ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات‌ در شهرهای ترک‌نشین ایران علیه نژادپرستی

گزارش تصویری - روز دوشنبه ۱۸ آبان در واکنش به نژادپرستی تلویزیون دولتی ایران مردم در شهرهای مختلف ترک نشین در خیابان‌ها به راه افتادند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

روز دوشنبه ۱۸ آبان در واکنش به پخش برنامه «فیتیله» از تلویزیون دولتی ایران، در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی و غربی تجمع‌های اعتراضی در خیابان‌ها به راه افتادند. برنامه «فیتیله» دو کاراکتر ترک‌زبان را نشان داده که در هتلی از توالت‌شور برای شستن دهان استفاده کرده بودند. این برخورد نژادپرستانه در قالب طنز دلیل این اعتراض هاست.

بیشتر ویدئوهای منتشر شده از تظاهرات‌های روز دوشنبه از دو شهر تبریز و ارومیه‌اند. در این ویدئو‌ها یگان‌های ویژه نیروهای امنیتی به مقابله با معترضان برخاستند و به آن‌ها حمله کردند.

تصاویری که به طور پراکنده در شبکه‌های اجتماعی از تظاهرات‌های روز دوشنبه منتشر شده است:

[sliderpro id="23"]

در شهری که مشخص نیست کجاست، مردی که پشت دوربین است به ترکی می‌گوید: «این غیرت مردم آذربایجان است، به سمت مأمورها می‌روند». تظاهرکنندگان در حالی که به سمت مامورهای ضد شورش می‌روند شعار می‌دهند: «اولوم اولسون فاشیسمه» (نابود باد فاشیسم).

تظاهرات ضد نژادپرستی دانشگاه اورمیه که در آن دانشجویان به زبان ترکی شعار می‌دهند: «آذربایجان وار اولسون، ایسته‌مه‌ین کور اولسون.» (آذربایجان مانا باد، چشم آنان که چنین نخواهند کور).

تظاهرات در تبریز:

کتک زدن و دستگیری مردم در سطح شهر تبریز:

تظاهرات و درگیری با نیروهای امنیتی در تبریز مردم فریاد می‌زنند: «بی‌شرف!»

درگیری مردم تبریز با نیروی انتظامی:

درگیری‌ها در اردبیل، مردم فریاد می‌زنند: «بی‌شرف.»

شعار اعتراضی‌ای که مدام در ویدئوهای تکرار می‌شود: آذربایجان وار اولسون، ایسته‌مه‌ین کور اولسون.» (آذربایجان مانا باد، هرکس چنین نخواهد، کور باد). مشخص نیست این ویدئو از کدام شهر است:

در تجمع دانشجویان دانشگاه ارومیه همچنین این شعار‌ها شنیده شد: «هارای، هارای من ترکم؛ اولوم اولسون فاشیسمه» و همچنین «هارای هارای من ترکم؛ اولوم اولسون شوونیسمه» که به ترتیب یعنی: من ترکم، نابود باد فاشیسم و نابود باد شوونیسم.

پرتاب گاز اشک‌آور در تبریز:

حضور نیروهای ضد شورش در خیابان‌های ارومیه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میم

    ویدیوی  شماره۴ کتک زدن  مردم و درگیری  مربوط به اردبیل است   

  • محمد

    به نظر من برنامه فیتیله اشتباه کرده ولی این فقط برای ترک ها نیست بلکه شوخی هایی است که با تمام اقوام می شود.مثلا تو صداو سیما به ما اصفهانی ها می گویند خسیس پس ما قیام کنیم ارامش کشورو بهم بزنیم. برای امریکا بجنگیم. ایران مهم است نه ادربایجان نه اصفهان نه هیچ شهر دیگری فقط با اتحاد میشود پیشرفت کرد

  • میم

    اتفاقاً برعکس، این کار اعتراض کنندگان است که نمونه عالی فاشیزم است. اصلاً فاشیزم یعنی همین. یعنی هیاهو و عصبانیت مردم عوام که جلوی حرف زدن، تولید هنری، بحث کردن، خندیدن و اظهار نظر را می بندد. یعنی روحیه جمعی عوام مردم وقتی هزینه حرف زدن را بالا می برد. مردمی که از شدت کمبود اعتماد به نفس جمعی تحمل شوخی را ندارند.

  • faryad

    کار صداوسیما تحقیر مردم و توجیه سرکوب و فساد مالی و اشاعه دروغگویی و تحجر و فرهنگ لمپن و دلقک بازی است...

  • takin

    1- تظاهرات فقط در استانهاي اذ. غربي شرقي نبود. در استانهاي اردبيل زنجان و حتي خود تهران هم بود كه عكس و فيلمهاش موجود هستند. حتي در مقياس كوجكتر قشقاييها در شيراز و اصفهان هم اعتراض كردند بس متن خبر خود را اصلاج كنيد. 2- انهايي كه به اعتراض به حق تركها به 80 سال تحقير نزادبرستي عريان و سياست كثيف اسيميلاسيون تهمت "قوم كرايي " مي دهند مشابه انهايي هستند كه به جاي متجاوز زن مورد تجاوز واقع شده را سنكسار مي كنند. شما هم نوع ديكري از طالبان هستيد منطق يكي است فقط ايدىولوزيتان فرق مي كند.

  • Xerxes Goodarzie

    قومگرایی بدوی و قبیله گرایی محض