ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیروزآبادی: وزیر دفاع آمریکا در اندازه خود حرف بزند

رئیس ستاد کل و وزیر دفاع جمهوری اسلامی واکنش‌های تندی به بحث نفوذ نظامی ایران در منطقه نشان داده‌اند. فیروز‌آبادی گفت اشتون کارتر زیاده‌گویی نکند. دهقان حرف‌های کارتر را قلدرمآبانه خواند.

رئیس ستاد کل و وزیر دفاع جمهوری اسلامی واکنش تندی به بحث نفوذ نظامی ایران در منطقه نشان داده‌اند. فیروز‌آبادی گفت کارتر زیاده‌گویی نکند. دهقان موضع‌گیری او را قلدرمآبانه خواند. این واکنش‌ها تهاجمی‌اند یا تدافعی؟

حسن فیروزآبادی و حسین دهقان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در واکنشی همسان، پاسخ‌های درشتی به اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا داده‌اند.

اشتون کارتر در مصاحبه‌ای با مجله "آتلانتیک" خطاب به کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان کرده که نفوذ ایران در منطقه ناشی از آن است که در میدان بازی و روی زمین حضور دارند. کارتر این انتقاد را از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر با اشاره وجود نیروهای عرب در کابین هواپیماها در ارتفاع ۳۰‌هزار پایی عنوان کرده و گفته است: «بهتر است به جای اشتیاق فزاینده به خرید جنگنده، به تربیت کادرهای زمینی و واحدهای زمینی بپردازند.»

وزیر دفاع ‌آمریکا پیش‌تر نیز یادآوری کرده که ایران نزدیک دو هزار نیرو در سوریه و عراق و لبنان دارد. او هم‌چنین در سنای آمریکا گفته که ایران و داعش هر دو تهدیدی برای خاورمیانه هستند.

حسن فیروزآبادی در واکنش به حرف‌های کارتر گفته که ‌آمریکا و هم‌پیمانان کاخ سفید به مسلمان کشی میل دارند: «تروریست‌های تکفیری و مسلمان‌کش در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، یمن، لبنان و شمال آفریقا ظاهرا میل آنها را ارضا نکرده است.»

خبرگزاری «تسنیم» از قول فیروزآبادی نوشت که وزیر دفاع آمریکا زیاده‌گویی و خارج از اندازه خود حرف زده و منویات درونی خود را آشکار ساخته است.

«کارتر اشتلم نکند»

حسن دهقان وزیر دفاع ایران نیز در واکنش به سخنان کارتر گفته است: « وزیر دفاع آمریکا کمی عاقلانه‌ حرف بزند و کشورش را دچار دردسر نکند.»

دهقان روز یکشنبه ۱۶ آبان، در جمع مدیران و کارکنان وزارت دفاع، از تجزیه و تحلیل‌های سیستم اطلاعاتی آمریکا ابراز تعجب کرده که "هنوز در فضای ذهنی ابرقدرتی خود مسائل را دریافت می‌کنند و با ذهن علیل خود، مسئولین‌شان را به مواضع غیرواقعی، غیرعقلایی و پرخاشگرانه می‌کشانند.»

دهقان از وزیر دفاع آمریکا خواسته که به تحریک احساسات کشورهای منطقه از موضع تحقیر نپردازد و «موضع‌گیری‌های قلدرمآبانه و اشتلم کننده خود را بررسی و عاقلانه‌تر و محتاط‌تر حرف بزند و آمریکا را دچار دردسرهای دیگری مشابه آنچه در سومالی، افغانستان، عراق و یمن گرفتار آن است نکند.»

وزیر دفاع ایران در عین حال با توسل به انتقاد کارتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، حکام منطقه را به بستن بازار مصرف سلاح‌های گران‌قیمت آمریکایی‌ها دعوت کرده است.

واکنش تدافعی فیروزآبادی و دهقان برای پوشاندن حضور مستقیم ایران در بحران‌ها و کشمکش‌های منطقه، در قالب تهاجم و در حالی ابراز شده که سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران آشکارا اعلام کرده که سطح حضور ایران در سوریه بالاتر رفته و این افزایش حضور به درخواست رسمی دولت اسد صورت گرفته است.

کسانی که در لبنان، عراق و سوریه تحت عنوان"مستشار" کشته شده‌اند، جزء نیروهای زمینی هستند. رسانه‌های داخلی ایران از این افراد با نام "مدافعان حرم" یاد می‌کنند.

چند خلبان نیز تا کنون در عملیات عراق کشته شده‌اند که یکی از آنها شجاعت علمداری مورجانی در تیرماه ۱۳۹۳ بود. خبرگزاری ایرنا در ‌آن زمان نوشت علمداری در حال دفاع از "حرم مقدس شیعیان" در سامرا کشته شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    قالیباف، شهردار تهران، آمار رسمی کارتن‌خواب‌های تهران را حدود ۱۵ هزار تن اعلام کرد!!. به گفته مقامات رسمی تهران در حالی‌که در گذشته زنان کارتن‌خواب بیشتر شامل سالخوردگان بود، حال بی‌خانمانی در میان زنان جوان نیز گسترش یافته است. یک استاد دانشگاه ایران که چند شبی را میان کارتن‌خواب‌ها سپری کرده در گزارشی تکان‌دهنده گفت که "وضع کارتن‌خواب‌ها آنقدر بحرانی است که کودک را در شکم مادر و پیش از به دنیا آمدن به مبلغ یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان پیش‌خرید می‌کنند". بسیاری از کارتن‌خواب‌ها به دلیل عدم رسیدگی و بی‌توجهی نهادهای ذی‌ربط به مواد مخدر، تن‌فروشی، الکل، تکدی و کارهای مجرمانه روی می‌آورند . درکشورهای پیشرفته مثل کانادا٬ اماکن دولتی و غذا و مستمری به این افراد داده و پرداخت میشود و با اموزش سعی برای کاریابی برای انها میکنند... 

  • بهنام

    منظور فیروز آبادی اندازه فیزیکی بوده و نه چیز دیگری ، یعنی اینکه من که گامبو هستم بیشتر باید رجز خوانی کنم و تو که لاغر هستی کمتر . و الی خودشان هم میدانند که این رجز خوانیها تنها شعارهای توخالی بیش نبوده و فعلآ که نتوانستند هیچج غلطی در یمن و مسئله عربستان کنند و فقط هارت و پورت زیادی .

  • فرهاد

    زمان حرف زدن احتمالا ابعاد شما در نظرش بوده این شده که حرفهای بزررگ زده. منتها یادت باشد اگر جمهوری خواهان سر بیایند دیگر از این غلط ها نمی توانید بکنید آنوقت شماهم باید بروید اندازه ی نعلین آقا یاتنبان جنتی حرف بزنید. شیطان با آن اندازه عریض و طویلش اخیرا گفته بود که به مارکو روبیو یا تد کروز رای بدهید هر ایرادی هم داشته باشند ابعاد امام خامنه ای را خوب می دانند.

  • Farid

    سی و پنجسال پیش مردم انقلاب نکردند که عده متحجر دزد و بیسواد با چماق و جوب به حکومت برسند و ایرانیان دسته دسته از مملکت فرار کنند و یا در زندانها بپوسند و اعدام شوند...... صدها هزار نیروی اطلاعاتی- امنیتی (به قول جمهوری اسلامی سربازان گمنام امام زمان)، سپاه پاسداران، بسیج هم بجای سرکوب و کشتار مردم ایران و حمایت از بمب و موشک و تنش در منطقه باید بروند جذب کار در کارخانه ها و راهسازی و آبادی و کشاورزی شوند...

  • amir

    بنگرید انجام کار کشوری خانه خال جان شده از هر طرف / مجلس و دولت سپاه وبیت آغا هم جمیع دلقلکان از امت و از نا کسان/ هرکسی با باند خود در غارت و سرقت همه در سبقتدند / ملتی حیران مگس وار بر سرش کوبد چه شد فرجام ما / این بود اسلام که جان ومال فدایش کردیم؟

  • neda

    دستاورد حکومت اسلامی برای مردم ایران: شورش در استرالیا بعد از مرگ پناهجوی ایرانی رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند مرگ یک پناهجوی ایرانی در «جزیره کریسمس» در جنوب شرق آسیا موجب شورش در بازداشتگاه این جزیره شده است. به گزارش فارس، گزارش رسانه‌های بین‌المللی، از جمله پایگاه «ای‌بی‌سی نیوز» در روز یکشنبه حاکی است این پناهجو به نام «فاضل چگینی»، روز شنبه از بازداشتگاه مورد نظر متواری شده و پلیس فدرال استرالیا روز یکشنبه جسد وی را پیدا کرده است. خبر شورش در بازداشتگاه «جزیره کریسمس» را روزنامه انگلیسی گاردین، بامداد دوشنبه منتشر کرده است. بنا به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، اداره مهاجرت و محافظت مرزی استرالیا روز یکشنبه بعد از تأیید مرگ این پناهجوی ایرانی گفته تحقیقات در این باره در حال انجام است. روزنامه گاردین بامداد دوشنبه گزارش داد برخی از قسمت‌های بازداشتگاه دچار آتش‌سوزی شده است. «کلوین دیویس»، یکی از نماینده‌های پارلمان نیوزلند که از جزیره کریسمس بازدید کرده می‌گوید یکی از بازداشتی‌ها به او گفته که زندانی‌ها کنترل این بازداشتگاه را به دست گرفته‌اند و نگهبان‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند. گزارش این روزنامه انگلیسی حاکی است شورش در بازداشتگاه بعد از آن آغاز شده که نگهبان بازداشتگاه به یکی از زندانی‌هایی که سرنوشت پناهجوی ایرانی را پرسیده حمله کرده است.

  • Masoud Hormuzi

    درست می گوید. هر کس به «اندازه» وزن و شکم خویش