ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سالانه ۱۵۰ هزار نخبه علمی از ایران خارج می‌شوند»

محمدحسین کفراشی، مدیرکل «امور شهدا و ایثارگران» وزارت آموزش و پرورش از خروج گسترده نخبگان علمی از ایران سخن گفت و راه جلوگیری از آن را «متعهدسازی» دانش‌آموزان دانست.

محمدحسین کفراشی، مدیرکل «امور شهدا و ایثارگران» وزارت آموزش و پرورش از خروج گسترده نخبگان علمی از ایران سخن گفت و راه جلوگیری از آن را «متعهدسازی» دانش‌آموزان دانست.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسین کفراشی روز چهارشنبه ۲۹ مهرماه گفت: «سالانه نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر نخبه علمی از کشور خارج شده و حدود ۵۰ میلیارد دلار فرار مغزها داریم.»

او افزود: «سایر کسانی که در کشور می‌مانند این کار را به دلیل تعهد، ریشه خانوادگی و مذهبی انجام می‌دهند.»

فرار مغزها پدیده‌ای است که سال‌هاست ایران دست به گریبان آن است و در برخی مقاطع نیز مسئولان منکر آن بوده‌اند. سازمان‌های جهانی، از جمله صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های سالانه خود – به‌ویژه سال ۲۰۰۹ – اعلام کرده‌ بودند که «ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان و دانش‌آموختگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه‌نیافته جهان، مقام نخست را داراست».

بانک جهانی نیز در مهرماه سال گذشته در گزارشی درباره اقتصاد ایران نوشت: «هر سال حدود ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت جوان کشور برای یافتن آینده اقتصادی بهتر به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.»

محمدحسین کفراشی در ادامه سخنان خود گفت: «باید به‌دنبال ایجاد گردش مغزها از طریق متعهدسازی دانش‌آموزان باشیم.»

او توجه به مدارس «شاهد» به‌منظور «متعهدسازی» دانش‌آموزان را مهم دانست و گفت: «در این مدارس باید علاوه بر پرداختن به بخش تخصصی دانش‌آموزان، به بخش تعهدی آن‌ها نیز به‌صورت ویژه توجه شود.»

مدارس «شاهد» مدارسی هستند که فرزندان کشته‌شدگانی که در جمهوری اسلامی «شهید» محسوب می‌شوند و یا کسانی که در جنگ آسیب جسمی دیده‌اند می‌توانند در آن ثبت نام کنند.

ایران با بیش از ۶۰ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال کشوری جوان به لحاظ جمعیتی محسوب می‌شود.

بانک جهانی ریشه مهاجرت رو به افزایش جوانان ایرانی را در بحران بیکاری می‌داند. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، «هر سال حدود ۷۵۰ هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند و بخش بزرگی از شاغلان که بیکار شده‌اند یا از جست‌وجو برای یافتن کار دست کشیده‌اند، به جمعیت غیرفعال اقتصادی اضافه می‌شوند».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    سالانه 150000 نفر ؟! انهم نخبه علمی !!! اینا را کی تربیت کرده ؟ دانشگاه ازاد ؟ با ان افتضاح اموزشی و مسائل درون ان ؟ دانشگاه سراسری و شریف و غیره هم پس هرکی رفته شده نخبه علمی ؟ یا معنی نخبه علمی را این اقا نمکیداند یا همینجوری فرمایش میفرماید . نصف بیشتر مردم در این مملکت بدلایل انواع فشار ها روانی و نیمه ابله شدند انوقت این اقا سالانه از 150 هزار نخبه علمی حرف میزند !!!!!!!!!!!!!!!

  • Majid

    درجه اعتبار نظام آخوندی در گزارش آمار ساختگی = صفر!

  • Mitra

    یاد داستان جاودان اورول افتادم: قلعه حیوانات