ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بخشداران زن در خوزستان ابقا می‌شوند؟

انتصاب هشت زن به‌عنوان بخشدار در مناطق مختلف خوزستان که یک هفته پیش اعلام شده بود، چالش‌برانگیز شد و خبر تعلیق این انتصاب‌ها منتشر شد اما اکنون گفته می‌شود که این بخشداران به تدریج حکم خود را دریافت خواهند کرد.

انتصاب هشت زن به‌عنوان بخشدار در مناطق مختلف خوزستان که یک هفته پیش اعلام شده بود، با خبر تعلیق این انتصاب‌ها همراه شد اما اکنون گفته می‌شود که این بخشداران به تدریج حکم خود را دریافت خواهند کرد.

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان ۱۷ آذر اعلام کرده بود که ۸ زن را به عنوان بخشداران مناطق مخالف خوزستان در نظر گرفته است اما کمی پس از انتشار این خبر، روحانیان محافظه‌کار واکنش منفی نشان دادند و خبر دیگری منتشر شد: «وزیر کشور به دنبال گلایه علما، حکم هشت بخشدار زن خوزستانی را تعلیق کرد.»

از زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی، زنان به سمت‌هایی مانند فرماندار، معاون استاندار و بخشدار منصوب شده‌اند. نخستین بار در استان سیستان و بلوچستان، یک زن به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی یک فرمانداری منصوب شد.

پیش‌تر، معصومه پرندوار به عنوان فرماندار شهرستان هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و حمیرا ریگی به عنوان فرماندار قصرقند در جنوب این استان منصوب و مشغول به کار شدند.

علاوه بر این در سایر استان‌ها نیز، عزت کمال‌زاده عباسی و مرجان نازقلیچی به ترتیب به‌عنوان فرمانداران قشم و بندر ترکمن منصوب شده‌ بودند. مریم قربانی، مونا ابرو فراخ و پریدخت نجفی نیز به‌عنوان بخشدار در مناطقی در بوشهر، رشت و ایلام منصوب شده بودند. استاندار کرمانشاه IL زهره رستمی NH به عنوان بخشدار بیلوار منصوب کرده بود.

اما انتصاب زنان به عنوان بخشدار در استان خوزستان برای نخستین بار رخ می‌داد و بر اساس خبر منتشر شده در ایرنا، «مریم عیوض‌زاده به عنوان بخشدار مرکزی اهواز، سحر احمدی آرپناه بخشدار مرکزی لالی، اعظم شنبدی بخشدار مرکزی هندیجان، بلقیس حسینی بخشدار مرکزی ماهشهر، حمیده آلبوعشیره بخشدار مرکزی خرمشهر، بتول سعیدی‌زاده بخشدار مرکزی آبادان، لیلا مسحنه بخشدار مرکزی شهرستان شوش و معصومه خنفری به عنوان بخشدار مرکزی کارون» منصوب شده‌ بودند.

پس از انتشار خبر این انتصاب‌ها، یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان ۱۳ آذرماه جاری گفت: «صد‌ها مرد در ایران بیکار هستند و بعد برخی هنوز بر به کار گماردن زنان در برخی مناصب مهم اجرایی مانند فرمانداری اصرار می‌ورزند.»

درنتیجه چنین واکنش‌هایی بود که امیری، قائم‌مقام وزیر و سخنگوی وزارت کشور در تماس با علمای خوزستان، از دستور وزیر کشور برای توقف این انتصابات و احکام خبر داد: «وزارت کشور مایل به ناراحتی چهره‌های فرهنگی و علمای استان خوزستان نیست و بنابراین به استاندار خوزستان دستور داده شده است که پیگیری این احکام را مسکوت نگه دارد و این انتصابات معلق بماند.»

هرچند وب‌سایت‌های عصر اهواز و کارون پرس از یک مقام مسئول در استانداری از تعلیق احکام انتصاب زنان بخشدار خبر دادند، اما فرج‌الله خبیر، معاون سیاسی- اجتماعی استانداری خوزستان گفته «تاکنون چنین تصمیمی گرفته نشده است.»

جمال درویش، مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان هم به سایت محلی هور نیوز گفته که در احکام بخشداران تجدیدنظر نشده اما برخی زنان منصوب شده به علت «عدم توانایی» خود از پذیرش سمت بخشداری انصراف داده‌اند.

همچنین بر اساس گزارشی که روزنامه شرق در این زمینه نوشته، پیگیری استانداری و سایر چهره‌های علمی و فرهنگی برای تغییر این نظر ادامه داشته است.

طاهره عیدی‌زاده، نفر اول انتخابات شورای سیاست‌گذاری انتخابات استان خوزستان، این خبر را آخر کار نمی‌داند و در مضاحبه با شرق می‌گوید: «انتخاب این زنان از سوی استاندار خوزستان بسیار دقیق و درست بود. این اقدام شایسته، متأسفانه واکنش‌های تندی از سوی برخی از افراد به دنبال داشت اما خوشبختانه آخرین خبرها از استانداری حاکی از آن است که دو بخشدار زن خرمشهر و کارون معارفه شدند و به‌زودی بقیه بخشدارها نیز معارفه می‌شوند.»

او در صحبت‌های خود خبر داده که پیگیری‌های استانداری برای ماندن این زنان در سمت خود، نتیجه داده: «آخرین آمارها درباره افراد تحصیل‌کرده در استان نشان می‌دهد بیشتر این افراد، زنان هستند. این زنان کارآزموده و باتجربه هستند و به نظر می‌رسد باید در سمت‌های مناسب با عملکردشان قرار بگیرند که این مساله فراتر از مسائل جنسیتی است.»

عیدی‌زاده با تاکید بر اینکه انتظار بیشتری از دولت روحانی دارد، گفته: «بررسی‌ها در استان گویای آن است که مدیران معمولا سن‌های بالایی دارند درحالی‌که ما اعتقاد داریم از تجربه کسانی که تحصیل‌کرده هستند و تجربه خوب علمی دارند باید استفاده شود و دیگر بحث سن و جنسیت مطرح نیست.»

یک فعال اجتماعی خوزستانی هم در گفت‌وگو با «شرق» از بازتاب‌ گسترده این انتصاب‌ها در استان خوزستان خبر داده و گفته که این افدام استاندار از سوی گروه‌ای بسیاری به فال نیک گرفته شده است هرچند برخی هم مدعی بودند پای زنان نباید بر مسندهای اجرائی وارد شود. مجتبی گهستونی گفته است: «این در حالی است که ما در استانی زندگی می‌کنیم با باور‌های قومی و عشیره‌ای و طایفه‌ای که اتفاقا حضور زنان می‌تواند نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد. درحال‌حاضر دیدگاه جامعه باید نسبت به مشارکت زنان تغییر کند و این انتخاب‌ها می‌توانست گام بزرگی در این زمینه باشد.»

استان خوزستان تاکنون نماینده زن در مجلس نداشته است.

با وجود این واکنش‌ها به نظر می‌رسد بخشداران زن انتخاب شده از سوی استاندار خوزستان به تدریج سمت‌های خود را به دست بگیرند. روزنامه «شرق» گزارش داده که عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، در گفت‌وگو با خبرنگار این روزنامه گفته که «دو زن بخشدار خرمشهر و کارون معارفه شده‌اند و به‌زودی زنان دیگر بخشدار هم در سمت‌های خود ابقا می‌شوند.»

در همین زمینه: 

حضور اندک زنان در «پست‌های عالی»

امام جمعه ایرانشهر: انتصاب زنان فرماندار با روح زن متضاد است

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میترا

    در کشوری با خصوصیات جمعیت شناختی و فرهنگی ایران، هم حق رای و هم مشارکت زنان در سیاست فقط و فقط مضر و موجب سوء استفاده شارلاتانهاست. از همجنسان خودم تقاضا دارم اگر دانش و درک لازم برای ورود به این عرصه را در خود نمی بینند شناسنامه ها را غلاف کنند و وارد این وادی ها نشوند که خسارت آن به تمام ملت و بویژه فرزندانشان می رسد.

  • اسدالله خان از ولایت وگرام افغانستان

    امام‌جمعه شهرستان محمودآباد حجت‌الاسلام و المسلمین و المومنین و الیهودیین و المسیحیین سید داود موسوی گفته کرده که من نوه هیتلرمعظم صدر اعظم آلمان را اول کردم صیغه و بعد کردم محجبه و قرار است یک سیدی از نسل امام ادلف الدین هیتلر بدنیا بیبایه و زمین و زمان رو پر از عدل و داد کنه! بنده خودم شخصا ایشون رو کردم مسلمان و او دیگر مسلمان شده. و اما بنده از ولایت وگرام افغانستان گفته کنم که بدبخی ما ملت فارس زبان ایران و افغانستان و به روایتی برادر هر چه کشیدن میکنم همه بدبخت اما از اسلامه. همه حالا دیگه دارند از اسلام میرند بیرون و این بابا دلش خوشه که یک نوه آدمکش را کرد مسلم این از کارهای خبيثانه است والله! یگ روزی یگ ملای دانش دقیقه به یک ملای دیگر گفت سید اروزگار پیامبرت همه یدخلون فی دین الله می کردند اما حالا از دوسلت سر ربانی و خمینی و بن لادن و ملا عمر و خامنه ای همه یخرحجون من دین الله می کنند٬ سید این چه رمزیه این چه سریه؟؟؟ و آن سید جواب داد اشتباه قابل برگشته! سلام من بر ایرانی و افغانی و تاجیک و ازبک باشه.

  • مهوش

    با سلام لطفا قدری ارشاد شوید. شارلاتنیسم اسلام ناب را از دهان امامپ جمعه ی تهران بشنوید. و بعد از خودتان بپرسید چرا روحانیت شیعه تهران و شهرهای بزرگ ایران را تبدیل به ***خانه کرده است. شما را بخدا تهران امروز را با تهران زمان شاه٬ اصفهان را و شیراز را .و تبریز را و هر شهر را با زمان شاه مقایسه کنید. روخانیت شیعه باکرههای لازم را برای کشورهای برادر و مسلمان صادر می کند. در شسخ نشینهای خلیج فارس فرزندان پیامبر اسلام هر هفته باید با یک دختر باکره ی ایرانی بخوابند. اینها همه اش تلکه ای دارد که امام زمان عج و نایبان پیروجوانش در تشیع سرخ علوی دریافت می کنند و با پول آن قرآن چاپ و مفاتیح چاپ می کنند و حج می روند و شهریه ی طللاب می پردازند و به کربلا و نجف و حلب مشرف می شوند. و حالا بشنوید سحنان گه هر بار امام رفسنجانی را در نماز جمعه و به دیگران توصیه کنید. https://www.youtube.com/watch?time_continue=263&v=xF_p8bXQjIQ قربان شما