ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاریجانی، روحانی و مصداق افترا

صادق لاریجانی می‌گوید حرف‌های روحانی در مورد رفتار پلیسی بعضی رسانه‌ها مصداق توهین به قوه قضاییه است. وزیر کشور می‌گوید قوه قضاییه هنوز مدارک دستگیرشدگان را به او تحویل نداده است.

صادق لاریجانی می‌گوید حرف روحانی که برخی رسانه‌ها را پلیس و منادی پیشاپیش دستگیری افراد خواند، مصداق افترا و توهین به قوه قضاییه است. وزیر کشور می‌گوید قوه قضاییه هنوز مدارک دستگیرشدگان را به او تحویل نداده است. بحث نفوذ دشمن و موج دستگیری روزنامه‌نگاران تا چه اندازه ناشی از تسویه حساب‌‌های سیاسی پس از توافق و پیش از انتخابات است؟

رئیس قوه قضاییه ایران روز دوشنبه ۱۸ آبان از صحبت‌های حسن روحانی در نمایشگاه مطبوعات و اشارات او به نقش پلیسی برخی رسانه‌ها انتقاد کرد. روحانی در بخشی از سخنرانی خود گفته بود که با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود.

لاریجانی در جلسه مسئولان قوه قضاییه این حرف‌ها را خلاف واقع و توهین به دستگاه قضایی دانست و گفت: «انتظار چنین بیانی را از مسئولان مطلع نظام نداریم.»

لاریجانی هم‌زمان تکرار کرده که بعضی رسانه‌ها به تشویش افکار عمومی دامن می‌زنند: «قابل قبول نیست که رسانه‌ها به جای ایفای نقش آگاهی‌بخشی و ارتقای سطح جامعه با گرفتن پول و بر خلاف امنیت کشور برای اجانب کار کنند.» رئیس قوه قضاییه، در همین دو جمله دو اتهام علیه رسانه‌ها طرح کرده است: گرفتن پول از اجانب برای کار علیه امنیت ملی و دامن زدن به تشویش افکار عمومی.

صادق لاریجانی نکاتی را هم "من‌باب نصیحت" به روحانی گوشزد کرده است. روحانی در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفته بود: «قوه قضاییه باید مامن جامعه باشد و اگر نمک سالم باشد هر چیزی اشکال داشته باشد می‌توان جلوی آن را گرفت اما اگر نمک فاسد شود کار بسیار سخت می‌شود...» رئیس قوه قضاییه پرسیده مقصود از این جملات شرطی‌، در حالی که شامل قوه مجریه هم می‌شود چیست؟

به گفته لاریجانی، اگر مقصود این باشد که القا شود قوه قضاییه چنین شده، این افترا است و اگر غیر ‌آن باشد، توهین است. لاریجانی افزوده که تخلف و استفاده یک روزنامه از اطلاعات خود به نحو نادرست، هیچ ربطی به قوه قضاییه ندارد و نباید القا کرد که روزنامه خاصی بر قوه قضاییه سیطره دارد که امروز می‌گوید و فردا فردی دستگیر می‌شود.

حسن روحانی در سخنرانی خود در نمایشگاه مطبوعات این را هم گفته بود که هر مامور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد.

اطلاعات سپاه

حرف‌های روحانی واکنشی به دستگیری پنج روزنامه‌نگار در هفته گذشته و مشارکت فعال خبرگزاری‌های نزدیک به محافل امنیتی و نظامی از قبیل تسنیم و فارس در پوشش خبری این بازداشت‌ها بود. این دو خبرگزاری، به مراتب زودتر از دیگران اطلاعیه واحد اطلاعات سپاه در مورد دستگیری‌ها را منتشر کردند و ریز سخنان یک مقام امنیتی موسوم به "عاصف" در تلویزیون را نیز به سرعت نوشتند.

این مقام امنیتی اعلام کرد که مجموعه‌ای شامل "مجر‌ب‌ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی تلاش می‌کردند با شبکه سازی از خبرنگاران داخلی برای افکار عمومی اولویت سازی کنند."

دستگیری عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی‌، آفرین چیت‌ساز و سامان صفرزاده تحت عنوان عوامل نفوذی انجام شده است. نام نفر پنجم اعلام رسمی نشده اما ظاهرا نزار ذکا، با تابعیت دوگانه آمریکایی و لبنانی پنجمین نفر باشد. خبرگزاری فارس نوشته که نزار ذکا با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مرتبط بوده و می‌خواسته در ایران تظاهراتی را سازماند‌هی کند.

روزی که روحانی در باره برخی رفتار پلیسی بعضی رسانه‌ها حرف زد، تیتر گزارش اصلی روزنامه کیهان «پروژه نفوذ در مدیریت سایبری" بود. کیهان در این گزارش نوشت که ن. ج، یکی از مدیران ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران، عامل نفوذ نزار ذکا به سطوح عالی مدیریتی وزارت ارتباطات بوده است. منظور کیهان، نصر الله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران است که با روی کار آمدن روحانی، دبیر شورایعالی فناوری اطلاعات شده است.

تسویه‌حساب سیاسی

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، ساعاتی پس از سخنرانی روحانی و در برنامه‌ تلویزیونی «نگاه یک»، قصد دستگیری‌های اخیر در ایران را تسویه حساب سیاسی خواند.

بحث نفوذ دشمن، پس از سخنرانی خامنه‌ای در ۲۵ شهریور در مقابل فرماندهان سپاه جریان یافت و در راهپیمایی ۱۳ آبان به صورت سازماندهی شده وارد شعارها شد. خامنه‌ای در آن سخنرانی وظیفه سپاه را رصد و شناسایی تهدیدها دانست و تاکید کرد که نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن از نفوذ اقتصادی و امنیتی خطرناک‌تر است.

علی مطهری، نماینده تهران اخیرا گفته که واژه "نفوذ" مانند واژه"فتنه" ابزاری برای سرکوب منتقدان و محدودسازی آزادی بیان شده است.

رحمانی فضلی‌، وزیر کشور روز دوشنبه ۱۸ آبان گفت قوه قضاییه مدارک مربوط به خبرنگاران دستگیر شده را به او به عنوان رئیس شورای امنیت ملی تحویل نداده است.

انتخابات دو مجلس

دستگیری‌های اخیر و کنش و واکنش‌های کنایه‌آمیز یا صریح مقامات پیرامون این موج، مصادف است با نزدیک شدن زمان دو انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی. این انتخابات مهم‌ترین بزنگاه سیاسی جمهوری اسلامی در دوران پساتوافق توصیف می‌شود و نتیجه آن می‌تواند تصویر روشنی از نبرد «که بر که» در بین جناح‌ها را نشان دهد.

به نظر می‌رسد سپاه و محافل نظامی ناخرسند از فروخوابیدن شرایط بحران، در صدد مرعوب کردن روزنامه‌نگاران برآمده‌اند تا هم زهر چشمی از دولت گرفته باشند و هم فضای انتخابات را با فراغت بیشتری مهندسی و مدیریت کنند.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران روز ۱۱ آبان در دانشگاه تهران گفت "فتنه چهارمی" در راه است. او در توضیح این "فتنه" از تلاش برای نفوذ در ایران و انحراف افکار عمومی پس از توافق اتمی نام برد و افزود این "فتنه" ممکن است سال‌ها طول بکشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جهان

    این عمامه آنچنان محکم بسته شده که گردش خون در مغز این آقایان را دچار اشکال کرده و نه می بیند دو نه میشنوند و نه درک میکنند برای چند دقیقه یک بند و یا نخ را محکم دور یکی از انگشتتان به پیچید و ببینید چه بر سر انگشتتان میاید حال این عمامه سالهاست بدور سر این آقا و هم پالکی هاشون بسته شده !