ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاجعه انسانی؛ خطر مرگ ده‌ها هزار سوری بر اثر گرسنگی

در شهرهایی که تحت محاصره نیروهای دولتی و مخالفان رژیم قرار دارند خطر مرگ بر اثر گرسنگی جان ده‌ها هزار نفر را تهدید می‌کند. آن‌ها از برگ درختان، علف و یا گوشت سگ و گربه تغذیه می‌کنند.

امدادگران و فعالان مدنی از یک فاجعه انسانی خبر می‌دهند. آن‌ها از گرسنگی مردم شهرهای سوریه که یا در محاصره نیروهای دولتی قرار دارند و یا در محاصره مخالفان رژیم اسد گرفتار شده‌اند، سخن می‌گویند. مردم ساکن این شهرها از برگ درختان و علف و یا گوشت سگ و گربه تغذیه می‌کنند.

نمایی از یکی از ویدئوهای منتشرشده بر روی اینترنت از مردم شهر «مضایا» در سوریه

شهر «مضایا»، در نزدیکی مرز لبنان در سوریه ۱۷۰ روز است که در محاصره نیروهای رژیم سوریه و حزب‌الله لبنان قرار دارد. شاهدان عینی می‌گویند ۴۰ هزار نفر ساکن این شهر از گرسنگی مفرط رنج می‌برند.

آن‌ها برای رفع گرسنگی خود مجبور می‌شوند برگ و علف بخورند و از چند روز پیش نیز سگ‌ها و گربه‌ها را قربانی می‌کنند تا بر گرسنگی خود چیره شوند.

یک مددکار اجتماعی از «مضایا» به نشریه «گاردین» گفته است: «مردم آرام آرام می‌میرند.»

در شبکه‌های اجتماعی و در اینترنت تصاویر و فیلم‌هایی از مردم گرسنه‌ منتشر شده‌اند که به‌رغم آن‌که مشکل بتوان صحت آن‌ها را تأیید کرد اما تکان‌دهنده‌ هستند. مردمی با چهره‌هایی نحیف، بی‌پوست و گوشت، و استخوانی.

وضعیت هوا شرایط «مضایا» را دشوارتر کرده است. این شهر در ارتفاع ۱۵۰۰ متری قرار دارد و هوا در حال حاضر به‌شدت سرد است. مردم برای گرمای خود حتی پلاستیک‌ها را آتش می‌زنند.

به‌گفته پزشکان مردم بر اثر استنشاق دود شدید دچار تنگی نفس شده‌اند. آن‌ها که برای جمع‌آوری چوب به جنگل‌های اطراف می‌روند هدف گلوله قرار می‌گیرند و تاکنون چندین نفر در این راه کشته شده‌اند.

آخرین بار در میانه ماه اکتبر کاروان کمک‌های صلیب سرخ جهانی و حلال احمر به «مضایا» رفت.

شاهدان عینی می‌گویند در هفته‌های گذشته ده‌ها نفر بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند. صحبت از مرگ ۲۰ تا ۳۵ نفر است.

«مضایا» تحت کنترل شورشیان ارتش آزاد سوریه است. از آغاز ماه ژوئیه ۲۰۱۵ این شهر به محاصره نیروهای حکومت بشار اسد و حزب‌الله لبنان در آمد. این نیروها از گرسنگی به‌عنوان سلاحی مرگبار استفاده می‌کنند.

آخرین بار در میانه ماه اکتبر کاروانی متشکل از ۲۱ کامیون صلیب سرخ جهانی و حلال احمر با بار دارو و مواد غذایی به «مضایا» رفت. از آن زمان مردم از آن‌چه دارند تغذیه می‌کنند.

به‌گفته شاهدان عینی در بازار سیاهِ «مضایا»، قیمت یک کیلوگرم شیرخشک نوزاد حدود ۳۰۰ یورو و قیمت یک کیلوگرم آرد یا یک کیلوگرم برنج بیش از ۲۰۰ یورو است. مردم برای خرید مایحتاج خود وسایل زندگی خود را می‌فروشند.

در شمال سوریه شرایط معکوسی حاکم است. در این بخش نیروهای مخالف رژیم اسد و واحدهای شبه‌نظامیان جبهه النصره دو شهر «فوعه» و «کفریا» را که تحت کنترل نیروهای حکومتی است به محاصره خود در آورده‌اند.

در این شهرها نیز فاجعه انسانی در حال رخ دادن است. مردم از گرسنگی گیاه و علف می‌خورند و بیماران بدون داروی بی‌هوشی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

صلیب سرخ جهانی خواهان دسترسی به سه شهر تحت محاصره «مضایا»، «فوعه» و «کفریا» شده است تا بتواند کمک‌های انسانی را به مردم این شهرها برساند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاووس

    من این عکی را به پیش حضرت ولی عصر اروحناء فدا و نایبش امام خامنه ای ولی امر مسلمین جهان و روحانیت شیعه و بازوی سرکوبشان سپاه پاسداران و بسیجیان غیور و جوانانی که در خدمت اسلام و مسلمین کشور نگون بخت سوریه را به این روز انداخته اند تبریک می گویم. و صد البته مردم ایران باید بداند در به این روز انداختن مردم سوریه مقصر اصلی ست! چرا که این همه لشگر کشی حکوکت اسلامی به سوریه را تحمل کرده است. من مطمئنم که نه تنها حکومت ضد بشری خمینی و خامنه ای و روحانیت شیعه تاوان سختی خواهد پرداخت بلکه مردم ایران نیز به خاطر تحمل چنین حکومتی هزینه ای سخت پرداخت خواهد نمود. و یک کلام هم به رادیو زمانه که نظر خواهی می کند. من و دوستانم بارها نظراتمان را داده ایم و گاهی شما آنرا منتشر کرده اید. نظر من این است که شما نظرات را سانسور و یا حذف می کنید. واقعیت جامعه ی ایران واقعیتی ست که پرخاشگری جزو آن است٬ امروز فحاشی به اسلام و به الله و به الله اکبر به قرآن و به پیامبر و ايمه سراسر ایران را گرفته است. شما اگر اینرا نادیده بگیرید و نظرات را حذف کنید جوانان عاصی به جای دیگری خواهند رفت. متشکرم. من دوستانم را خبر کردم تا آنها نیز نطراتشان را بنویسند.