ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۴ گونه جانوری خراسان جنوبی در آستانه انقراض قرار دارد

پرویز آرامنش، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خبر داده که از گونه‌های در حال انقراض این استان، ۱۴ گونه در فهرست قرمز قرار داد.

پرویز آرامنش، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خبر داده که از گونه‌های در حال انقراض این استان، ۱۴ گونه در فهرست قرمز قرار داد.

پرویز آرامنش امروز چهارشنبه ششم آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته که پرندگانی مانند «بالابان، کرکس مصری، عقاب تالابی، عقاب شاهی، هوبره و پستاندارانی نظیر یوزپلنگ، پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، جبیر و زرده بر» در این فهرست قرار دارند.

او از «حفاظت از زیستگاه‌ها با ایجاد آبشخور، تلمبه‌بادی و آب انبار، تأمین آب و آبرسانی در مناطق صعب‌العبور، علف‌رسانی به حیات وحش در برخی مناطق تحت حفاظت، احداث سایت پرورش، تکثیر و احیای جانوران در معرض خطر نظیر آهو و جبیر» را از جمله برنامه‌های سازمان محیط زیست برای جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری نام برد.

به‌گفته این مقام سازمان حفاظت محیط زیست، در حال حاضر ۴۰ تا ۷۰ قلاده یوزپلنگ در جهان وجود دارد و یکی از زیستگاه‌های این حیوان در معرض خطر انقراض، پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در خراسان جنوبی است که تاکنون ۹ قلاده در آن شناسایی شده است.

پلنگ جزو گونه‌هایی‌ست که در سازمان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (یوکن) جزو گونه‌های در خطر انقراض به ثبت رسیده است. پلنگ ایرانی نیز یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ است که از دیرباز بومی غرب آسیا‌ بوده و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

چندی پیش مرتضی اسلامی دهکردی، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی، شمار این گربه‌سان را «بسیار کم و بحرانی» اعلام کرد.

بنابر اعلام سازمان محیط زیست ایران حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از تلفات کلیه گربه‌سانان به ویژه پلنگ و یوزپلنگ بر اثر حوادث جاده‌ای است. به همین خاطر سازمان محیط زیست خواهان شناسایی نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های ایران و به کار بستن و راهکارهایی برای جلوگیری از تصادف حیوانات با وسایل نقلیه شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.