ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توزیع برنج‌های آلوده؛ تکذیب ادامه دارد

شرکت بازرگانی دولتی برنج آلوده و تاریخ مصرف گذشته در میان مردم توزیع کرده است. دولت تکذیب می‌کند اما یک نماینده مجلس از طرح تذکر در صحن علنی خبر داده است.

برنج آلوده بار دیگر در ایران خبرساز شده و دولت و مجلس را به موضع‌گیری واداشته است.

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه سی‌ام آذر، با انتشار گزارشی که آن را «خبر ویژه تسنیم» خواند و در آن چندین نامه اداری را به عنوان سند منتشر کرد، از توزیع برنج آلوده و تاریخ مصرف گذشته دولتی در میان مردم خبر داد.

در این گزارش به «توزیع و فروش چندین محموله برنج تاریخ مصرف گذشته و آلوده از انبارهای "شرکت بازرگانی دولتی" در سال جاری به‌ویژه در ایام محرم و صفر» و وصول نشدن بیش از ۱۰۸ میلیارد تومان چک‌های فروش نسیه برنج اشاره شده است.

مصرف برنج ایران در ماه‌های محرم و صفر به دلیل توزیع گسترده «غذای نذری» در بین مردم افزایش پیدا می‌کند.

نام هند، تایلند، اوروگوئه، آرژانتین و آمریکا به عنوان مبدأ این برنج‌های وارداتی به میان آمده است.

در بخش دیگری از این گزارش به نامه اداره‌کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی وزارت بهداشت به معاونت غذا و داروی این وزارتخانه در اواخر مهر ماه امسال اشاره شده که مقام مسئول در آن خواستار صدور دستور توقیف تمامی محموله‌های برنج تاریخ مصرف گذشته متعلق به شرکت بازرگانی دولتی در تمامی استان‌ها شده و تأکید کرده است که تا زمان تعیین تکلیف قانونی، اجازه رفع توقیف، جابه‌جایی، عرضه و فروش این محموله‌ها داده نخواهد شد.

مجلس و برنج

انتشار خبر توزیع برنج‌های آلوده و تاریخ مصرف گذشته، واکنش مجلس ایران را به دنبال داشت و یک نماینده مجلس، از تذکر به دولت و وزارت جهاد کشاورزی در صحن علنی خبر داد.

علی ایرانپور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، اول دی ماه به خبرگزاری تسنیم گفت که مسئولان وزارتخانه‌های کشاورزی و بهداشت باید در این ارتباط به مجلس پاسخ بدهند.

ایرانپور وارد کردن بیش از اندازه برنج به کشور را یکی از دلایل توزیع برنج آلوده و تاریخ مصرف گذشته در میان مردم دانست و گفت: «این اتفاق‌ها ناشی از سوء تدبیرهاست و باعث شده که علاوه بر واردات بیشتر از نیاز برنج به کشور در مقاطعی، شاهد این باشیم که برنج آلوده و تاریخ مصرف گذشته بین مردم توزیع شود. این در حالی است که در کشور ما برنجی با کیفیت بالا تولید می‌شود.»

تنها در سال ۱۳۹۲ یک میلیون و ۹۵۶ هزار تن برنج وارد کشور شد که با حساب تولید داخلی و حداکثر سرانه مصرف برنج هر ایرانی، در این سال برای حدود ۱۰۰ میلیون نفر برنج تهیه شده است: اشباع بازار ایران از برنج‌های نامرغوب وارداتی

همچنان تکذیب می‌شود

سازمان غذا و داروی ایران اما در واکنش به انتشار این خبرها، بر سالم بودن برنج‌های وارداتی تاکید کرده است.

محمد هاشمی، مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو، امروز (اول دی ماه) به مردم اطمینان داد «کالاهای سلامت محور که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، به دقت و با حساسیت از نظر معیارهای بهداشتی بررسی می‌شوند و کوچک‌ترین تخلف و تهدیدی در حوزه فراورده‌های سلامت قابل توجیه نخواهد بود.»

در شرایطی که برنج در ایران خوراکی رایج است و عده زیادی از ایرانیان، دست‌کم یک وعده در روز برنج می‌خورند، انتشار این خبر‌ها موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌آورد.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، از قول محمد هاشمی نوشته است برنج‌هایی که شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی یا شرکت‌های دیگر وارد می‌کنند، قبل از حصول اطمینان از سلامت‌شان، اجازه ورود به بازار نخواهند یافت: «آزمایشگاه‌های مجهز و پیشرفته سازمان غذا و دارو که مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی و اتحادیه اروپا هستند، در مناطق آزاد و تمام استان‌ها فعالیت دارند و اگر در صحت و سقم محصولی که با مجوزهای قانونی وارد کشور شده، کوچک‌ترین تشکیکی حاصل شود، سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای ناظر بر ایمنی غذا از صدور مجوز برای آن‌ها خودداری کرده و آن‌ها را به کشور مبدا بازمی‌گرداند.»

آلودگی و تکرار آلودگی

این اولین بار نیست که موضوع آلودگی برنج‌های وارداتی مطرح و تکذیب می‌شود.

۲۲ مهر ماه سال ۱۳۹۲ خبری با این مضمون منتشر شد که سازمان استاندارد ایران وادار شده است برنج‌های آلوده را به عنوان برنج سالم معرفی کند: “اجبار سازمان استاندارد ایران برای معرفی برنج‌های آلوده به‌عنوان برنج سالم”

یک نماینده مجلس هم پنجم خرداد سال ۹۲ از مردم خواست برنج‌های آلوده وارداتی را مصرف نکنند. مهرداد لاهوتی گفته بود: «همه در مورد آلودگی برنج‌های وارداتی صحبت می‌کنند بهترین کارشناسان هم این مساله را تأیید می‌کنند. حتی در کمیسیون بهداشت هم بررسی شده که برنج‌های وارداتی دارای فلزات سنگین و آلوده هستند اما کسی کاری به این مساله ندارد و مردم هم این برنج را مصرف می‌کنند.»

از سوی دیگر چهاردهم بهمن سال ۹۱ هم رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی ایران، از مرگ ۴۴۹ نفر بر اثر مصرف برنج آلوده در ۹ ماه خبر داده بود. او گفته بود علت مرگ ۲۴۵ مرد و ۲۰۴ نفر زن، مصرف برنج آلوده به «قرص برنج» بوده است.

قرص برنج ترکیبی از فسفیدهاست که برای جلوگیری از آفت‌زدگی برنج انبارشده یا دفع آفت‌های دیگر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک‌زدگی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص در تماس با رطوبت، گاز خطرناکی تولید می‌کند که علت اصلی سمی‌ بودن این ماده است.

پیش از این‌ها و در سال ۱۳۸۹ هم برنج‌ آلوده خبرساز شد و سر از کمیسیون‌های اصل ۹۰ و کشاورزی مجلس ایران درآورد.

در گزارش بررسی‌های انجام شده توسط مجلس در آن زمان تاکید شد که در تحقیقات مفصل انجام شده و مدارک ارسالی از سوی رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در زمینه آزمایش‌های مجدد و سایر مدارک موجود، تناقض‌های زیادی وجود دارد. این ماجرا اما به سرانجامی نرسید.

حالا باید دید که آیا خبرهای تازه و افشاگری‌های جدید تغییری در سیاست‌ها و نحوه مدیریت واردات و مصرف برنج ایجاد خواهد کرد یا این‌که در همچنان بر همان پاشنه خواهد چرخید: دولت تکذیب می‌کند و مردم، مصرف.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • roozbeh

    وقتی موتلفه ایها بازاری  یک ستون قدرت سیاسی ایران باشند همین هم خواهد شد. 

  • راجی

    با سلام٬ در شش ماه گذشته. هزار و نهصد تن برنج از هند به ایران رسیده. تمام این برنجها برنجهای مرجوعی فراسنه بوده است. این برنجها دارای سرب و نمکهای سنگنین است. طبق خبر موثق املاح و فلزات سنگین این برنجها سی و هفت برابر معمول پذیرفته شده از سوی بهداشت جهانی ست. اضافه بر این آرسنیک ۳۳ است که یکی از سم های کشنده و اثر گذار روی ژنتیک است. یکی از پزشکان کمتخصص که استاد من است می گفت که تمامی بچه های دو کله و یه کله و تمامی مسائل ژنتیکی در ایران به خاطر وفور آرسنیک با شماره اتمی ۳۳ است. او که برای آزمایش این برنجها بر گزیده شده بود در پایان آزمایش به من و دو تن دیگر از دانشجویان گفت که هرگز حاضر نیست از این برنجها بخورد یا برای خانواده اش ببرد. او گفت برای همین بوده که این برنجها را فرانسه مرجوع کرده است. اما دو روز بعد با ما طور دیگری حرف زد. من با اشاره از او پرسیدم مگر این برنجها همان برنجها نیستند؟؟؟ یک ساعت بعد در راهرو به من گفت میخای ما هم بریم پیش رامین؟؟؟ بعد ما فهمیدیم که این برنجها را یک گروه سردار پاسدار وارد می کنند و نباید گفت که درشان چیست. برعکس باید گفت که اینها دروغ است و برای بد نام کردن سپاه و نظام. اما رامین کیست؟ رامین پوراندرجانی همان کسی که پزشک خانه امن کهربزک بود. آن شب وحشتناک وقتی به کهریزک رسیده بود چند نفر را برادران حزب الله لبنان و برادران پاسدار زیر *** لت و پار کرده بودند. رامین دیده بود که صدای ناله ی کسی میآید رفته بود و دیه بود که محسن روح الامینی دارد جان میدهد. او را معاینه کرده بود ***. او با معاینه فهمیده بود که به محسن روح الامینی فرزند عبدالحسین روح الامینی دبیرکل حزب عدالت و توسعه و از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشتر *** . هم برادران پاسدار و هم برادران حزب الله لبنان که آن شب به کمک بسیجیان و پاسداران آمده بودند. رامین با چند استاد تماس می گیرد ***. البته محسن که جزو تظاهر کنندگان بود گفته بود که من پسر دوست رهبری عبدالحسین روح الامینی دبیرکل حزب عدالت و توسعه و از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم آما آنها باورشان نشده بود. در هر حال رامین گزارشی تهیه می کند و می گوپد که یا باید رهبری را خودش ببیند و یا این گزارش را افشا می کند. پیام رامین پوراندرجانی از طریق وحید پیشکار آقا به رهبر می رسد. رهبر می گوید حتما ایشون پسر حاج آقا نیست (منظور از حاج آقا عبدالحسین روح الامینی ست). در هر حال اینجا مگه کجاست که هر کسی بخاد بیاد. مسئله رو تمومش کنید. بنا بر این رامین پوراندرجانی به فرمان و فتوای خامنه ای کشته می شود و وانمود می کنند که خودکشی کرده است. برای همین آقای دکتر راجع به برنجها سکوت کرد. نثل همه ی ایرانی ها. شاید البته صدای بمب ها سکوت را بشکنند.

  • حقیقتگو

    این دعوا بین دولتی ها و حاجی بازاری ها و آقا زاده های میلیاردرشان و روزنامه هایشان بر سر وارد کردن انحصاری برنج است. چه شده است که همگی برنج آلود شناس شده اند و دلشان برای مردم آلوده خور می سوزد؟ آیا برنج ایرانی که در آب های فاضلابی و چنوبیلی دریای خزر به عمل میاد سالم است و دیگر برنج های وارداتی همگی آلوده؟ بله برنج های وارداتی ارزان قیمت انبار پر کن که فقط با سم پاشی های متعدد روزانه کیسه میشوند سالهای سال بدون مشکلی به مردم بنده آخوند شده فروخته شده است مانعی نداشته است ولی حالا که جنگ مافیایی بین آخوندها در گرفته ات علنی میشود. در اصل مردم باید چه توقعی از حکومت گران آخوندی که سرتا پا آلوده و فاسد و ضد بشر ایرانی هستند که در نابودی ایران و نابودی نسل ایرانی تمام سی و چند ساله از هیچ اعمال جنایت بار و فاجعه بار و چپاولگری روگردان نبوده اند تقاضای برنج سالم نمایند؟ تولیدکنندگان هر نوع کالای غذایی و پوشاکی و صنعتی و پزشکی که ورود کالاهیشان به کشورهای اروپایی و امریکا اکیدا ممنوع است و در انبارهایشان در حال فاسد شدن است به سفارت جمهوری آخوندهای فاسد ایران تلفن می زنند که یالله بیایید که جنس ارزان حاضر و آماده حمل به ایران است