ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷۰ درصد کارگران و بازنشستگان ایران زیر خط فقر هستند

هفتاد درصد کارگران و بازنشستگان ایران زیر خط فقر‌ند. مبنای شورای عالی کار برای تعیین حداقل مزد نرخ تورم رسمی است اما هزینه زندگی کارگران سه میلیون تومان برآورد شده است.

یک عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان ایران اعلام کرد: ۷۰ درصد کارگران و بازنشستگان حداقل دستمزد را می‌گیرند و زیر خط فقر قرار دارند.

به گزارش ایسنا، علیرضا امیری خواستار رسیدگی فوری به وضعیت معیشت بازنشستگان و کارگران شد و گفت: «سفره کارگران و بازنشستگان تهی شده است».

او همچنین اصلاح فوری ساختار تامین اجتماعی، حذف ۱۲۰ ساعت اضافه کار ثابت کارکنان تامین اجتماعی و رفع تبعیض و نابرابری از کارگران و بازنشستگان را از خواسته‌های اصلی جامعه کارگری ایران دانست.

پیش از این نیز برخی دیگر از اعضای خانه کارگر در ایران به پرداخت حقوق و مزایای ۱۲۰ ساعت اضافه کار ثابت به کارکنان تامین اجتماعی اعتراض کرده بودند.

به گفته فعالان کارگری، براساس بخشنامه‌ داخلی سازمان تامین اجتماعی، کارکنان این سازمان هر ماه مزایای۱۲۰ ساعت اضافه کار را دریافت می‌کنند.

مهدی زمانی نوری، نماینده کارگران در هیات بدوی سازمان تامین اجتماعی، پیش از این خواستار ابطال این بخشنامه از سوی شورای عالی اداری شده بود.

خط فقر کارگری؛ سه میلیون تومان

فعالان کارگری در ایران در شرایطی نسبت به وضعیت معیشت و حداقل دستمزد اعتراض می‌کنند که هیات سه جانبه کارگران، کارفرمایان و دولت در ماه‌ آینده بحث در باره حداقل دستمزد را آغاز خواهد کرد.

در همین رابطه، رحمت‌الله پورموسی، دبیر کل شوراهای اسلامی کار «افزایش حداقل دستمزد براساس هزینه واقعی زندگی کارگران» را خواسته جامعه کارگری دانسته و گفته بود: «برای پر کردن فاصله میان حداقل مزد و هزینه زندگی، دستمزد کارگران باید سه برابر افزایش یابد».

همچنین به گفته غلامرضا عباسی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، برآورد «کمیته تعیین دستمزد انجمن‌های کارگری» خط فقر در ایران را سه میلیون تومان ارزیابی کرده است که براساس این شاخص، ۸۰ درصد کارگران ایران زیر خط فقر قرار دارند.

به گفته او، شورای‌عالی کار این برآورد‌ها را جدی نمی‌گیرد و برای تعیین حداقل دستمزد نرخ تورم رسمی را مبنا قرار می‌دهد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در آبان را حدود ۱۳ درصد اعلام کرده است. اما فعالان کارگری این نرخ تورم را غیرواقعی دانسته و معتقدند که افزایش قیمت کالاهای ضروری بیشتر از نرخ تورم اعلام شده است.

براساس آمارهای رسمی نزدیک به چهار میلیون نفر از جمعیت ایران بازنشسته و تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی هستند و جمعیت کارگران هم ۱۳ میلیون نفر برآورد می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    به قول اون آخوند جنتی، یا یزدی، ما برای اقتصاد و یا رفاه انقلاب نکردیم اگر این چیزها را می خواستیم که زمان شاه فراهم بود، ما برای بدبختی انقلاب کردیم که لعنت به اون انقلاب، واقعا عقل که نباشه جون در عذابه