. عزاداری سنتی هم از طرف دیگر دائم در حال رشد بوده است.

  • motaro

    آن طور که از بزرگترها شنیده ایم محرم همیشه "حسین پارتی" بوده است.  چیزهایی مانند تفکیک جنسیتی و سختگیری و اخلاقیات محافظه کار که ابداع جمهوری اسلامی نیست. همیشه وضع به همین صورت بوده و محرم بهانه ای شد برای اندکی آزادی. شروع محرم و کارناوال عاشورا بر همه مبارک باد.

  • بهنام

    خوب وقتی همه درها بسته است و جوانان نمیتوانند هیچ تفریحی داشته باشند ، طبیعتآ از این شوی مسخره مذهبی نهایت استفاده را برده و غریب به اتفاق شرکت کنندگان صرفآ برای خود نمائی و جلب توجه سینه و زنجیر زده و سعی دارند خود را به همگان نشان دهند و عزا داریشان تصنعی بوده و گریه ها اشک تمساح است ، انه برای مرده پرستی امام مرده . امیدوارم روزی در این کشور بساط اینگونه سیرکهای مسخره مذهبی و خرافاتی جمه گشته و بساز دکانداران و مداحان کلاش و نیرنگ باز و طماع و فاسد تخته گردد . به امید نابودی کلیه مذاهب من در آوردی به خصوص اسلام ناب محمد کذاب .

  • حسن زمانی‌

    آیین‌ها و مراسم‌ها در طولِ تاریخ،متوافت و تغییر میکنند.تعزیه از ارکان این مراسم در پیشگاه ناصرالدین شاه بود.!اکنون کجاست.؟این تغییرات رخ می‌دهند،چه بخواهیم و چه نخواهیم.

  • رضا دوار

    دم ملت همیشه در صحنه گرم بهترین راه برای فشل شدن جمهوری اسلامی همین تغییر ذائقه و به روز شدن سنت های مذهبی هست چیزی که معذب له از اون به عنوان استحاله فرهنگی نام برده

  • مرد تنها

    امیدوارم رادیوزمانه بعنوان یک رسانه آزادیخواه مطلب من را منتشر کند. این اتفاقتی که رخ میدهد ناشی سرکوبها و محدودیتهای جنسی و عاطفی است که افراد مجرد میرود. متاسفانه سرکوبها و محدودیتها باعث نزول اخلاقیات و از دست دادن ایمان مردم شده است. دیگر کمتر مردم از خدا میترسند و بی ایمانی موجب ضداخلاقیات شده است! چرا که در کشورهای شرقی بویژه مسلمان نشین-مثل ایران- طی قرنها، اخلاقیات را با دین و مذهب پیوند زده اند، در نتیجه با تضعیف ایمان مذهبی مردم، اخلاقیات هم ضعیف میشود! من مردی چهل ساله و تنها هستم. به دلایل مختلف نتوانستم شغل دایمی با درامد کافی داشته باشم. بخاطر اعتقادات عمیق اخلاقی و احترام به عرف خانوادگی و نجابت، هیچگاه دنبال هرزگی و زن بارگی نرفتم. بیش از بیست سال تنها بودم. هیچ همسر و زنی نبود که مرا از تنهایی در بیاورد. چون از چهره و هیکل چندان جذاب نیستم هر چند کاملا سالم هستم و اهل هیچ گونه خلاف و اعتیاد و اینها نیستم. همیشه انسانی بودم که سعی کردم دور خلاف و بزهکاری نروم. توی عمرم لب به هیچ دودی و مواد مخدری نزدم. اهل کار هستم ولی به دلایل شرایط جسمی و روحی ام نمیتوانم هر کاری را انجام دهم. در این جامعه بیرحم اگر مردی جذاب نباشد و بی پول، مجبور است رنج تنهایی تحمل کند! چون در این جوامع ضدانسانی شرقی، برای اینکه ازدواج کنی حتما باید خرجی یک زن بدهی، به او باید مهریه بدهی، خانه برایش بگیری، خرجش بدهی، پول همه چی از خوراک و مسکن و پوشاک و تفریح و سفر و هزار و یک خرج دیگر باید به او بدهی تا حاضر شود در کنار تو شب را به صبح سپری کند! و همدم تو باشد و تا یک مرد تنها نباشد! یک مرد تنها برای رفع نیازهای عاطفی و جنسی، با ید پول خرج کند! مگر دو مرد و زن، هنگام رابطه پایاپای نیازهای عاطفی و جنسی شان برطرف نمیکنند؟! در این معادله چرا زن افزون بر نیازهای جنسی و عاطفی اش، انتظار پول و خرچی دارد؟! در واقع بخاطر هوسرانی مردهای جذاب و پولدار، موجب شده زنها متقاضی بیشتری داشته باشند و در نتیجه انها را متوقع کرده در اعضای بودن با مرد تنها، پول و خرجی طلب کنند! من از توقع دارم از رسانه های آزادیخواه و انسان دوست، در این باره مطالبی منتشر کنند و با پدیده فاحشگی تحت عنوان ازدواج و امثالهم منتشر کنند. زنها را متوجه کنند این توقع از مردهای تنها بخصوص از انهایی که بیکار و بی پول هستند غیرانسانی است که بخاطر بودن با مردی تنها، توقع پول و خرجی هستند. من خیلی ساده اصل مسئله گفتم. البته من منکر مشارکت مالی در زندگی مشترک نیستم. منظورم این نیست مردی بیاید به اصطلاح سربار زنی بشود و سر سفره او باشد. نه! اگر قرار است مرد با زنی زیر یک سقف زندگی کند و از امکانت یک خانه و خوراک استفاده کنند بایست حق خودش بدهد که من البته پس اندازی معادل یک سال خودم را ظرف پندماه خرج زنی کردم ولی ان زن به بهانه های واهی مرا طرد کرد وقتی که مفلسم کرد. منظورم به صرف با یک مرد تنها بودن است بدون انکه مرد هزینه بریا زن بتراشد و بدون سربار بودن.

  • Mitra

    فستیوال محرم ما اندک اندک تبدیل به فستیوال ریو خواهد شد. ملاها فکر می کردند فقط خود استاد تخریب آن نهاد های فرهنگی هستند که نمی پسندند، ثابت شد این هنری ملی است و در فقط انحصار آنها نمی باشد.