ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیته تحریم‌ شورای امنیت: ایران قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده است

در پی تحقیقات کمیته تحریم‌ شورای امنیت سازمان ملل درباره شلیک موشک عماد از سوی ایران، کارشناس‌های این کمیته اقدام ایران را نقض قطعنامه تحریم‌ها علیه این کشور دانستند.

کارشناسان کمیته تحریم‌ شورای امنیت معتقدند که آزمایش موشک بالستیک «عماد» توسط ایران نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور است.

کمیته تحریم شورای امنیت می‌گوید موشک عماد با استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک ساخته شده است.

خبرگزاری فرانسه امروز، سه‌شنبه ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر با استناد به گزارش کارشناس‌های کمیته تحریم‌ شورای امنیت که نسخه‌ای از آن به دست این خبرگزاری رسیده، آورده است که این گزارش «بر اساس تجزیه و تحلیل‌ها و نتایج حاصل از آن» تهیه شده است.

گزارش کارشناس‌های کمیته تحریم‌ شورای امنیت می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهند که شلیک [موشک] عماد نقض پاراگراف نهم قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل توسط ایران است.»

ایران در تاریخ ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهرماه موشک بالستیک عماد را آزمایش کرد. در پی آن، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در روز ۲۱ اکتبر / ۲۹ مهر از کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل خواستند علیه آزمایش موشکی ایران که به‌گفته آن‌ها ناقض قطعنامه تحریم سازمان ملل است، اقدام کند. این چهار کشور در نامه‌ای که شامل جزئیاتی درباره پرتاب این موشک بود، گفته‌ بودند که موشک عماد «قادر به حمل سلاح هسته‌ای است.»

قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل و به‌ویژه پاراگراف نهم آن، ایران را از انجام آزمایش‌ موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، منع کرده است. این قطعنامه تا زمان اجرای توافق هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند معتبر است.

کارشناس‌های کمیته تحریم شورای امنیت گفته‌اند «شلیک [موشک] عماد با بردی معادل دست‌کم یک‌هزار کیلومتر و بارگذاری حداقل یک تُن، با استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک صورت گرفته است.»

ایران چندین نوع موشک دوربرد تا دو هزار کیلومتر در اختیار دارد و می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد. وزارت دفاع ایران گفته است موشک عماد قرار است جایگزین موشک «شهاب-۳» شود. به گفته وزارت دفاع، این موشک در ایران ساخته شده و تا لحظه برخورد به هدف قابل هدایت و کنترل است.

نتایج کارشناس‌های کمیته تحریم شورای امنیت می‌تواند به تحریم‌های بیشتر ایران در این شورا منجر شود اما دیپلمات‌ها می‌گویند این احتمال به‌دلیل توافق هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند جهان بعید به‌نظر می‌رسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.