ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف اصول‌گرایان؛ حدادعادل علیه لاریجانی

لاریجانی و حداد‌عادل رقبای دورن جبهه‌ای یکدیگرند واین بار هم به دنبال ساختن مجلسی همسو و کم دردسر. در این راه لاریجانی به دنبال نزدیک شدن به دولت است و حداد از مصباح یزدی نمی‌گذرد.

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصول‌گرایان همچنان به دنبال راهکاری برای تشکیل یک ائتلاف هستند. در حالی‌که سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تشکیل شورای مرکزی ائتلاف این جبهه خبر داده، یک عضو گروه چهار نفره گفت: «این گروه به کار خود پایان داد».

مرتضی مقتدایی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از پایان کار گروه موسوم به چهار خبر داد.

گروه چهار نفره با حضور علی‌اکبر ناطق نوری، مرتضی مقتدایی، علی لاریجانی و علی‌اکبر ولایتی به منظور «ایجاد وحدت در میان اصول‌گرایان» تشکیل شده بود. اما آن‌گونه که مقتدایی به خبرگزاری تسنیم گفت؛ «بعد از سه جلسه به کار خود پایان داد».

مقتدایی توضیح بیشتری در باره دلایل اعلام پایان کار این گروه چهار نفره ارائه نکرد، اما همزمان با اعلام پایان جلسات گروه چهار، اسدالله بادامچیان، عضو حزب موتلفه ایران اسلامی از تشکیل شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان خبر داد.

در همین رابطه محمد‌علی موحدی کرمانی، دبیر‌کل جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت تهران گفت: «غلامعلی حداد‌عادل به عنوان سخنگوی این شورا انتخاب شده است».

اصول‌گرایان با مصباح، اصول‌گرایان بدون مصباح

در یک ماه گذشته گروه چهار، دومین گروه هماهنگ کننده اصول‌گرایان است که بدون دست‌یابی به نتیجه مشخصی به کار خود پایان می‌دهد.

نزدیک به دو هفته پیش در ۱۴ آذر، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از پایان کار نشست سه جانبه موحدی کرمانی، مصباح یزدی و محمد یزدی برای تعیین راهکار ائتلاف در جبهه اصول‌گرایان خبر داده بود.

مصباحی مقدم عدم پیگیری برخی از اعضاء را دلیل پایان کار این نشست دانسته و به صورت تلویحی گفته بود که ائتلاف اصول‌گرایان بدون حضور مصباح یزدی صورت خواهد گرفت.

پس از انتشار این خبر که واکنش برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز و جبهه اصول‌گرایان را به دنبال داشت، مصباحی مقدم انتشار این خبر را «شایعه‌سازی» و «شیطنت رسانه‌ای» دانست و گفت که شورای سه نفره «علمای» اصول‌گرایان با حضور مصباح یزدی به کار خود ادامه می‌دهد.

با این حال آنچه که در میان گفته‌های اصول‌گرایان پیدا است، تلاش برای ایجاد جبهه‌ای جدید بدون حضور مصباح یزدی و همراهانش از یک سو و از سوی دیگر نیز اصرار بر حضور همراهان مصباح یزدی در این ائتلاف است.

جدال پنهان حدادعادل و لاریجانی

حداد‌عادل و علی لاریجانی اگر چه از یک جبهه‌اند و همسو، اما رقابت پنهانی هم دارند؛ چه بر سر ریاست مجلس شورای اسلامی و چه در درون جبهه اصول‌گرایان. پیش از این و در انتخابات مجلس پیشین نیز لاریجانی هنگامی که دید با حضور حداد‌عادل نفر نخست فهرست اصول‌گرایان نیست، راهی قم شد تا به عنوان نماینده قم به مجلس راه یابد.

رقابت این دو این‌بار نیز ادامه دارد. چرا که گروه هشت نفره‌ای که پیش از این به عنوان شورای هماهنگی ائتلاف اصول‌گرایان معرفی شده بود، به گفته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، تعدادی از افراد بودند که در منزل حداد‌عادل جلساتی را برگزار می‌کردند.

همین گروه هشت نفره نیز در نامه‌ای به مصباح یزدی، محمد یزدی و موحدی کرمانی از آن‌ها خواست که مسئولیت تشکیل جبهه متحد اصول‌گرایان را برعهده بگیرند.

در مقابل لاریجانی و همراهان او به دنبال ایجاد جبهه‌ای جدید بودند که یک سوی آن حامیان رئیس مجلس و محافظه‌کاران سنتی قرار دارند و در سوی دیگر هم حامیان دولت.

حال با اعلام پایان کار گروه چهار و همزمان با آن معرفی حداد‌عادل به عنوان سخنگوی ائتلاف شورای مرکزی اصول‌گرایان مشخص است که جبهه حداد‌عادل توانسته است در درون جبهه اصول‌گرایی بر لاریجانی و ناطق نوری غلبه کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    انتخاب سختی است : وبا. یا. طاعون لطفا کمک کنید انتخاب کنم.