ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین ترکیه را به پیامدهای جدی تهدید کرد

پوتین سرنگونی سوخوی روسی توسط نیروی هوایی ترکیه را خیانت خواند و گفت کشورش خنجر خوردن از پشت را تحمل نمی‌کند. شورای ناتو طرفین را به حفظ خونسردی و گفت‌وگو با یکدیگر فراخواند.

پس از شلیک موشک هوا به هوا به سوخو ۲۴ روسیه، پوتین ترکیه را به برخوردی جدی تهدید کرد. او گفت کشورش هرگز این خیانت را تحمل نخواهد کرد: «این اقدام فاجعه‌بار پیامدهای بسیار جدی بر مناسبات ترکیه و روسیه خواهد گذاشت.»

ولادیمیر پوتین گفت خنجر زدن از پشت به روسیه، کمک به تروریست‌هاست. او یادآوری کرد که سوخوی سرنگون شدن روسیه در ماموریت علیه تروریست‌ها در سوریه بود و خطری برای ترکیه نداشت.

پوتین افزود جنگنده سوخو در یک کیلومتری حریم هوایی سوریه مورد اصابت موشک هوا به هوا قرار گرفت و محل سقوط آن نیز در عمق چهار کیلومتری خاک سوریه قرار دارد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که بمب‌افکن سوخو ۲۴ هنگام بازگشت به پایگاه هوایی "حمیمیم" در سوریه از پشت هدف گرفته شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به اقدام نیروی هوایی ترکیه، سفر خود به این کشور را که قرار بود چهارشنبه ۲۵ نوامبر انجام شود، لغو کرد.

شورای ناتو قرار است در ساعت ۱۷ به وقت اروپای مرکزی جلسه‌ای ویژه برای بررسی موضوع و پیامدهای احتمالی آن تشکیل دهد. این نشست به تقاضای ترکیه انجام می‌شود که عضو پیمان آتلانتیک شمالی است. یک سخنگوی ناتو گفت این جلسه برای تصمیم‌گیری در مورد ماده ۴ پیمان ناتو نیست. طبق این ماده، اعضای پیمان موظفند در صورت تهاجم یا حمله مسلحانه به یکی از کشورهای عضو، از آن حمایت نظامی کنند.

دونالد توسک، رئیس کمیسیون اروپا در توئیتر، هر دو طرف ماجرا را به حفظ خونسردی و آرامش دعوت کرده است. ارتش آمریکا نیز اعلام کرده که هیچ دخالتی در این موضوع نخواهد کرد. این در حالی است که نیروی هوایی آمریکا برای بمباران مواضع داعش در سوریه از پایگاه اینجرلیک در ترکیه استفاده می‌کند.

دولت ترکیه پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۴ نوامبر اعلام کرد که یک جنگنده روسی، به دلیل نقض حریم هوایی این کشور در حوالی شهر یالان‌داغی سرنگون شد. نیروی هوایی ترکیه می‌گوید پیش از شلیک به این جنگنده و طی پنچ دقیقه‌، ده مرتبه به خلبان آن اخطار داده شد.

یک مقام دولتی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته است که شلیک به سوخوی روسی، در مقام دفاع از حق حاکمیت این کشور بود. ارتش ترکیه برای توجیه اقدام انجام شده، تصاویر راداری را منتشر کرده که نشان می‌دهند سوخوی روسیه در حال پرواز بر فراز خاک ترکیه بوده است.

آن چه در این میان ناروشن است، سرنوشت دو خلبان هواپیمای سوخوست که با چتر نجات از جنگنده بیرون پریدند.

یک گروه شورشی سوری با نام «بریگاد دهم» مدعی شده که هر دو خلبان را در زمان فرود روی زمین کشته است. این گروه در اینترنت ویدئویی منتشر کرده که جسد یک نظامی را نشان می‌دهد. در زیرنویس فیلم نوشته شده که این فرد به دست انقلابیون کشته شد. این فیلم و صحت مدعای گروه مزبور هنوز بررسی کارشناسی نشده است.

ترکیه مدت‌هاست که به عملیات روسیه در سوریه معترض است. یک روز پیش از سرنگونی سوخو، نخست‌وزیر ترکیه از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود در قبال عملیات روس‌ها در سوریه موضع بگیرد زیرا حملات آنها اقلیتی در سوریه را نیز هدف می‌گیرد که تبار ترک دارند. منظور داود اوغلو، ترکمان‌های ساکن سوریه بودند. او گفته بود روسیه اجازه ندارد به بهانه بمباران مواضع داعش، سوری‌های بیگناه و یا ترکمان‌ها را بکشد.

دولت ترکیه روز جمعه ۱۹ نوامبر نیز به خاطر حمله‌ای به یک دهکده ترکمان‌نشین، سفیر روسیه در آنکارا را احضار کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    چرا نمی تونہ با نا تو سر شاخ بشہ؟کدام کشوری در نھایت میتونہ با روسیہ سر شاخ بشہ؟ امریکا ھم تا کنون با کلہ گندہ ھا مثل چین و روسیہ سر شاخ نشدہ،ھمہ اینھا ناتو و امریکا ضعیف کشند، فراموش نکن ،روس ھا ھم اگر مجبور باشند با اب گرم و یک تکہ نان شکم خودشان را سیر میکنند،این در خون روس ھا ھست ،و توان دفاع از خود را دارند،اگر ھم قرار باشہ برن پایین تنھا نمی رند ،خاطر جمع باش.

  • بهنام

    تازه داستان دارد وارد قسمتهای جالب میشود . بیچاره پوتین ، که سر مست از دیدار با ولی امر دزدان جهان و غرق در رویاهای خوش اقتصادی سر کیسه کردن حکومت و ملت ایران سر خوش بود ، و به نا گاه چرتش پاره و رگ عصبانیتش بیرون زد . روسها فکر کرده اند حالا که در سوریه هر کی به هر کیه ، دیگر هر غلطی خواستند میتوانند انجام دهند ، و این نمونه نشان داد که آن پاره های زوسیه تاب تحمل موشکهای غربی با تکنولوژی پیشرفته را نداشته و در واقع جنگ برتری تکنولوژی بود .و همین مسئله باعث بی آبروئی و بی اعتباری روسیه در جهان گشته است . جالبتر اینکه هیچ واکنش نظامی نمیتوانند انجام دهند و شاید شعارکی کوتاه سر داده و تهدیدی هذیان گونه ، چرا که نمیتوانند خود را با ناتو سر شاخ کنند .

  • اسکندر

    نهایتش یخورده شاخ و شونه برای هم میکشن تمام میشه میره. روسیه در موقعیتی نیست که وارد تنش جدی با ترکیه بشه.