ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جواد لاریجانی: جای بازنگری در اعدام‌ها وجود دارد

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران بار دیگر از تغییر در اجرای احکام اعدام خبر داد.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران بار دیگر از تغییر در اجرای احکام اعدام خبر داد.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جواد لاریجانی، امروز دوشنبه ۷ دی‌ماه در نشست سالانه دانش‌آموختگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف ضمن اعلام این‌که ۹۳ درصد اعدام‌ها در ایران مربوط به جرایم مواد مخدر است، گفت: «به نظرم ریاست قوه قضائیه به این نتیجه رسیده است که به اندازه اعدام‌ها از جرایم جلوگیری نمی‌شود؛ بنابر این جای بازنگری دارد.»

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران و برادرِ جواد لاریجانی، نه تنها تاکنون به‌شکل علنی احکام گسترده اعدام در ایران را مورد تردید قرار نداده بلکه همواره از این احکام دفاع کرده است. به همین دلیل گفتن این‌که رئیس قوه قضائیه به این نتیجه رسیده که اعدام‌ها مانع از کم شدن ارتکاب جرم نشده است، موضوع تازه‌ای است.

سال گذشته نیز جواد لاریجانی گفته بود تلاش‌هایی در جریان است تا مجازات اعدام در مورد مواد مخدر در ایران تغییر کند و شمار اعدام‌ها کمتر شود، با این حال نه تنها اعدام‌ها در ایران کاهش نیافت بلکه به‌شکل کم‌سابقه‌ای افزایش یافت.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران درباره حکم اعدام همچنین گفت:‌ «مجازات اعدام در قوانین ما یکی از تعزیرات است، یعنی قوانینی که بر اساس مصلحت آن را وضع کردیم و مقداری از آن هم مربوط به حدود قصاص است.»

او افزود: «قصاص یک حق خصوصی است که اسلام گرایش به بخشش در قصاص دارد.»

در نیمه آذرماه سال جاری بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران طرح حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر را امضا کرده و آن را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

در این طرح مجازات جایگزین برای اعدام پیشنهاد شده و مجازات اعدام در مورد جرایم موادمخدر صرفاً در «قاچاق مسلحانه» اعمال خواهد شد.

بیشترین آمار اعدام در ایران مربوط به جرایم مواد مخدر است. بر پایه قوانین ایران فروش مقدار معینی از مواد مخدر مجازات اعدام در پی دارد. نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به شمار این اعدام‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نیز بارها حکم اعدام برای جرایم مواد مخدر را برخلاف قوانین بین‌المللی دانسته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهسوار

    حاج آقا دیگر دارد زیر خون گم می شود و در دریای حون های ریخته شده غرق. خون محسن امیر اصلانی حکومت شما را سرنگون خواهد کرد.