ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسئولیت صندوق‌های بیمه به وزارت بهداشت واگذار می‌شود؟

هیات دولت طرح انتقال صندوق‌های بیمه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را ارائه کرده است. این طرح اعتراض برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان را به همراه داشته است.

هیات دولت به پیشنهاد وزیر بهداشت، طرح انتقال صندوق‌های بیمه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را ارائه کرده است. این طرح واکنش‌های برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی و اجتماعی را به همراه داشته است.

طرح انتقال صندوق‌های بیمه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی هم مناقشه‌‌برانگیز شده است و واکنش‌های نمایندگان مخالف را برانگیخته است.

رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی‌آباد کتول را درآورده است. او به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: «من موافق این طرح نیستم چرا که موجودی صندوق‌های بیمه حاصل پس‌انداز قشر محروم جامعه است و  بخشی باید تصدی مدیریت آن را به عهده بگیرد که در حوزه رفاه نیز برنامه‌ریزی کلان انجام می‌دهد و بتواند به این صندوق دسترسی داشته باشد. تنها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی برنامه‌ریزی در حوزه رفاه است می‌تواند با در اختیار داشتن مدیریت شورای عالی بیمه درمان در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.»

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه و عضو فراکسیون کارگری مجلس هم در اعتراض به این طرح گفته است: «انتقال صندوق درمانی سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خسارات جبران ناپذیری را متوجه امنیت درمانی جمعیت ۴۰ میلیون نفری بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی می‌کند.»

علی‌اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی، از اجرای طرح بیمه سلامت ایران انتقاد کرده و به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: «در حال حاضر از مجموع جامعه ۴۰ میلیون نفری بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی نزدیک به سه میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر هستند که در صورت مداخله وزارت بهداشت در امور درمانی سازمان تأمین اجتماعی، با مشکل مواجه خواهند شد.»

به اعتقاد علی اصغر بیات، این طرح موجب قرار گرفتن بار هزینه‌های سیاست‌های دولت بر دوش کارگران خواهد شد.

او البته تنها نماینده مخالف این طرح وزارت بهداشت نیست.

برخی کارشناسان امور بیمه در ایران معتقدند که این طرح، یک بازگشت به‌ عقب است.

فرشید یزدانی، کارشناس تأمین اجتماعی، با انتقاد از بسته پیشنهادی وزارت بهداشت گفته است: «تجربه گذشته در این زمینه، بسیار ناموفق است. ما تجربه ادغام بیمه‌ها را قبل از سال ۶۹ و پیش از  تصویب طرح الزام، داشته‌ایم. در آن دوران، بیمه‌شدگان از خدمات درمانی ناراضی بودند و سطح کیفی خدمات بسیار پایین بود.»

این کارشناس امور بیمه به شرح وظایف وزارت بهداشت اشاره کرده و گفته است: «بهتر است وزارت بهداشت عملکرد خود در حیطه بیمه‌های درمانی را فقط به بخش نظارت و آموزش محدود کرده و از حوزه اجرا خارج شود.»

نخستین واکنش‌ها به اجرایی شدن طرح انتقال صندوق‌های بیمه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اما از سوی احمد میدری، دبیر شورای عالی بیمه درمان کشور و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون نشان داده شد.

میدری روز چهارم آبان ماه با ارسال نامه‌‌ای به ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشت: «کارشناسان حوزه رفاه اجتماعی معتقدند وزارت بهداشت با تعقیب یک استراتژی دو وجهی از یک سو بر طبل ناهماهنگی میان بیمه‌ها و وزارت بهداشت کوبیده و از سوی دیگر در پشت پرده برای انتقال بیمه‌ها به آن وزارتخانه تلاش می‌کنند.»

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون در نامه خود تاکید کرده بود که پرداخت نشدن مطالبات بیمارستان دولتی ربطی به تجمیع بیمه‌ها ندارد.

در حالی که اعتراض‌ها و واکنش‌ها به این طرح همچنان ادامه دارد، وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم روز جمعه هشتم آبان ماه به آن واکنش نشان داد.

مسعود پرشکیان که در حال حاضر نماینده مجلس است، با تاکید بر این‌که وزارت بهداشت نمی‌تواند صندوق درمان تامین اجتماعی را اداره کندٰ، گفته است: «در قانون برنامه پنجم توسعه نیز آمده است که در بحث ادغام صندوق‌های درمانی بیمه‌های اجتماعی، استقلال مالی و اداری صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی همچنان محفوظ باقی می‌ماند و تنها اداره صندوق‌‌های درمانی که اعتبارات مالی آن برعهده دولت است به وزارت بهداشت سپرده خواهد شد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.