ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قهر روحانی یا سایه سنگین هاشمی

روحانی که سالیان درازی را زیر سایه هاشمی رفسنجانی زیست سیاسی کرده، مدتی است به نشانه اعتراض به جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌رود. روابط دو دوست و همراه سیاسی همانند گذشته نیست.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام مدت‌‌ها است که از حضور در جلسات این مجمع خودداری می‌کند. گفته می‌شود او در هشت ماه گذشته تنها سه یا چهار مرتبه و کوتاه مدت به این جلسات رفته است.

به گفته حسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روحانی در هشت ماه گذشته تنها سه یا چهار بار آن‌هم کمتر از یک ساعت در جلسات مجمع حضور داشته است.

رسانه‌های نزدیک به منتقدان داخلی، دلیل غیبت رئیس‌جمهوری در جلسات مجمع را قهر سیاسی او با هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌دانند و حامیان دولت، این مساله را سناریوی تازه مخالفان برای ایجاد شکاف میان دو دوست و یار دیرینه.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت هم «مشغله کاری فراوان» را تنها دلیل غیبت رئیس‌جمهوری عنوان کرد و گفت: «ارتباط دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام، محکم است و هر زمان فرصت برای آقای رئیس جمهور پیش بیاید، در جلسات مجمع حضور خواهد یافت».

این اولین‌بار نیست که خبر عدم حضور حسن روحانی در نشست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام رسانه‌ای می‌شود. دو سال پیش و هنگامی که مجمع تشخیص مصلحت نظام «اختیار عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی» را از دولت سلب کرد، روحانی برای چند وقتی پا به نشست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام نگذاشت. این مصوبه سرانجام با دخالت رهبر جمهوری اسلامی به نفع دولت تغییر کرد.

صندلی خالی روحانی

دومین بار زمستان سال گذشته تصاویر منتشر شده از نشست‌های مجمع، نشان داد که صندلی روحانی مدتی است که خالی مانده است.

هاشمی رفسنجانی در واکنش به غیب‌های روحانی گفته بود: «او به یکی از بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی اعتراض داشت. بحث من این بود که خود ایشان وقتی که مخالف هستند، بیایند و دفاع کنند، ادله‌هایشان را بیاورند».

البته رفسنجانی در این گفت‌وگو گفته بود که می‌داند روحانی مشغله‌های فراوانی دارد و توقع ندارد که او در همه جلسات حضور داشته باشد.

حالا آن‌گونه که محمود محمدی عراقی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، می‌گوید؛ روحانی بازهم از مجمع تشخیص مصلحت نظام قهر کرده است و این قهر هم به برنامه توسعه ششم ارتباط دارد.

محمدی عراقی به خبرگزاری فارس گفت: «وقتی بحث سیاست‌های برنامه ششم توسعه در مجمع مطرح شد، آقای روحانی معتقد بود که تعیین این سیاست‌ها از وظایف دولت است و نباید مجمع در این مسئله ورود کند اما اکثر اعضای مجمع خواستند که مجمع درباره این سیاست‌ها ورود پیدا کند، لذا آقای روحانی بعد از آن جلسه دیگر در جلسات مجمع شرکت نکردند».

بیرون آمدن از سایه هاشمی

حسن روحانی در همه سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ زیر سایه اکبر هاشمی رفسنجانی زیست سیاسی کرده است. چه خرداد سال ۹۲ و هنگامی که قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری را کرد، بسیاری او را مهره و سایه هاشمی دانستند.

او در سال‌های پس از ۸۴ و هنگامی که جایش را در شورای امنیت ملی به لاریجانی داد، در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و زیر نظر هاشمی رفسنجانی فعالیت‌هایش را ادامه داد.

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز از حمایت کامل هاشمی رفسنجانی و همراهان سیاسی او برخوردار بود و سرانجام در معرفی اعضای هیات دولت هم بیشترین سهم را به یاران پیشین هاشمی رفسنجانی داد.

اما پس از آغاز به کار دولت، خبرهایی مبنی بر افزایش اختلاف میان حلقه هاشمی رفسنجانی و دولت منتشر شد. اگرچه هر دو سو تا به حال تلاش کرده‌اند که این اختلاف‌ها را تکذیب کنند، اما به نظر می‌رسد که روابط دوستانه و همکاری سی ساله این دو همانند گذشته نیست.

از یک سو روحانی نمی‌خواهد تا سال‌های بلند زیر سایه هاشمی بماند و از دیگر سو، هاشمی رفسنجانی آن سیاست‌مدار قدرتمند و بانفوذ گذشته نیست که سود دوستی با او بیش از زیانش باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    اینهمه اصلاح طلب کجایند؟ چرا ساکتند؟ چرا حتی بر علیه ادامه حصر اعتراض نمیکنند؟ فقط التماس میکنند اجازه بدهند چند نفریشان که توبه ۸۸ کرده اند ( مثل عارف) به مجلس استصوابی راه دهند تا در جهان بوق دموکراسی در حکومت ولی فقیه بزنند؟

  • علی

    به این می گویند جنگ زرگری.

  • محسن میرزا

    قهر روحانی با مجمع است و ربطی به هاشمی ندارد. انتخاب اعضای مجمع در اختیار هاشمی نیست. ترکیب مجمع نیز به نفع دولت تدبیر، دولت اصلاحات و در مقاطعی دولت مهرورز نبوده و نیست. همچنین روحانی بهتر از هر کسی متوجه نفوذ هاشمی در داخل و خارج نظام است.

  • بهنام

    به این می گویند جنگ قدرت .