ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک کمدین رئیس جمهور گواتمالا شد

گواتمالا به صدر خبرها بازگشت: این بار به خاطر انتخاب یک هنرمند؛ نه رسوایی‌های مالی سیاستمداران. جیمی مورالس بدون هیچ پیشینه سیاسی از خشم مردم علیه فساد دولتی سود برد.

گواتمالا به صدر خبرها بازگشت. این بار به خاطر انتخاب یک هنرمند؛ نه گزارش‌هایی در باره رسوایی‌های مالی. جیمی مورالس از خشم مردم علیه سیاستمداران فاسد سود برد.

از کمدین تا رئیس جمهوری: جیمی مورالس، یک هنرپیشه فاقد پیشینه سیاسی، توانست انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا را با اختلافی آشکار از رقیب خود ببرد. او که نامزد حزب ملی‌گرای "FCN" بود، ۲۹/ ۶۸درصد آرا به به دست آورد. رقیب او ساندرا تورس از حزب سوسیال دمکرات به ۳۱/۷۱درصد آرا اکتفا کرد.

مورالس پس از اعلام نتایج انتخابات گفت: «گواتمالا نشان داد که مشکلات را می‌توان بدون تفنگ و گلوله و با قانون و اجرای وعده‌ها حل کرد.» این سخنان متوجه تاریخ خونین گواتمالا در جنگ‌های داخلی و حکومت نظامیان بود.

گواتمالا یک جنگ داخلی ۳۶ ساله با یک میلیون آواره، ۱۰۰هزار کشته و ۱۰۰ هزار ناپدید شده پشت سر خود دارد. قربانیان اصلی این جنگ که در سال ۱۹۹۶ پایان گرفت، روستاییان، کارگران، دانشجویان و سرخپوستان مایا بودند. جنگ داخلی از سوی سازمان سیا پشتیبانی می‌شد.

مورالس کمدین یک کانال تلویزیونی است و هیچ‌گونه سابقه فعالیت سیاسی ندارد. درست به همین دلیل و به خاطر آلودگی عرصه سیاست کشورش به فساد‌، محبوبیتی نزد مردم یافته است. اوتو پرز، رئیس جمهور سابق و معاون او رکسانا بالدتی، هم اینک به اتهام رشوه‌خواری تحت بازجویی قرار دارند. اتهام مشخص این دو تشکیل یک حلقه‌ فساد مالی در امور گمرکی است.

هزینه‌های کم، بدهی‌های بالا

مورالس ۴۶ ساله است و اینک با رسیدن به مقام ریاست جمهوری با مطالبات زیادی روبروست: او باید برای بازسازی اعتماد از دست رفته ۱۵ میلیون شهروند گواتمالا به نهادهای دولتی بکوشد، با بزه‌کاری سازمان یافته مبارزه کند و درآمد کشورش را بالا ببرد.

گواتمالا با درآمد سرانه ۳۴۷۸ دلار جزء کشورهایی در سطح متوسط اقتصادی محسوب می‌شود اما بیش از نیمی از مردم این کشور فقیر هستند.

قروض دولتی گواتمالا بالا رفته‌اند. با در نظر گرفتن حجم اقتصاد ملی گواتمالا، هزینه‌های عمومی در هیچ کجای دیگر دنیا، به اندازه این کشور بالا نیستند. واقعیت امر آن است که پول‌های زیادی به جیب سیاستمداران فاسد می‌رود.

مورالس گفته که می‌خواهد کشوری نوین با حقوق و مسئولیت‌های جدید بسازد. پس از پیروزی گفت این انتخاباتی بود برای پایان دادن به فساد و رشوه‌خواری.

میزان مشارکت در انتخابات گواتمالا ۵۰درصد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دلسوز

    عجیب نیست که یک کمدین رئیس جمهور شود. همین محمود احمدی نژاد خودمان بهترین کمدین قرن بود. خودی را ول کرده اید و به غریبه ها چسبیده اید.