ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خمیر شدن ۱۳ کامیون کتاب آموزشی پزشکی

انتشارات تیمورزاده کتاب‌های گروه پزشکی خود به ارزش یک میلیارد تومان را روانه کارخانه خمیرسازی کرد. این نشر رقم دریافتی خود از کارخانه‌های خمیرسازی را تنها ۳۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

انتشارات تیمورزاده کتاب‌های گروه پزشکی خود به ارزش یک میلیارد تومان را روانه کارخانه خمیرسازی کرد.  این نشر رقم دریافتی خود از کارخانه‌های خمیر سازی را تنها ۳۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

فرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات

به گزارش خبرگزاری تسنیم، انتشارات تیمورزاده در روز پایانی هفته گذشته اقدام به فروش حجم زیادی از کتاب‌های سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ خود به کارخانه‌های خمیر کاغذ کرده است.

بنا به گفته فرهاد تیمورزاده مدیر این انتشارات،کتاب‌ها به بهای هر کیلوگرم ۶۵۵ تومان فروخته شده است. به گفته او ۱۳ کامیون کتاب در مجموع ۳۰ میلیون تومان فروش رفته‌اند،‌ در حالی که رقم واقعی آن‌ها یک میلیارد تومان بوده است.

به گفته تیمورزاده «کتاب‌های حوزه پزشکی بسیار سریع تغییر می‌کنند،‌ اما این به معنای این نیست که کتاب‌های مانده در انبار ما قابل استفاده نبوده‌اند.» او همچنین از تلاش خود به‌منظور اینکه کتاب‌ها را با بهای بسیار پایین‌تر برای استفاده مخاطبان ارائه کند خبر می‌دهد.

تیمورزاده از نامه‌نگاری با مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد خبر می‌دهد و می‌گوید: «با در نظر گرفتن اینکه در شبکه‌های بهداشت ـ درمان و درمانگاه‌های وزارت بهداشت در سراسر کشور هیچ کتاب پزشکی و علمی موجود نیست، ما در نامه ذکر کردیم که خرید این کتاب‌ها هزینه اندکی را برای شما ایجاد می‌کند و باوجود انتشار ورژن‌های جدید کتاب‌ها هنوز قابل استفاده هستند. اما هیچ‌گاه از هیچ وزیری هیچ  پاسخی دریافت نکردیم.»

تیمورزاده از ارسال نامه برای هاشمی وزیر بهداشت دولت فعلی خبر داده و می‌گوید:‌ «نامه‌ای دیگر دوباره برای وزیر بهداشت فعلی، معاون آموزشی وی،‌ تمامی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به همراه فهرست کتاب‌ها و قیمت‌های پیشنهادی ارسال شد، حتی اعلام کردیم که بهای کاغذ خام کیلویی تقریباً سه هزار تومان است،‌ اما شما کیلویی دو هزار تومان کتاب‌ها را خریداری و برای شبکه‌های بهداشت و درمان، درمانگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت در سراسر کشور و... بفرستید. اما پاسخی دریافت نشد.»

این ناشر با اشاره به عناوین برخی کتاب‌ها گفت:‌ این کتاب‌ها شامل کتاب‌های مرجع نلسون اطفال،‌ جراحی شوارتز، ویلیامز زنان، ویلیامز مامایی، بیهوشی میلر، فیزیولوژی گانونگ،‌ پاتولوژی رابینز و ... است که از جمله کتاب‌های مهم حوزه علوم پزشکی به شمار می‌روند و وجود آن‌ها در شبکه‌های بهداشت و درمان به نظر ضروری می‌رسد.

تیمورزاده با بیان اینکه «همه تلاشم را کردم تا با صحنه دردآور خمیر کردن کتاب‌ها روبرو نشویم»، تصریح می‌کند:‌ «حتی بخشی از کتاب‌ها را به‌صورت اهدایی به دانشجویان رشته‌های پزشکی ارائه کردیم،‌ با وجود اینکه این کار برای ما هزینه در بر داشت و باید برای حمل‌ونقل کتاب‌ها از انبار به نمایشگاه و فروشگاه و چیدمان آن‌ها به ازای هر نیسان ۳۰۰ هزار تومان هزینه می‌کردیم. اما این کار را کردیم و بخشی از کتاب‌ها اهدا شد. ما حتی اگر پاسخی از یکی از مراجع که نامه‌نگاری شده بود،‌ دریافت می‌کردیم،‌ حاضر بودیم به رایگان کتاب‌ها را ارائه کنیم و هنوز هم حاضریم. حتی در مقطعی بخش‌های زیادی از این کتاب‌ها را از طریق نهادهایی که برای افغانستان کتاب تهیه می‌کرد به افغانستان هدیه دادیم.»

او با تأکید بر اینکه مسئولیت این امر به وزارت بهداشت باز می‌گردد، گفته است:‌ «ظرفیت مورد نیاز بازار ایران در مورد کتاب‌های پزشکی با نیازهای مخاطبین در مورد این کتاب‌ها در ایران پر نشد،‌ وزارت بهداشت می‌توانست با سرمایه‌گذاری بسیار اندک با حدود ۱۰۰ میلیون تومان یک میلیارد تومان کتاب را خریداری و درمانگاه‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان را که اکنون هیچ ندارند،‌ تجهیز کند.»

تیمورزاده همچنین با اشاره به تجربه مشابهی در هفت سال پیش می‌گوید:‌ «یک بار دیگر نیز هفت سال پیش حجم زیادی کتاب را خمیر کردیم،‌ که در آن زمان به بهای هر کیلو هزار و صد تومان فروخته شد. تازه ما گروه پزشکی هستیم و خب شاید بگویید ناچاریم،‌ اما ناشرانی در حوزه کودک و نوجوان یا آموزشی هستند که این واقعیت تلخ را در دوران حرفه‌ای خود تجربه کردند. تازه ما نسبتاً قیمت مناسبی برای کتاب خمیری پیدا کردیم، برخی ناشران با قیمت ۵۵۰ تومان و حتی برخی با قیمت ۳۳۰ تومان کتاب‌های خود را خمیر کرده‌اند.»

مسئولان دولتی ایران همواره آمار متناقضی از سرانه مطالعه در این کشور ارائه داده‌اند. طبق آمار مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان درباره کتابخوانی، ۷۶ درصد از جوانان روزانه کمتر از ۳۰ دقیقه مطالعه می‌کنند که از این میان، بیش از ۷۰ درصد به مطالعه کتاب‌های روان‌شناسی و بازاری می‌پردازند.

بر اساس آمار سازمان اسناد ملی ایران، ژاپن در رده اول مطالعه جهان قرار دارد که میانگین مطالعه آن به‌طور متوسط ۹۰ دقیقه در روز است.

در ایران تیراژ کتاب نسبت به جمعیت آن نیز پایین است. تیراژ کتاب از سه هزار جلد در دهه‌های ۵۰ و حتی ۶۰ خورشیدی به ۵۰۰ عدد در سال‌های اخیر رسیده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فروغ

    دیگه کسی کتاب نمب خونه..همه دارن جزوه و تست و خلاصه می خونن

  • فرزاد

    خوب از همان اول، کتابهای چاپ شده شما که انتشاراتی شدیدا گران فروش هستید با قیمت مناسب، قیمت گذاری میشد هم سرمایه میلیاردی شما چندین و چندین سال در انبار خاک نمی خورد و هم خیلی از دانشجویان هم با قیمت مناسب تری کتاب تهیه می کردند و اینقدر بی سواد نمیشدند!

  • نیما ایرانشهری

    قبلا من از یکی از دست اندرکاران نشر کشور شنیدم که انتشارات تیمور زاده کتاب ها را در ابتدا به قیمت خیلی بالا قیمت گذاری میکند و سپس با دادن تخفیفهای ۴۰-۵۰ درصدی مشتریان را فریفته و کتابها را به آنان با قیمتی بسیار بیشتر از قیمتی که ان کتاب باید حتی بدون تخفیف داشته باشد، قالب میکند. شاید این بار هم قیمتهایی ارقام بالایی که ذکر میشود ترفندی از همان دست باشد.