ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گامبیا؛ حجاب اجباری، ختنه زنان ممنوع

رئیس‌جمهوری گامبیا اعلام کرده که کارمندان دولت باید از این پس با حجاب اسلامی در محل کار ظاهر شوند. ماه گذشته این کشور جمهوری اسلامی اعلام و ختنه زنان ممنوع شد.

رئیس‌جمهوری گامبیا اعلام کرده که کارمندان دولت این کشور از این به بعد باید با حجاب اسلامی در محل کار ظاهر شوند. این دستور پس از آن اعلام شده که ماه گذشته، یحیی جامه، رئیس‌جمهوری گامبیا، این کشور را جمهوری اسلامی اعلام و ختنه زنان را ممنوع کرد.

یک ماه قبل همچنین اعلام شده بود که ختنه زنان در این کشور ممنوع خواهد شد و پس از آن حقوقدانان قانونی را تصویب کزدند که ختنه زنان را ممنوع می‌کرد. روز ۲۸ دسامبر این قانون رسما ابلاغ شد. بر اساس این قانون، هر کسی که اقدام به ختنه زنان کند به ۱۲۵۰ دلار جریمه و زندان محکوم خواهد شد. این کشور بر اساس آمار ۸۰ درصد زنان در گامبیا ختنه شده‌اند.

با وجود اینکه این اقدام دولت گامبیا مثبت تلقی می‌شود، اجباری کردن حجاب در این کشور نگرانی فعالان حقوق زنان را برانگیحته است.

بر اساس دستوری که دولت گامبیا برای همه وزارتخانه‌ها و ادارات فرستاده، «از آغاز امسال، کارمندان زن دیگر اجازه ندارند بدون روسری در محل کار حاضر شوند.» در این سند آمده که کارمندان زن باید موهای خود را کاملا با روسری بپوشانند.

ماه گذشته که رئیس چمهوی گامبیا، یحیی جامه این کشور را جمهوری اسلامی اعلام کرد، به تلویزیون دولتی این کشور گفت که اعلام جمهوری اسلامی مطابق با «ارزش‌ها و هویت اسلامی» در این کشور است.

او همچنین گفت با توجه به این که اکثریت مردم این کشور مسلمان هستند، گامبیا نمی‌تواند به قوانین استعماری ادامه دهد.

به نظر می‌رسد که اجباری کردن حجاب در گامبیا، بخشی از روند تقویت ارزش‌ها و هویت اسلامی در این کشور است.

حدود ۹۵ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری گامبیا مسلمان هستند و این کشور پس از موریتانی دومین جمهوری اسلامی در آفریقاست.

گامبیا از معدود کشورهایی در جهان است که پوشش اسلامی را اجباری اعلام کرده است. در یشتر کشورهای مسلمان، انتخاب پوشش در اماکن عمومی، بر عهده خود فرد است.

در عربستان داشتن حجاب اسلامی در شهرهای مکه و مدینه اجباری است. در  مالزی هم داشتن حجاب در برخی شهرها ضروری است،

ایران و سومالی پیش از این تنها کشورهایی بودند که حجاب اسلامی در آنها اجباری بود که اکنون گامبا نیز به آنها پیوسته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.