ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اشرف پهلوی درگذشت

اشرف پهلوی روز پنجشنبه ۷ ژانویه در سن ۹۶ سالگی در آمریکا درگذشت. او ۳۷ سال پایانی عمر خود را به دور از ایران زندگی کرد و در چند سال پایان عمر از مبتلا به بیماری آلزایمر بود.

اشرف پهلوی پنجشنبه ۷ ژانویه (۱۷ دی) در سن ۹۶ سالگی درگذشت. او  ۳۷ سال پایانی عمر خود را به دور از ایران زندگی کرد و در چند سال پایان عمر مبتلا به بیماری آلزایمر بود.

صفحه فیس‌بوک شخصی رضا پهلوی، فرزند محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران، این خبر را تأیید کرد؛ پهلوی در مورد اشرف نوشت: «خاطرات بسیاری از دوران کودکی تا به امروز از ایشان برایم به یادگار مانده است. به ویژه دل‌نگرانی‌هایش برای از دست رفتن جایگاه ایران پس از انقلاب اسلامی و نور امیدی که همیشه در قلبش برای آزادی و سربلندی ایران داشت.»

از اشرف پهلوی به عنوان نماد فساد دربار نام برده می‌شود. در خاطرات عده‌ای از درباریان از جمله اردشیر زاهدی، وزیر خارجه و آخرین سفر ایران در دوران شاه، به گوشه‌هایی از فسادهای مالی او اشاره شده است. او همچنین متهم به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر بوده است. به او همچنین نسبت داده می‌شود که در تدارک کودتای ۲۸ مرداد نقش فعالی داشته است.

فعالیت‌ در سازمان زنان ایران

فعالیت‌های سیاسی – اجتماعی اشرف بیشتر در رابطه با سازمان‌هایی بود که از جانب برادرش به ریاست آنها منصوب می‌شد. در سال ۱۳۲۲، اشرف «بنیاد خدمات اجتماعی» را راه‌اندازی کرد که در اواخر ۱۳۲۶ به «سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی» تغییر نام داد. او در سال ۱۳۴۲ نایب‌رئیس «کمیسیون مبارزه با بی‌سوادی شد»؛ در همین سال از سوی برادرش به سازمان ملل فرستاده شد تا رئیس کمیته حقوق بشر ایران باشد. اشرف پهلوی از سال ۱۳۴۵ رئیس هیئت نمایندگی سیاسی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

اشرف پهلوی در سال ۱۳۴۵ به ریاست عالیه «سازمان زنان ایران» منصوب شد، سازمانی که بر اساس بررسی‌های تاریخی الیز ساناساریان نتیجه گردهمایی چندین سازمان‌ زنان در ایران و هشت سال فعالیت و رابطه گرفتن آنها با قدرت مرکزی برای بهتر کردن شرایط زنان ایران بوده است.

قبل از سازمان زنان ایران، «شورای عالی جمعیت زنان ایران» در اسفندماه ۱۳۳۷ به ریاست اشرف پهلوی شکل گرفت. این شورا با اتحاد ۱۷ جمعیت از سازمان‌های زنان کوچک‌تر و شرکت ۵۰ عضو مؤسس آغاز به فعالیت کرد. شورا پس از هشت سال منحل شد؛ بعد از آن سازمان زنان به رهبری اشرف پهلوی در سال ۱۳۴۵ در راستای اصلاحات انقلاب سفید محمدرضا پهلوی مجدد آغاز به کار کرد.

مهرانگیز دولتشاهی، دیپلمات ایرانی، نماینده مجلس شورای ملی و فعال حقوق زنان که در سال‌های ریاست اشرف پهلوی بر سازمان زنان ایران با او کار می‌کرد بر این باور بود که با اینکه پهلوی به شکلی استبدادی قدرت اصلی تصمیم‌گیری در سازمان زنان ایران بود، اما سال‌ها تجربه فعالان زنان که در این سازمان کار اجرایی می‌کردند، مدام بر رأی نهایی اشرف پهلوی در تصمیم‌گیری‌های اجرایی تأثیر می‌گذاشت.

مهناز افخمی که در سال ۱۳۵۵ به عنوان «وزیر مشاور در امور زنان» در دوره پهلوی انتخاب شد، با اشرف پهلوی در سازمان زنان ایران همکار بود. او هم در کتابی که در مورد تجربیات همکاری‌اش با این سازمان نوشته و هم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی بر این موضوع تأکید کرده است که نقش اشرف در سازمان زنان بیشتر تشریفاتی بود: «من چند سال در سازمان زنان و چند سال هم وزیر بودم. نه شاهدخت اشرف پهلوی، نه ملکه فرح و نه شاه در تمام آن دوران کوچک‌ترین دخالتی در کار ما نداشتند. همان حالت به‌اصطلاح تشریفاتی را داشتند. البته ما بعضی وقت‌ها این اشتباه را می‌کردیم و دلم می‌خواهد که این اشتباهات را در میان بگذاریم، ما بعضی وقت‌ها برای اینکه راه خود را به سمت هدفمان کوتاه‌تر کنیم، نقش این افراد را بیش از آنچه که لازم بود و بیش از آنچه که برایمان مفید بود نشان می‌دادیم.»

اشرف پهلوی در سال‌های فعالیتش در سازمان زنان ایران، معمولاً نماینده اصلی این سازمان در سفرها و کنفرانس‌های خارجی و از این رو در مجامع بین‌المللی در ارتباط با گروه‌های زنان از اقصی نقاط جهان بود. او در طی فعالیت‌های سیاسی‌اش، ریاست «جمعیت زنان صلح‌جو»، و «کمیسیون مقام زن» وابسته به سازمان ملل متحد را نیز به عهده داشت.

سازمان زنان در طول فعالیتش با این انتقاد روبه‌رو بود که فعالیت‌هایش در سایه سیاست‌های حکومتی، محافظه‌کارانه و نمایشی است. این انتقادها مطرح می‌شد که به جای تلاش‌ برای وارد شدن زنان به مناسبات اقتصادی کار و سرمایه، سازمان زنان به صورتی نمایشی بیشتر در فکر یافتن حقوق زنان در متن قانون است.

از اشرف پهلوی کتاب خاطراتش با عنوان «چهره‌هایی در یک آینه: خاطراتی از تبعید» به‌جای مانده که در ماه مه ۱۹۸۰ در نیویورک توسط انتشارات Prentice Hall منتشر شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کامی

    در زمان شاه فقید، با پاسپورت ایرانی میتوانستی بدون ویزا به 166 کشور دنیا سفر کنی! ایرانیان بیسواد و متحجر دوران قاجار، توسط حکومت پهلوی به آن درجه از عزت و اعتبار در دنیا رسیده بودند. شاه فقید رفت و خوشی و عزت را هم با خود برد. لعنت بر ارتجاع سرخ و سیاه ...

  • مهرداد

    من کاری به این ندارم که این خانم خوب بوده یا بد ولی این رو به خوبی می دونم : توی این 37 سال به قدری بدی ، بی رحمی ، وطن فروشی ، رذالت و فساد مالی و اخلاقی از این آخوندها دیده ایم که سخن گفتن از فساد و مال لندوزی خاندان پهلوی بیشتر به یک جوک بیمزه و تاسف آور می مونه .

  • نادر

    اصولا بحث کردن منطقی با اکثر جماعت سلطنت طلب و شاه اللاهی مثل آب در هاون کوبیدن میمونه دقیقا مکثل جماعت طرفدار استبداد جمهوری اسلامی....باشه...شما دلتون رو خوش کنید که دکتر مصدق جاسوس انگلیس بود ولی بدونید مردم و تاریخ و جهانیان و آدمهای مطلع به شماها می خندن و اهمیتی به این حرفهای سخیف نمی دهند...

  • کامی

    یکی از شروط مصدق برای نخست وزیری، گرفتن اجازه از انگلیسی ها بود! جبهه ملی و حزب توده با دسیسه چینی در فکر نابودی ایران بودند. اگر ایران امروز مانند افغانستان و عراق و سوریه کلنگی نشده است، فقط به خاطر 50 سال حکومت پهلوی هاست.

  • نادر

    اینایی که میگن دکتر مصدق وابسته به انگلیس بود چرا مدرک رو نمی کنن؟آخه شرم و حیا رو قی کردید با این اراجیفی که میگید.مردم به شماها می خندن بیچاره ها.لابد میرید کتابهای افراد معلوم الحالی مثل مهدی شمشیری کذا و کذا رو می خونید یا برنامه های سلطنت طلبهای فحاش و بیسواد لس آنجلسی رو می بینید که ذره ای وجدان و شرف ندارن بعد از 37 سال بیان صداقت داشته باشن.همین نفتی که الان از قبلش قبل و بعد از انقلاب دارید مفت مفت می خورید و می دزدید به خاطر زحمات دکتر مصقه که فقط دو سال و چند ماه نخست وزیر بود و اون رو از حلقوم انگلیسهای کثیف بیرون کشید.بی چشم رو و خائن به شماها می گن واقعا.این حرفها رو جایی نزندی که مردم خر نیستن و بهتون می خندن.حداقل اگه قصد طرفداری از رضا پهلوی رو دارید بهتره اینجوری توجیحه و دفاع نکنید که از صد تا دشمن هم براش بدتر هستید.حتی خود شاهزاده هم در کلیپی در یوبوب معترف به والایی دکتر مصدق هست(خوب چاره ای نداره چون محبوب دل مردم تا ابد الاباده).حالا هر چی دوست دارید پشت سرش صفحه بزارید و بدونید به هیچ جا نخواهید رسید.(پاینده باد روشنفکران واقعی ایران از جمله استاد بهرام مشیری)

  • نادر

    این زن بی شک از پلیدترین زنان تاریخ ایران بود.خدا نیامرزدش.خدا لعنتش کنه و من تعجب می کنم از کساییکه براش طلب آمرزش می کنن.این شخص از عناصر کودتای 28 مرداد علیه دولت ملی و قانونی مرحوم دکتر مصدق بود(حالا هر کی میاد فحش بده یا انکار کنه مهم نیست چون اسنادش هست و اکثریت هم اینو می دونن(قابل توجه سلطنت طلبهایی که شعبان بی مخ برای آنها شده قهرمان ملی!).به علاوه بسیار طماع و پول پرست و خواهان پست و مقام بود.در جلد چهارم خاطرات اسدالله علم در جایی شاه به علم می گوید:به این درویش خانم(اشاره به اشرف)بگو تو که می خواستی اموالت را وقف کنی و مال دنیا برات اهمیت نداشت چرا مرتبا از من طلب پول و مقام می کنی؟!.زن پلیدی بود که هفت هشت نسل رو بدبخت کرد و برادرش رو هم بیچاره کرد.اگر کودتای آمریکایی انگلیسی 28 مرداد با عناصر خائن داخلی از جمله همین خانم رخ نداده بود دیگر انقلاب و تهوع و استفراغ 57 هم اتفاق نمی افتاد تا همه دنبال خمینی حرام زاده هندی زاده بیافتند و از او طلب دموکراسی کنند و بدبخت شوند و کشور در شرف نابودی قرار بگیرد...

  • Majid

    لطفأ "سرسپردگان" را به "سرسپردگانشان" در کامنت بالا تغییر دهید. با تشکر.   

  • رضا خرابات

    او 96سال زندگی کرد و حالشو برد، شما هموطنان فکری به حال خودتون بکنید،او مرد،بافحش یا حمدوثنا گفتن به او هیچ اتفاقی نمی افتد،جز اینکه اعصابتان خط خط بشه...جمعه شب است مثل بنده لبی تر کنیدو حالشو ببرید.ساقی غم فردای حریفان چه خوری/پیش آر پیاله را که شب می گذرد.

  • شلغمفروش

    جناب عماد مثل اینکه حقیقت خیلی تلخ است برای شما اما مهندس درست نوشته. البته شاید هم خانم مهندس باشد. چون نگفته آقا شما حق ندارید برای او تعیین سکس بکنید. اما نه مصدق انگلیسی نبود. اگر بعد از اینهمه وقت اینرا نفهمیده باشی تقصیر معلم تاریخت است و نه مصدق.

  • کامی

    این ساندیس خورهای ولایت همه جا هستند، حتی در رادیوزمانه! در زمان مصدق دلار 90 ریال بود، اما بعد از 25 سال در سال 1357، دلار 70 ریال بود! حالا بعد از 37 سال از عمر ج.ا دلار شده 37000 ریال..... واویلا... بهتر است که این ساندیس خوران بروند و کتاب پاسخ به تاریخ را بخوانند...

  • Majid

    "درگذشت" یعنی چه؟!؟ مگر انسان خود هم درمیگذرد و یا اگر صریحأ بگوییم مگر خودش هم میمیرد؟!؟ احدی نه در تولد خود نقشی دارد و نه در مرگ خود.  و ذره ای شک و تردید نداشته باشیم که آن خالق حیات و مرگ اشرف مانندها و شاه مانندها  و خمینی مانندها و هاشمی و خامنه ای مانندها و سرسپردگان  آنها رایک بیک تنهای تنها و لخت و پتی بسوی خود برگرداننده  و به اندازه ذره خردلی از رسیدگی  و مجازات فساد و جنایاتش  بر روی زمین کوتاهی نخواهد کرد. که اگر غیر از این باشد حیات و زندگانی و مرگ عبث است و بیهوده و بی معنا. والسلام.

  • صورازراییل

    قاره و نه غاره! ببخشیدم

  • صورازراییل

    این زن به تنهایی قادر بود یک غاره را به فساد بکشد و البته ایران ما را به فساد کشید. یکی از آکتورهایی که دوست پسرش بود می گفت که هرگز در زندگی فسادی به درجه ی فساد اشرف خانم ندیدم و نخواهم دید. البته ختما فساد کنونی ایران یک ملیارد بار فاسد تر از اشرف است. اما اول اینکه فسادهای کنونی ایران هم ریشه در فساد پهلویها دارد حتا آدمکشی هایش بعد هم من از بعد از انقلاب در ایران نبوده ام تا آن فسادها ی بیکران را با گوشت و پوست و چشمم حس کنم. در هر حال حکومت پهلوی آنقدر بی اصول و پرنسیپ بود که امیر عباس هویدا که عمری در کون شاه را بیل زده بود و اعلاحضرت اعلاحضرت کرده بپد را دستگیر کرد و این مرد به نظر من روشنفکر و صاحب کمال را سپرد بدست جلادان خمینی و او را پشت سر شاه سربریدند. پیش از هوایدا آن مرد بزرگ مصد کبیر را که میتوانست ایران را نجات دهد بخشی به رهبری همین خانم زجرکشش کردند. حالا یک عده آدم نادان برای این خانه فساد و کانون بیحرمتی تقاضای مغفرت می کنند. در هر حال به قول نویسنده بالا ایشون به نوعی رهبر انقلابی بود که اسلامیون بدان دستبرد زدند. خدا لعنت کند خمینی را و همه دشمنان ایران را و نابودشان کند. اگر خدایی هست و گر نه همه ی ما در میان خاک خواهیم پوسید ایکاش قدری انسانیت داشته باشیم. فکر کنید در نظر سنجی شرمکت کردم. شما ها مثل دیاپازون هستید گاهی پایینید گاهی بالبا. من فکر می کنم گاهی ممیزی شما عوش می شود. در ایران به سانسورچی میگن ممیزی! در حال سایتتان قابل اعتناست.

  • حسابی

    بزرگ فسادداران خاندان پهلوی بود. هماناطق که هین روزها در گذشته روزی به من گفت شاه باعث بدبختی و انقلاب ایران شد اما اشرف پهلوی باعث بدبختی شاه و خاندان او و بدبختی انقلاب شد. چرا که فساد احلاقی و اقتصادی این زن که در هر حال جامعه ایران عملیات او را عملیاتی در میدان وسیع هرزه گی می نامیدند بعث اسلامی شدن این انقلاب شد. انقلاب ایران اگر فساد اخلاق این زن نبود انقلابی غیر اسلامی می بود. در جامعه آنروز ایران که نگاهش به شاهزاده خانم بود هرزه گی این خانم را و فساد اقتصادی او را می دیدند. چنتانکه اتمروز هرزه گی خانواده های روحانیون را می بینند. هرزگی آنها آشکار بود و هرزگی اینها پنهان بود اما هویدا شد. البته هرزه گی و فساد اخلاق و فساد مالی کنونی در تاریخ ایران بی سابقه است. آما حانواده ی شاه و خصوصا این ابرزن فاسد چنان شهر نویی در کاخهای شاهی بر پا کرده بودند که آنسرش ناپیدا. یکی از و.زرای بسیار خوش فکر و خوش طینت شاه خلعتبری که شخصیت بسیار درستکار و منیع الطبعی بود به پدر من گفته بود این زن یک تنه هشتاد در صد فساد خاتنواده ی سلطنتی را بر دوش می کشد. البته این شخصیت درخشان بعد از انقلاب به صورت ناجوانمردانه ای همچون بسیاری دیگر تیر باران شد. »ن از کسانیکه هنوز دنبال این فاسدان هستند و هنوز بعد از اینهمه بدبختی که به سر ایران آوردند هنوز کسی مثل کامی به خودش اجازه میدهد از اهورامزدا برایش آرزوی آمرزش کند. البته بنده هم آمیدوارم که اگز هدایی هست که البته نیست بیامرزدش. چرا که گناهانش باید به اندازه گناه بسیاری از آدمیان باشد.

  • کامی

    این آقای مهندس مثل این که توی خوابه! مصدق خودش وابسته به انگلیسی ها بود. در ضمن مردم ایران هنوز هم تو خواب خرگوشی هستند و در جهل و خرافات مذهبی غوطه ورند. مردمی که برای یک لیوان چای و یا کاسه ای شله زرد نذری ، تو سر همدیگه میزنند و به همدیگر ناسزا میگن!

  • عماد

    axi ke az shahpoor gholamreza gozashtin un khanumi ke kenareshun tu mashine khanume manijeh jahan bani hamsare aghaye pahlavi hastand na shahdokht ashraf....lotfan eslah konin mamnoon

  • شادى

    زنى بود كه بخاطر هوس رانى هايش باعث انقلاب شد تمام بدبختى ها را او بر سر ايران اورد

  • مخالف اعتیاد

    بزرگ تریاک داران ؛ به آرزویش... یعنی آ ن تمدن بزرگ که همه ایرانیان تریاکی و بی غیرت شوند ،نرسید! این کمترین جرم این خانم بوده است...جنایاتش در زمینه زیادت طلبی و دخالت در سیاست و کشتار و به خاک و خون کشیدن آزادی خواهان و ملی گرایان در دوره محمد مصدق بزرگمرد همیشه زنده تاریخ ایران  ....من جمله «زنده یادکریم پور شیرازی»زبانزد خاص و عام است...ننگ و نفرت بر طرفداران چنین افردای باد ...

  • مهندس

    روز روزگاری روحانیون بر قدرت اشرف پهلوی را *** می نامیدند. اما امروز بی آنکه دختران روحانیون از هاشمی رفسنجانی گرفته تا خامنه ای و ربشرهری و خلاصه همگی زنان و دخترانشان اشرف پهلوی می نامند. در هر حال پهلویها هر چه بودند جامعه ی ما را چنان رهبری کردند که سرانجانمش این شد که همگیشان از ایران فرار کردند یا بدست جلادان حکومت الله کشته شدند و یا خودکشی کردند و یا در غربت مردند و از همه مهمتر همچون شاه ایران زیر عمل جراخی و برای دست بسرکردن او از زیر عمل زنده درش نیاوردند. ولی بدبحتانه اینان حتا یک نفرشان از آن همه فساد اداری و فساد شاهنشاه آریامهر نگفتند و ننوشتند و دم بر نیاوردند. شاه ایران البته چنان ترسو و فلج الذهن بود و نادان که مصدق را به آنروز انداخت و تمامی نصایح صدیقی و شاپور بختیار و دیگران را گوش نداد و مثلا گلسرخی را آورد در تلویزیون و او آن سخنرانی غرا را کرد و روز بعد یا هماتن روز او را تیرباران کرد. شاه ایران و روشنفکران تا توانستند با روحانیون لاس محبت زدند و نفهمیدند که که چطور باید این اسلام کریه را افشا کرد. پهلویها مرگ نیستی را هم نصیب خودشان کردند و هم ما را برای سالها اسیر این حکومت ضد بشری. اما تمامی اینها یک فایده ی مهم برای ایران و حتا جهان داشت حتا اگر هزینه اش گزاف باشد. مردم ایران و جهان به ماهیت طبیعی و ضدیت با حیات و شرف و اسنانیت اسلام ناب پی بردند. امروز در جهان مردمی ضد دینتر و ضد اسلامتر و ضد باور مذهبی تر از ایران وجود ندارد. بنده دانشجو و هم استادیار دانشگاه هستم و در هشت شهر ایران تدریس هم می کنم بنا بر این آنچه با حکومت اسلامی در ایران اتفاق افتاد را جهشی بینظیر در تاریخ ایران میدانم. یعنی مردم ایران و جهان احتیاج به دست کم پانصد سال وقت داشتند تا به ماهیت اسلام ناب به عنوان یک مقوله ضد بشر پی ببرند. اینرا مکردم ایران هم خودشان فهمیدند و هم مثل ظروف مرتبطه آنرا به تمام جهان صادر کردند. این سخن که خیمینی و خامنه ای و روحانیت خواستند انقلاب و اسلامشان را صادر کنند حرفی بسیار عمیق بود آنها بی آنکه بدانند ریشه اسلام را زدند. بزودی حتا یک روحانی و یک طلبه در خیابان جرآت ظاهر شدن نخواهد داشت. و این مبارک است. فرصت شرکت در نظر سنجی نیست اما شما باید نظرات را منتشر کنید وگر نه همچون روز ان لاین نخواهید توانست ادامه دهید.

  • میترا

    در خاطرات اسدالله علم آمده که ارتشـبد فتح الله مین باشـیان، در جلسـه‌ای با وزیر دارایی پیشـنهاد داده بوده کمک مالی که به افسـران ارتش شـاهنشـاهی داده می‌شـد تا برای مداواهای خاص و معالجه برخی از بیماری هایشان به خارج بروند افزایش یابد و در بحث بر سـر این قضیه ارتشــبد فتح الله مین باشــیان گفت: " این کار اگر با هزینه‌های فسق و فجور والاحضرت اشرف مقایسه شود مثل قطره‌ای است در برابر اقیانوس "

  • Afra

    زیر نویس عکس اول اشتباه است او همسر غلامرضا پهلوی است. لطفا بازبینی کنید. با نشکر افرا - زمانه: سپاس از شما؛ تصحیح شد. اشتباه از آرشیو خبرگزاری فرانسه بود که در توضیح عکس نوشته بودند عکس اشرف پهلوی است: la princesse Ashraf, soeur de l'ancien shah d'Iran, quitte le 06 novembre 2001 la cathédrale américaine de Paris à l'issue des obsèques de la princesse Soraya Esfiandiary-Bakhtiary, seconde épouse de l'ancien shah, qui se sont déroulées en présence de nombreuses personnalités du gotha. La princesse est décédée le 26 octobre dernier à l'âge de 69 ans dans son appartement parisien. Dernier plan, C, le demi-frère du shah, Gholam Reza Pahlavi.

  • کامی

    اهورا مزدا بیامرزدش. خواهر دوقلوی شاهنشاه آریامهر به کنار برادر شتافت. کجایی شاهنشاه که پیش بینی هایت درست شد و ایرانت را ایرانستان کردند. یادت به خیر ای وطن پرست