ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنتی: برخی از داوطلبان انتخابات یک عبارت عربی را هم درست نمی‌خوانند

احمد جنتی افزایش کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس را «مبهم» خواند و گفت برخی از داوطلبان حتی عربی را درست نمی‌خوانند. او گفت صلاحیت کاندیداها را مردم نباید تعیین کنند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه تهران افزایش کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس را «مبهم» خواند و گفت برخی از داوطلبان حتی عربی را درست نمی‌خوانند.

احمد جنتی در نماز جمعه تهران کفت تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات توسط مردم «در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد»

احمد جنتی، امروز جمعه چهارم دی‌ماه در نماز جمعه تهران انتخابات پیش رو را مهم دانست و آن را «کاملاً آزاد» خواند اما گفت: «متأسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها مدام در حال افزایش است، آمار ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری بالا رفته است، آمار ثبت‌نامی‌های مجلس هم بالا رفته و همچنان در حال افزایش است؛ این موضوع برای بنده بسیار مبهم است.»

جنتی با طرح این پرسش که «آیا واقعاً افرادی که در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند، خودشان را مجتهد می‌دانند؟» افزود: «برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند حتی نمی‌توانند قرآن را هم به درستی بخوانند، اگر یک کتاب عربی به دست این افراد بدهید نمی‌توانند آن را بخوانند. بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟»

او گفت این موضوع درباره کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس هم صدق می‌کند.

نگرانی از افزایش تعداد کاندیداها در انتخابات خبرگان پیش از این از سوی محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان نیز مطرح شده بود. یزدی روز پنج‌شنبه گفته بود «این تعداد زیاد کاندیداها به نظر می‌رسد اهداف دیگری را دنبال می‌کند». در پاسخ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت از تعداد زیاد کاندیداهای مجلس خبرگان نگران نیست.

«چه کسی گفته صلاحیت کاندیداها را مردم باید تعیین کنند»

احمد جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات پرداخت و گفت: «عده‌ای می‌گویند صلاحیت کاندیداها را مردم باید تعیین کنند. من نمی‌دانم این فرهنگ از کجا آمده است؟ می‌گویند مردم به هر کسی رأی می‌دهند یعنی صلاحیت آن فرد را قبول کرده‌اند و به کسی که رأی ندادند هم به معنای آن است که صلاحیت آن فرد را قبول نکرده‌اند. این سخنان به چه معناست؟ این به معنای آن است که قانون را باید کنار بگذاریم، شورای نگهبانی نباید در کار باشد بلکه به اختیار مردم بگذاریم.»

او تأکید کرد که تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات توسط مردم «در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد» و «در هر کجای دنیا تشکیلاتی وجود دارد» اما برای این سخن خود نمونه‌ای ذکر نکرد.

او گفت: «در ایران هم این شورای نگهبان است که صلاحیت کاندیداها را باید احراز کند؛ در دنیا هم وقتی انتخاباتی برگزار می‌شود مراکزی وجود دارد که نظارت می‌کنند و صلاحیت افراد را بررسی می‌کنند.»

احمد جنتی این‌که برخی می‌گویند تأیید «کامل» کاندیداها توسط شورای نگهبان «حق‌الناس» است را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «برخی شیاطین این موضوع را مورد سوءاستفاده قرار دادند و مدام گفتند حق‌الناس است. به این معنا که هر کسی در انتخابات ثبت‌نام کرد حق دارد تائید شود، پس در این میان قانون اساسی و قوانین دیگر چه می‌شود؟!»

«حق‌الناس» در اصطلاح فقهی به‌معنای «حق مردم» است تا از «حق‌الله» تفکیک شود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی این اصطلاح را برای شرکت بیشتر مردم در انتخابات به‌کار برد و گروهی از اصلاح‌طلبان و میانه‌روها، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را به محدودیت‌های کمتر در تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات تعبیر می‌کنند.

جنتی در این‌باره گفت: «اگر کسی به صلاحیت کاندیداها رسیدگی کرد و متوجه شد که کاندیدایی به دلیل آن‌که رعایت اسلام را نمی‌کند و صلاحیت ندارد، آیا در این مورد حق‌الناس از بین رفته است؟! این فرد حقی ندارد، حق را کسی دارد که شرایط ورود به انتخابات را داشته باشد.»

موضوع رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای انتخابات مختلف در ایران همواره مناقشه‌برانگیز بوده است. اصلاح‌طلبان معتقدند شورای نگهبان به‌دلیل گرایش‌های سیاسی محافظه‌کارانه‌اش موانعی بر سر راه حضور نیروهای اصلاح‌طلب ایجاد می‌کند، در مقابل اصولگرایان خواهان تنگ‌تر شدن معیارهای تأیید صلاحیت‌ داوطلبان بوده‌اند.

از فردا (شنبه) بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات آغاز می‌شود و شورای نگهبان بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان را از تاریخ ششم دی‌ماه تا پنجم بهمن‌ماه انجام خواهد داد. نظر نهایی شورای نگهبان پس از پایان بررسی‌ها به وزارت کشور اعلام خواهد شد.

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان همزمان با دهمین دوره انتخابات مجلس در روز هفتم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    بعضی پیامگذاران محترم نوشتند که برای مجلس خبرگان رهبری دانستن زبان عربی لازم است. ولی این مجلس، مجلس خبرگان رهبری است ، حوزه علمیه که نیست. تازه آنجا هم دانستن این زبان خیلی رایج نیست. کار مجلس خبرگان چیست که زبان عربی نیاز باشد؟ کارشان انتخاب رهبر است با شرایطی که در قانون اساسی آمده و برای اداره کشور نیاز است و نظارت بر او که اگر از شرایط رهبری خارج شد یا اگر معلوم شد که «از اول هم دارای شرایط نبوده»(!؟) او را برکنار کنند. شرایط رهبر هم این است که مدیر و مدبر و عادل و ... باشد ! نیاز به کارشناسان و اندیشمندانی است که هر دسته و گروهشان در زمینه هایی مانند سیاست، اقتصاد، ارتش، حقوق، زیستبوم، برخی علوم (ضاله !) انسانی و دیگر رشته هایی که برای رهبری یک کشور نیاز است را بدانند . چه کار رهبری با زبان عربی است که این همه شرایط را نادیده گرفتند و از آن میان تنها دانستن این زبان را مطرح کردند؟ شاید بفرمایید که رهبر باید مرجع و مجتهد باشد. این شرط را از قانون اساسی برداشتند تا بتوانند خودشان باشند. فرض کنیم اینگونه باشد، آیا اقای خامنه ای مجتهد و مرجع است؟ اینکه می بینید جنتی این حرفها را میزند می خواهد برای رد صلاحیت رقیبان زمینه بسازد. نتیجه 35 سال نظارت اینها را دیدیم !

  • faryad

    بنا به اعلام منابع رسمی در ایران ظرف یک هفته اخیر حداقل ۲۴ نفر در این کشور اعدام شده‌اند. فعالان حقوق بشر از چند مورد اعدام دیگر هم خبر می‌دهند!!

  • روزبه

    حالا برای دزدی و چپاول باید زبان عربی طرف تکمیل باشه.

  • حقیقتگو

    بله قشون چندین میلیونی از جامعه بیسواد و کم سواد و به اصطلاح سواد داره بیسوادش و خرافات پرستش باید باید به خودشان و افکارشان و اعمال و غیرتشان و همبستگی و وطن پرستی شان افتخار کنند که شاهد شیطان در عبا در جلوی میکروفن ها هستند. هرجامعه با فهم و شعور کشورهای صنعتی دنیا به مختراعان و کاشفان و فلسفه و تاریخ دانان و اقتصاد دادنانش می بالد و آنها را تک تک جلوی میکروفن و دوربین تلویزیونی می برد در ایرانه ویران که شیطان و شیاطین ضد خدا و ضد بشر خدا بر انسان و انسانیت چیره شدند یک چنین شیطان در عبا جلوی میکروفن و دوربین تلویزیون ظاهر میشود و ادعای خدائی می کند!! هموطنان محترم بویژه آنهائی که هدفمند برای جاه طلبی و به مقام و پست های دولتی رسیدن با کتاب ها و فلسفه های مارکس و لنین همراه و همکار امپریالیست ها در ویران کردن و ریشه کن آزادی و پیشرفت بودند که شاید در این بلبشو فرجی شود که ایران تکه تکه و تجزیه شود که بتوانند در آنها پادشاه شوند و باعث تاسیس حکومت خونخوار و چپاولگرانه شیطان های امپریالیست ها شدند بفرمایند حالا کجا تشریف دارند و کمنتی از اعمال کثیفشان نمی گذارند؟ !!

  • حسن

    انصافا به حکومت داریتان چه نمره ای میدهید ؟با این همه حیف و میل و اختلاس وزمین خواری توسط نمایندگان به قول شما تایید صلاحیت شده و ناکارامدی تصمیمات گرفته شده توسط مسولان در این سالها وقاچاق معنا داری که همه میدانند چه نهادها وارگان هایی در پشت ان قرار دارن.اقای جنتی تمام این مسولان تایید شما ودستگاه های نظارتی زیر نظر شما رادارا میباشند.بگذارید مردم خودشان میدانند چه کسی را باید انتخاب کنند.

  • faryad

    چهارصدتن از فعالان استان خوزستان، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، نسبت به ترکیب هیئت‌های اجرایی انتخابات در شهرهای این استان، اعتراض کردند. این نامه در اعتراض به عملکرد فرمانداری اهواز و آبادان در تشکیل هیئت اجرایی، افزوده است: «فرمانداری اهواز و آبادان در اقدامی نادر و استثنایی با گماردن هشت گزینه که اغلب از یک گرایش سیاسی و قومی هستند و در این‌ بین این دو شهر مهم و کلیدی و استراتژیک که هر کدام دارای سه کرسی در مجلس شورای اسلامی هستند و اکثریت جمعیت آن‌ها را مردم شریف عرب تشکیل می‌دهند حتی یک نفر از معتمدین عرب در این ترکیب حضور ندارند.» فعالان عرب خوزستانی در نامه خود تاکید کرده‌اند: «که این امر ناخرسندی و افزایش شائبه مهندسی انتخابات به نفع یک جریان سیاسی و قوم خاص را تقویت می‌کند، و از میزان مشارکت مردم به‌ شدت خواهد کاست فلذا مستدعی است در اسرع وقت این مشکل را رفع و دستور لازم را به مقامات استانی صادر فرمایید.» این نامه را برخی نمایندگان سابق مجلس و فعالان مدنی امضا کرده‌اند

  • محمد

    یکی نیست به ایشون بگه تو که فارسیت فاک فیک فیری میره دیگه چی می‌گی بعدش هم برای خبرگان آره قبوله که باید عربی بلد باشن مثل کشیشها که لاتین یاد میگیرن. ولی میدانیم که کتاب مسیحیان از اول به لاتین نبوده و با واسطه یونانی و شاید هم یک زبان بیشتر به آنها رسیده. و قدرت امپراتوری رم بود که الان لاتین را زبان مسیحیان کرده. اما مشابه این کار از شما برنمی یاد چرا که یه مشت بندهٔ خودباخته هستید. زبان عربی هم زبان فوقالعاده سختی است برای غیرسامی زبانان. اون از نحوه واژه‌سازیشون که اول و وسط و آخر کلمه را کم و زیاد میکنن با همه باب و ماب اینچیزهاشون که باید حفظ کنی . اون هم از اینهمه استثناهاشون.

  • امير

    جهت اطلاع سايت محترم راديو زمانه: فارغ از همه پرت و پلا و پريشان گوئي هاي جنتي اين جمله او كه در تيتر مطلب آمده ، و كاملتر آن در خود مطلب ، كاملا صحيح است ، و صد البته نه فقط كانديداهاي خبرگان كه اساسا حوزه علميه دچار اين مشكل است. و اين روش خود حاكميت(يعني جنتي و همكاران حكومتي او) براي سيستم آموزش حوزه ها است. سؤال اين است كه آيا يك يهودي آلماني يا روسي يا ايراني براي خاخام شدن اول به زبان عبري تا حد قابل قبولي مسلط نمي شود؟ آيا يك مسيحي ايراني يا عراقي يا هندي يا چيني يا كانادائي براي كشيش شدن اول به زبان لاتين تا حد قابل قبولي مسلط نمي شود؟ در ايران و حوزه هاي علميه آن اينطور نيست !! اينجا همه چيز به فارسي تعليم داده ميشود جز اصطلاحات فقهي و بعضي كلمات و اصطلاحات عربي كه بين طلاب و علما مد شده است(همينطور كه مثلا در صنعت نفت يا كشتيراني يا هواپيمائي اصطلاحات انگليسي در محاوره افراد به شكل عادي رواج دارد) ، كتابهاي اصلي فقهي در حال ترجمه به فارسي هستند،طلاب خارجي براي شروع تحصيل در مدارس علميه ابتدا 6 ماه فارسي ياد ميگيرند(در مدرسه علميه امام مهدي قم) حتي اگر از كشورهاي عربي باشند ، مگر اينكه داوطلبان عرب بخواهند مستقيما در تعدادي حوزه هاي عربي آموزش ببينند كه باز هم براي مراحل تحصيلي بالاتر كه همه به فارسي هست، بايد فارسي بياموزند .