ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«پرونده ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران بسته می‌شود»

گروه ۱+۵ پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با مشورت ایران تهیه کرده‌ که به‌گفته مقامات هسته‌ای جمهوری اسلامی تصویب آن در شورای حکام پرونده ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران را می‌بندد.

رضا نجفی و عباس عراقچی، دو تن از مسئولان مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام کردند که کشورهای گروه ۱+۵ با مشورت با ایران پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس ارائه داده‌اند که بر اساس آن پرونده ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران موسوم به «پی‌‌ام‌دی» بسته می‌شود.

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز سه‌شنبه ۱۷ آذر گفت: «براساس پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵، فسخ دو قطعنامه‌ شورای حکام درباره پی‌ام‌دی که در آن‌ها از مدیرکل خواسته بود در این مورد گزارش بدهد به این معنی است که مدیرکل دیگر در مورد پی‌ام‌دی وظیفه‌ای ندارد.»

روز گذشته (دوشنبه) نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در مورد پيش‌نويس قطعنامه‌ای كه قرار است اين گروه برای ارائه به شورای حكام آژانس آماده کند گفت‌وگو کردند.

رضا نجفی گفت پیش‌نویس این قطعنامه‌ با هدف بستن موضوع پرونده نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده است.

عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و رئيس ستاد نظارت بر توافق هسته‌ای نیز به خبرگزاری صدا و سیما گفت در گفت‌وگوهای روز گذشته نکات مد نظر ایران در قطعنامه گنجانده شد. او افزود: «مفاد پيش‌نويس كاملاً روشن است و براساس آن پی‌ام‌دی را صريح و مستقيم می‌بندند و آن را بسته شده اعلام می‌کنند.»

به‌گفته عراقچی اين پيش‌نويس دستور كار شورای حكام آژانس را تغییر می‌دهد و بحث بر اثر فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و شش قطعنامه شورای امنيت عليه ايران را از دستور كار خارج کرده و دستور كار جديدی به‌عنوان اجرای توافق هسته‌ای اضافه می‌کند.

عراقچی مهم‌ترین موضوع این پیش‌نویس را لغو «۱۲ قطعنامه پيشين شورای حكام درباره ایران» دانست.

او گفت: «بنابراين از نظر ما وقتی اين قطعنامه تصويب شود پی‌ام‌دی کاملاً پايان می‌يابد.»

در آخرین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابهامات برنامه هسته‌ای ایران که هفته پیش منتشر شد آمده بود که ایران تا قبل از سال ۲۰۰۳ فعالیت‌های محدودی به‌منظور دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام داده است. این فعالیت‌ها کمابیش تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشته اما از آن تاریخ متوقف شده است.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان به شورای حکام قرار است سه‌شنبه آینده ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر تصویب شود.

متن این قطعنامه پیشنهادی با عنوان «اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و راستی آزمایی و نظارت در ایران» روز سه‌شنبه از سوی وزارت امور خارجه ایران منتشر شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.