ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«۲۰۰ کیلومتر مربع از اراضی استان قزوین در معرض بیابانی شدن است»

منوچهر حبیبی، معاون عمرانی استاندار قزوین گفته است که ۲۰۰ کیلومتر مربع از اراضی این استان «در معرض بیابانی شدن است.»

منوچهر حبیبی، معاون عمرانی استاندار قزوین گفته است که ۲۰۰ کیلومتر مربع از اراضی این استان «در معرض بیابانی شدن است.»

منوچهر حبیبی، امروز دوشنبه ۱۶ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علت بیابانی شدن این اراضی را «افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی» دانست و افزود این مسأله نشانگر «مصرف نادرست منابع آبی» است.

برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های آبی و خشکسالی ۱۷ ساله در ایران باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شده است. مقامات سازمان محیط زیست می‌گویند که افت سطح آب‌های زیرزمینی در کشور به بیش از دو متر رسیده است.

به گفته معاون عمرانی استاندار قزوین، با افزایش سطح بیابان‌ها و بی‌توجهی نسبت به برطرف کردن آن، «تهدید‌ها و آسیب‌های جدی» مانند تخریب محیط‌ زیست، هجوم ریزگرد‌ها و کوچ اجباری نیز افزایش خواهد یافت.

پیش از این، عباس کارگر، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران آبان‌ماه امسال در مورد تبدیل هفت میلیون هکتار از اراضی کشور به بیابان هشدار داده بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز تابستان سال جاری گزارش داده بود که با گسترش خشکسالی، دو سوم کشور به مناطق بیابانی تبدیل شده است.

افزون بر افزایش دمای هوا و خشکسالی‌های پی‌ در پی، «مدیریت نادرست منابع آبی، از بین بردن پوشش گیاهی و جنگل‌زدایی و شیوه‌های نادرست کشاورزی» در بیابان‌زایی در ایران مؤثر بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.