ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آنانیموس به جنگ داعش می‌رود

هکتیویست‌های ناشناس پس از ترورهای پاریس کارزاری علیه داعش به راه انداختند. این گروه عنوان می‌کند که طی چند روز ۵۵۰۰ حساب کاربری هواداران داعش در توئیتر را غیرفعال کرده‌ است.

بعد از حملات تروریستی در پاریس هکتیویست‌های ناشناس، کارزاری در تشدید مبارزه علیه داعش به راه انداختند. این گروه عنوان می‌کند که طی چند روز ۵۵۰۰ حساب کاربری هواداران داعش در توئیتر را غیرفعال کرده‌ است.

شنبه گذشته (۱۴ نوامبر) ویدیوی جدیدی از آنانیموس در یوتیوب آنلاین شد که در آن علیه داعش اعلام جنگ می‌شود. فردی با ماسک‌ معروف «گای فاکس» (افسر ارتش پادشاهی انگلیس ۱۶۰۶-۱۵۷۰) به زبان فرانسه اعلام می‌کند که هدف نابودی زیرساخت دیجیتال شبکه تروریستی داعش است.

اما هواداران داعش در واکنش به تهدید آنانیموس، اقدامات این گروه را احمقانه خواندند و به سمپات‌ها توصیه کردند: «لینک‌های ناشناس را باز نکنند، آی‌پی خود را مرتبا تغییر دهند و در تلگرام با کاربران ناشناس ارتباط نگیرند.»

هکتیویست‌های ناشناس کارزار خود را با هشتگ (#opISIS و #opParis) آغاز کردند. نخست اطلاعات کسی از "مسئولان داعش برای عضوگیری در اروپا" افشا شد اما این خبر را مدت کوتاهی بعد از انتشار حذف کردند. کمی بعد در یک توئیت، به همه حامیان توصیه شد که از انتشار اطلاعات شخصی افراد پرهیز کنند: «از این به بعد جهت پیش‌گیری از آسیب احتمالی به افراد بی‌گناه، همه داده‌ها در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شوند.»

موقعیت داعش در توئیتر

گسترده‌ترین تحقیق در مورد فعالیت‌های هواداران داعش در توئیتر توسط دو تحلیلگر به نام‌های «جی ام برگر» ‌و «جاناتان مورگان» انجام شده است. طی این تحقیق (فایل پی‌دی‌اف، انگلیسی) از آغاز ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، اطلاعات ۲۰۰ هزار حساب کاربری توئیتر بررسی شد.

بر اساس نتایج این تحقیق ۴۶ هزار حساب کاربری از داعش حمایت می‌کنند. با وجود بزرگی این رقم، فقط ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ حساب، فعال و قابل توجه هستند.

جنگ نتیجه‌بخش؟

در تحقیق یاد شده، برگر و مورگان سعی می‌کنند جدا از علاقمندی‌های آنانیموس، به این سوال پاسخ دهند که آیا غیرفعال کردن حساب‌های کاربری هواداران داعش در توئیتر ثمربخش است؟ پاسخ یکدست نیست.

از یک طرف تروریست‌ها برای جذب هوادار و عضو دچار مشکل می‌شوند و از طرف دیگر این حملات موجب می‌شود که هواداران داعش در لایه‌های پنهان اینترنت مخفی شوند که به راحتی قابل کنترل نیستند.

این اولین حمله هکتیویست‌های ناشناس به داعش نیست. بعد از گردن زده شدن ژورنالیست آمریکایی جیمز فولی در سال ۲۰۱۴ این گروه حملات خود را آغاز کرد؛ حملاتی که بعد از حمله تروریستی به «شارلی ابدو» افزایش یافت. به گزارش «فارین پالیسی» آنانیموس تا کنون ۱۰۰ هزار حساب توئیتری، ۱۴۹ وبسایت و همچنین ۵۰۰۰ ویدیوی داعش را در فضای مجازی از بین برده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.