ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیکر مادر کتابداری مدرن ایران به خاک سپرده شد

پیکر پوراندخت سلطانی از مقابل کتابخانه ملی ایران تشییع شد. برخی از شخصیت‌های فرهنگی در این مراسم حضور داشتند. از محمدرضا شفیعی کدکنی تا محمود دعایی .

پیکر پوراندخت (پوری) سلطانی پس از تشییع از مقابل کتابخانه ملی ایران، در قطعه نام‌آوران گورستان «بهشت زهرا‌‌‌‌‌» به خاک سپرده شد. بنیانگذار کتابداری مدرن در ایران، بامداد شنبه، ۱۶ آبان در سن ۸۴ سالگی در تهران درگذشت.

پوران‌دخت سلطانی، بنیادگذار کتابداری مدرن در ایران

روز یکشنبه، ۱۷ آبان پیکر پوری سلطانی از مقابل کتابخانه ملی ایران که رشد و رونق آن تا حد زیادی مرهون زحمات آن زن فرهیخته است، تشییع شد. به گزارش خبرگزاری‌های ایران در مراسم تشییع بسیاری از چهره‌های ادبی و همچنین برخی از کارگزاران فرهنگی ایران شرکت داشتند: از محمدرضا شفیعی کدکنی (م. سرشک) شاعر و استاد ادبیات فارسی تا محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات.

طی مراسم رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سخنانی ایراد کرد و از تأثیر شخصیت‌هایی مانند پوراندخت سلطانی بر رشد فرهنگی جامعه تجلیل کرد. کامران فانی، نویسنده و پژوهشگری که از شاگردان زبده پوراندخت سلطانی است، از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

پوراندخت سلطانی از چندی پیش بیمار بود و از روز سوم آبان به علت نارسایی قلبی و ریه و همچنین انسداد روده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ بستری شده بود. او هنگام مرگ ۸۴ سال داشت.

پوراندخت سلطانی نیم قرن از زندگی خود را وقف امر کتابداری و ارتقای سطح کیفی کتابخانه‌های ایران نمود. او در گسترش کتابداری به شیوه مدرن و علمی نقشی برجسته ایفا کرد تا آنجا که از او به عنوان «مادر کتابداری نوین» نام برده می‌شود. او از بنیانگذاران مرکز ملی کتابداری ایران و انجمن کتابداران ایرانی بود.

پوراندخت سلطانی جایزه ترویج علم ایران را از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران دریافت کرده بود. او همچنین نویسنده برخی از کتاب‌های مرجع در حوزه کتابداری است، مانند «دانشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی».

پوراندخت سلطانی در سال‌های جوانی و پس از اعدام همسر پرآوازه‌اش، مرتضی کیوان در سال ۱۳۳۳ خورشیدی برای تحصیل عازم انگلستان شد. او چند سال بعد به ایران بازگشت و زندگی خود را وقف حوزه کتابداری کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • همنشین بهار

    پوری سلطانی، مادر کتابداری نوین ایران به میهمانی خاک رفت. وی همسر زنده یاد مرتضی کیوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های فرهنگی در دهه‌های چهل و پنجاه بود که ۲۷ مهر ۱۳۳۳ تیرباران شد. بیاد «مردی که شب به سلام آفتاب رفت» و زن فرهیخته‌ای که آنهمه او را دوست داشت، بخشی از نامه اول مرتضی کیوان را به همسرش بازنویسی می‌کنم. ویدیو پوری سلطانی‌(همسر مرتضی کیوان) به میهمانی خاک رفت عشق برای هیچ کس گناه نیست https://www.youtube.com/watch?v=3FLoV8yYQNE