ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش ۵۰ درصدی تولید خودرو و بیکاری ۵۰ هزار شاغل

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران از افت ۵۰ درصدی تولید خودرو و بیکاری ۵۰ هزار نفر از شاغلان قطعه‎سازی خبر داد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران از افت ۵۰ درصدی تولید خودرو و بیکاری ۵۰ هزار نفر از شاغلان قطعه‎سازی خبر داد.

ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان ایران یک‎شنبه سوم آبان‎ماه در گفت‎وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت: «پیش از این ۱۹۰ هزار نفر در صنعت قطعه‎سازی فعال بودند که با بروز برخی از نارسایی‎‌ها از جمله کاهش تولید خودرو، تا کنون بالغ بر ۵۰ هزار نفر از فعالیت در این بخش خارج شده‎اند».

به گفته او، کاهش سفارش و افزایش هزینه تولید به تعدیل نیرو در کارگاه‌های قطعه‎سازی انجامید و بخشی از قطعه‎سازان با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت خود را ادامه می‌‎دهند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان «کمپین خودرو داخلی نخریم» را یکی از عوامل موثر بر کاهش فعالیت قطعه‎سازان دانست و از کاهش ۸. ۳ درصدی تولید خودرو در شش ماه نخست سال‎جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد. به گفته او، شرکت‎های خودروسازی در شهریور ماه امسال حدود۵۰ درصد افت تولید داشتند.

پیش از این نیز مدیران صنایع خودروسازی از کاهش تولید خودرو و افزایش موجودی انبار شرکت‌های خودروسازی خبر داده‎‌اند.

خبرگزاری تسنیم هم در همین رابطه به نقل از یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی از کاهش تولید روزانه ایران خودرو به کمتر از یک‌هزار خودرو در روز خبر داد.

به گفته این مقام مسئول، تولید روزانه ایران خودرو از ۲۴۰۰ دستگاه در اردیبهشت ماه امسال به ۹۱۰ دستگاه کاهش یافته است و هم اکنون ۶۳ هزار خودرو در انبار ایران خودرو قرار دارد.

دولت جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته اعلام کرد که به منظور حمایت از صنایع خودروسازی، سقف تسهیلات خرید خودرو را تا ۲۵ میلیون تومان افزایش می‌‎دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    من کارم با خودرو سازی ارتباطی نداره که بخوام حرص ارزان شدن خودرو را بخورم ولی به زمینه فعالیت صنعتی که انجام میدم برداشتی از وضعیت صنعت در ایران دارم. بحشی از باورهای عمومی مردم در خصوص خودرو و قیمتهای ان به جوک شبیه است. داستانهایی مانند اینکه پراید را در عراق و افغانستان دو هزار دلار میفروشند یا اینکه خودرو سازها فلان قدر نجومی سود میکنند. خودرو پراید در عراق نه هزار دلار فروخته میشه نه دو هزار دلار. باند نفر عراقی در مورد پراید و دیگر خودروهای ایرانی صحبت میکردم. اونها هم میدونند که پراید خودرو بی کیفیتی است ولی تعمیرات ارزان و مصرف کم و سهولت دسترسی به قطعات موضوعی است که بر خرید پراید اثر میگذاره. به راحتی میشه جمله ارزامترین خودروهای دنیا را به انگلیسی گوگل کرد و دید که ارزانترین خودروهای دنیا هم از حدود شش هزار دلار شروع میشن. خودرو mvm چینی که از ارزانترین خودروها است از شش هزار دلار شروع میشه. در خصوص خودروسازهای داخلی بزرگترین مشکل انها هزینه های بالا و عدم توانایی تطبیق با شرایط جدید و هزینه های بالای تغییر خط است. کیفیت پایین خودروهای داخلی فقط دست پخت سایپا و ایران خودرو نیست بلکه معیوب بودن زنجیره کیفیت قطعات از سوی قطعه ساز تا محصول نهایی است. خودرو سازان ما مدیریت و شیوه نوین خودرو سازی را نیاموخته اند. هنوز نتوانسته اند از شر سیستم انبارداری قطعات و کالای تمام شده رها شوند. هنوز برایشان ممکن نشده که دریافت قطعات و کارکرد خط تولید را هماهنگ کنند که برای نرسیدن یک قطعه کوچک مجبور به خواباندن خط تولید نشوند. خودروسازان در همین حال و قیمتهای بالا هم چندان سود اور نیستند که بتوانند قیمت خودرو را نصف کنند و همچنان به تولید ادامه بدهند. راه حل سریعی به ذهن نمیرسد ولی یک زنجیره معیوب کج و معوج صنعت در ایران دست به دست هم داده اند که خودرو سازان تنها بخش کوچیکی از ان هستند و نه تنها متهم صحنه که با تنبیه انها سیستم اصلاح شود. این کاهش خرید خودرو هم بیش از انکه با این داسنان کمپین ربط داشته باشد به وضعیت کلان اقتصادی کشور و عدم توانایی مالی خریداران ربط دارد.

  • mansour

    جنبش اصلاح طلب و مخصوصأ اصلاح طلبان دمکراسی خواه و نیروهای مدافع کارگران باید در متشکل نمودند بیکاران فعال شوند و شعار ارزان کردن خودرو را سر بدهند!ارزان شدن خدو مساوی با گردش صنعت خودرو سازی و فعال شدن قطعه سازان است. تجمع کارگران بیکار و قطعه سازان در مقابل وزارت صنایع و باز خواست از وزیر دائم العمر نالایق ،حرکتی سیاسی است و نه از کون آمریکا خوردن!