ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه: شرط تحویل اس-۳۰۰ پس گرفتن شکایت ایران است

روسیه گفته بود که ارسال سامانه اس-۳۰۰ به ایران را آغاز کرده، اما معاون نخست‌وزیر این کشور می‌گوید ادامه ارسال این سامانه موشکی مشروط به آن است که ایران از پیگیری شکایتش چشم‌پوشی کند.

در حالی که چندی پیش مقامات روسی اعلام کرده بودند که این کشور ارسال سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ به ایران را آغاز کرده، دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه می‌گوید ارسال این سامانه موشکی زمانی ادامه خواهد یافت که ایران از پیگیری شکایتش علیه روزوبورن اکسپرت، آژانس صادرات تسلیحات نظامی روسیه چشم‌پوشی کند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه، دیمیتری راگوزین، روز جمعه ۱۸ دسامبر / ۲۷ آذر اعلام کرد که  تاکنون پرونده شکایت ایران بسته نشده اما طرف ایرانی با دریافت نخستین محموله سامانه موشکی اس-۳۰۰ از شکایت خود صرف‌نظر خواهد کرد.

او با بیان این‌که زمان لغو شکایت ایران به‌زودی اعلام خواهد شد گفت: «شرط ادامه ارسال محموله‌های سامانه اس-۳۰۰ صرف نظر کردن ایران از شکایت خود خواهد بود و قرارداد تحویل این سامانه موشکی بدون لغو شکایت ایران اجرایی نخواهد بود.»

به‌گفته معاون نخست‌وزیر روسیه پس گرفتن شکایت ایران تصمیمی است که مجلس ایران خواهد گرفت

برپایه توافق‌نامه‌ای که اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی میان تهران و مسکو به امضا رسید، قرار بود روسیه پنج سامانه دفاع ضدموشکی اس-۳۰۰ را به قیمت حدود ۸۰۰ میلیون دلار به جمهوری اسلامی بفروشد. این توافق با وجود پیش‌پرداخت ۱۶۷ میلیون دلاری ایران به روسیه، به دلیل قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و تعهدات الزام‌آور آن بر هم خورد. فسخ این توافق به دستور دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه در سال ۲۰۰۹ انجام شد.

ایران در پی لغو قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری و به رغم بازگرداندن پیش پرداخت، به دلیل عدم پایبندی روسیه به این قرارداد شکایتی چهار میلیاردی به دادگاه بین‌المللی ارائه کرده بود.

در پی تفاهم هسته‌ای لوزان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کنونی روسیه اجازه فروش سامانه موشکی اس-۳۰۰  به ایران را که شش سال ممنوع شده بود صادر کرد.

ولادیمیر کوژین، مشاور تجارت تسلیحات ریاست جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه سوم دسامبر / ۱۲ آذر گفت: «قرارداد فروش سامانه‌ موشکی اس-۳۰۰ به ایران به‌اجرا گذاشته شده و روسیه تحویل بخشی از این سامانه‌ به ایران را آغاز کرده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.