ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامزدهای زن انتخابات مجلس: ۱۰ درصد

۱۱هزار و ۷۴۶ نفر برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند که هزار و ۲۳۴ نفر از آنها زن هستند. این به معنی حدود ۱۰.۴۸ درصد از کل ثبت‌نام‌کننده‌هاست. گروه‌های مختلف فعال سیاسی و فعال زنان تلاش داشتند این رقم را به ۳۰درصد برسانند.

ساعت ۲۴ شب چهارم دی، فرصت ثبت‌نام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌به پایان رسید.

بر اساس آخرین اخبار، ۱۱هزار و ۷۴۶ نفر برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند که هزار و ۲۳۴ نفر از آنها زن هستند که این به معنی حدود ۱۰.۴۸ درصد از کل ثبت‌نام‌کننده‌هاست. این در حالی است که گروه‌های مختلف فعال سیاسی و فعال زنان تلاش داشتند این رقم را به ۳۰ درصد برسانند.


در ماه‌های گذشته، گروه‌های مختلفی از فعالان زنان و گروه‌های سیاسی برای جضور در انتخابات مجلس برنامه‌ریزی کردند. کمپین تعییر چهره مردانه مجلس یکی از این فعالیت‌ها بود که می‌خواست با دعوت از زنان برابری اندیش برای نامزد شدن در این انتخابات، چهره غالب مردانه را در مجلس تغییر دهد و ۵۰ کرسی را در محلس تصاحب کند.

فروردین ۹۴، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده از رایزنی‌ برای افزایش حضور زنان در مجلس شورای اسلامی خبر داد، او اعلام کرده بود که خواهان افزایش سهم زنان در مجلس است. کمپین تغیییر چهره مردانه مجلس ایران در شش آبان ۹۴ راه افتاد تا سه کمیته تشکیل دهد که بر اساس آن هم زنان کاندیدا شوند و هم ۵۰ کرسی برای زنان در نظر گرفته شود، همچنین عملکرد کاندیداهای زن ستیز بررسی شود.

اصلاح‌طلبان هم با کمپین «زنان به زنان رای می‌دهند» وارد عرصه انتخابات شدند. عبدالواحد موسوی لاری، به عنوان یکی از محورهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفته بود که مشارکت زنان در انتخابات یکی از راهبردهای اصلاح طلبان است. او در کنار فائزه هاشمی، همایش زنان اصلاح طلب را برگزار کرد.

در روزهای ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و محلس خبرگان نیز چهره‌های سیاسی زنان را تشویق کردند که وارد عرصه انتخابات شوند. حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در روز ثبت‌نام خود در انتخابات خبرگان تأکید کرد: «خانم‌ها باید در انتخابات مجلس خبرگان و به‌ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌حضور پیدا کنند. این ترکیب برای ما در انتخابات اهمیت دارد. البته فرقی نمی‌کند نماینده مجلس آقا یا خانم باشد، اما تعداد قابل ملاحظه خانم‌ها از دید افکار عمومی‌جهان اهمیت دارد تا آن‌ها واقعیت این کشور را درک کنند که هیچ امری در این کشور بر مبنای جنسیت نیست، بلکه بر مبنای شایستگی است.»

شهیندخت مولاوردی؛ معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده هم در لحظات منتهی به پایان مهلت ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، پیامی برای زنان فرستاد: «در این فرصت باقی‌مانده از خانم‌هایی كه دارای شرایط اعلام‌شده برای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی ‌هستند و این توان و ظرفیت را در خود می‌بینند كه وارد عرصه انتخابات شوند، انتظار می‌رود تردید و دودلی را كنار گذاشته و با قایل‌شدن حق ثبت‌نام برای خود، به تكلیفشان عمل نمایند. ...روی سخنم با خیل عظیم خانم‌های صاحب‌نظر و متخصص در تمام ساحات و حوزه‌های تخصصی در جامعه امروز ایران است؛ این فرصت تاریخی را كه چهار سال یك‌بار تكرار می‌شود مغتنم شمرده و با پیوستن به حركتی كه برای تشكیل مجلسی هم‌زبان با ملت و همدل با دولت به راه افتاده، دین خود را ادا نمایند.»

جمعیت زنان نواندیش هم بیانیه‌ای فرستاد تا زنان را به مشارکت بیشتر تشویق کند: «مجلس ایران به عنوان نماد و نهاد قانون‌گذاری کشور یکی از مقدراتی است که حضور زنان در آن الزامی ‌است؛ درحالی‌که میانگین حضور زنان در مجالس دنیا نزدیک به یک دهه است که از مرز ۲۰ درصد فراتر رفته است، بالاترین نرخ حضور زنان ایران در مجلس شورای اسلامی‌ از ۳.۴ درصد فراتر نرفته است. دلیل آن نیز عدم به‌کارگیری راهبردهای لازم برای افزایش این نرخ است. تجربه‌ای که جوامع موفق دنیا سال‌هاست از آن بهره گرفته‌اند.

ازآن‌جاکه در طول شکل‌گیری ۹ مجلس در ایران همواره نسبت راه‌یافتگان زن به این نهاد، تابعی از میزان افرادی است که به ثبت‌نام مبادرت نموده‌اند و با توجه به موانع موجود، یکی از راهبردها برای افزایش تعداد نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی، ‌افزایش میزان زنانی است که اقدام به ثبت‌نام نموده‌اند. به‌ویژه آن‌که در انتخابات پیش رو، زنان اصلاح‌طلب توانسته‌اند موضوع توجه احزاب و جریان‌های سیاسی را نسبت به اختصاص ۳۰ درصد به زنان در لیست‌های انتخاباتی نهادینه کنند.»

در روزهای گدشته زنان از طیف‌ها و اقشار گوناگون برای انتخابات مجلس شورای اسلام و مجلس حبرگان ثبت نام کردند. حضور زنان جوان به خصوص در شهرستان‌ها قابل توجه بود.

با توجه به آمار حدود ۱۱ درصدی زنان نامزد نمایندگی و وجود موانعی مانند شورای نگهبان که می‌تواند از تعداد زنان نامزد نمایندگی بکاهد، اکنون مشخص نیست که پیش‌بینی افزایش تعداد زنان نماینده به واقعیت بینحامد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • neda

    تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خانه دختر» می‌گوید به درخواست وزارت ارشاد 4 نوبت فیلم را اصلاح کرده !! اما بازهم این وزارتخانه اجازه اکران فیلم را نداده است!

  • neda

     تعداد زنان  حتی در مجالس عراق و افغانستان از مجلس نخود ایران بمراتب بیشتر است . 

  • Farid

    جای ۱۲ هزار نفر اگر ۱۲ میلیون هم ثبت نام کنند  و ۵۰ درصد هم خانمها باشند ( مثل کانادا) هیچ اثری در تصمیم آخری که توسط شورای نگهبان و یا هر نهاد دیگرفیلتر استصوابی  گرفته خواهد شد ندارد. اگه کسی ذوب و یا غنی شده در ولایت نباشد جائی در مجلس نخود و شورای اختناق ندارد.