ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احضار وزیر نفت به مجلس شورای اسلامی

عملکرد زنگنه با انتقادهای فراوان مخالفان روبرو بوده و او به این خاطر به مجلس احضار شده که متهم است به بازگرداندن مدیران بازنشسته و میل به مشارکت با پیمانکاران خارجی.

یک هفته پس از آن‌که وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از فعالیت شرکت‌های «خصولتی» در حوزه انرژی انتقاد کرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید که مجلس تخلفات وزارت نفت را بررسی خواهد کرد.

مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری مهر گفت که وزارت نفت در واریز سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت تخلف کرده است.

براساس برنامه پنجم توسعه دولت موظف شده است که حداقل بیست سه درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت را به صندوق توسعه ملی واریز کند. سال گذشته و پس از کاهش قیمت نفت، دولت این سهم را به بیست درصد کاهش داد. اما به گفته سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، دولت از واریز سهم بیست درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی خودداری کرده است.

افضلی فرد «ضعف نظارت وزارت نفت در قاچاق فرآورده‌های نفتی» و «عملکرد مالی وزارت‌خانه در عرضه فرآوردهای نفتی موجود در انبار شرکت ملی نفت» را از دیگر مواردی دانست که نیازمند تحقیق و بررسی است.

او با بیان این‌که عملکرد این وزارت نفت نیازمند شفافیت بیشتری است، از دریافت گزارش سازمان بازرسی در باره عملکرد این وزارت‌خانه خبر داد و گفت که این موارد باید با حضور مسئولان ذی‌ربط بررسی شود.

افضلی فرد همچنین از بررسی وعده‌های وزیر نفت در دو سال گذشته خبر داد و گفت که «دو هفته قبل وزیر را دعوت کردیم اما خواستار بررسی موضوع در جلسه دیگری شد». به گفته او، بیژن زنگنه در دو سال گذشته وعده کرده است که ظرفیت برداشت در میادین مشترک نفت و گاز را افزایش دهد و پروژه‌های پارس جنوبی به شاخص‌های اعلام شده برسند.

عملکرد بیژن زنگنه در پرونده موسوم به کرسنت، پرونده استات اویل و مهدی هاشمی، بازگشت گروهی از مدیران نفتی بازنشسته به این وزرات‌خانه و تمایل او به همکاری به شرکت‌های خارجی در پروژه‌های نفتی در دو سال گذشته همواره مورد انتقاد گروهی از نمایندگان مجلس و مدیران نفتی بوده است.

او در نخستین روزهای بازگشت دوباره‌ به وزارت نفت، با تشکیل ستاد ویژه‌ای از شناسایی گلوگاه‌های فساد در این وزارت‌خانه خبر داد. افشای پرونده بابک زنجانی و همچنین ناپدید شدن دو دکل نفتی در دولت گذشته تنها اقدامات این ستاد است. با این حال منتقدان او معتقدند که مدیرانی که در پرونده بابک زنجانی و خرید دکل‌های گم شده نقش داشتند، هم‌اکنون نیز در وزارت نفت مشغول به کار هستند.

زنگنه هفته گذشته در نشست اعضای اتاق بازرگانی تهران، این انتقاد‌ها را سیاسی دانسته و گفته بود که یک سال و نیم دیگر از وزارت‌ نفت می‌رود. او همچنین از عملکرد پیمانکاران داخلی پروژه‌های نفت و گاز انتقاد کرده و گفته بود که پیمانکاران داخلی ناتوان و گران‌فروش هستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    حکومت اسلامی عنوان کتاب خمینی بود که همان حکومت مشروعه شیخ نوری ضد جریان مشروطه خواهی در140 سال پیش بود. بعدا برای فریب مردم در رفراندم ٬ کلمه حکومت را حذف و جمهوری را جایگزین کردند! که همه طبق قانون اساسی شان همان حکومت ولایت مطلق فقیه میباشد که در پاریس مورد تایید کارتر و شرکا قرار گرفته بود تا جزیره ثبات خاور میانه و شمال افریقا را به میدان جنگ و ترور وتنش تبدیل نمایند…… انموقع که خبرنگار بی بی سی در اخرین مصاحبه شاه ، از سخن شاه بر ادامه افزایش قیمت نفت توسط اوپک  و اینکه نفت ایران تمام شدنی است و از سرمایه ملی باید برای پیشرفت کشور استفاده شود٬ عصبانی شده باید میفهمیدیم که بزودی خبری خواهد شد....... وبعدا بی بی سی تصویر امام را در ماه کشف کردو تا حالا که حزب اله به دفتر بی بی سی بیروت در سال نو میلادی ۲۰۱۵ گل سرخ میفرستد 37 سال گذشته و مردم ایران و منطقه در این مدت تاوان سخت و دردناکی راپس داده اند…. حالا بخاطر وجود برکت حکومتهای اسلامیشان نفت را زیر 25 دلار میخرند و میلیاردها دلار اسلحه به کشورهای منطقه میفروشند". (نظریه کیسینجر - فروش اسلحه در مقابل پترو دلار) به نوشته روزنامه "نیویورک تایمز: ایالات متحده به تنهایی توانسته عمده‌ترین صادرکننده سلاح لقب گرفته و میزان صادرات خود را حدود ۳۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایش دهد .این کشور در سال ۲۰۱۴ در مجموع بیش از ۳۶ میلیارد دلار از طریق صادرات سلاح درآمد داشته است.! بیش از همه قراردادهای فروش سلاح با قطر، عربستان سعودی و کره جنوبی موجب شده‌اند تا ایالات متحده در سال گذشته میلادی بزرگترین صادر‌کننده سلاح در جهان باشد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، آمریکا بیش از ۵۰ درصد بازار جهانی صادرات سلاح را در اختیار خود دارد. به نوشته پژوهشگران این مؤسسه بیشترین شرکت‌های تولیدکننده سلاح همچنان در آمریکا هستند و کمپانی "لاکهید مارتین" بزرگترین فروشنده سلاح در این کشور به شمار می‌رود. پس از آمریکا کشور روسیه با درآمدی بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار توانسته جایگاه دوم را از آن خود کند. سوئد (۵/۵ میلیارد دلار)، فرانسه (۴/۴ میلیارد دلار) و چین (۲/۲ میلیارد دلار) به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند!

  • حقیقتگو

    وزیر نفت هم با این شکل شمایلش بدرستی میداند که در کار و کاسبی خیلی ها از اوباشان فضولی کرده است و حالا باید منتظر سیلی ها و لگدهایشان باشد.