ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرندگان می‌روند، در ایران می‌میرند

نهادهای دولتی به ۲۰ هزار شکارچی سه استان‌ شمالی ایران مجوز دادند تا هر یک در طول زمستان ۶۴ پرنده شکار کند؛ رقمی معادل کشتار قانونی یک میلیون و ۳۰۰ هزار پرنده مهاجر.

پرنده مردنی است. خصوصاً اگر سر و کارش به ایران بیافتد. زمستان به زمستان ایران به کشتارگاه پرندگان مهاجر بدل می‌شود. تورهای هوایی و دام‌های زمینی، صدور پروانه شکار و غفلت مسئولان، میل به کشتار و ضرورت امرار معاش، همه سبب می‌شوند تا سفری بی‌بازگشت برای این مهاجران رقم بخورد.

در ایران مرسوم است آئین میزبانی از این مهاجران با گلوله و دام و تور اجرا شود.

بر اساس سرشماری‌هایی که در سواحل دریا‌ها و تالاب‌ها صورت می‌گیرد، هر سال در زمستان حدود دو میلیون پرنده مهاجر به ایران می‌آیند. اغلب این پرندگان به امید سپری کردن زمستانی معتدل‌تر از سیبری و اروپای شرقی به تالاب‌های شمالی کشور می‌آیند که..

قتل عام پرندگان مهاجر

تا کنون هیچ آمار دقیق و رسمی از تعداد پرندگانی که به طور میانگین هر زمستان در شمال ایران شکار می‌شوند ارائه نشده است. با این حال برخی فعالان محیط زیست تعداد شکار پرندگان مهاجر در شمال ایران را به طور تقریبی حدود یک میلیون فقره شکار در زمستان هر سال عنوان می‌کنند. به واقع با رسیدن این پرندگان به شمال ایران قتل عام و سلاخی هولناکی آغاز می‌شود.

در سال جاری کشتار پرندگان مهاجر به اوج خود رسیده است. به گزارش سازمان محیط زیست استان گرگان تنها در یک ماه گذشته حدود ۲۰۰ فروند قایق حامل شکارچیان با سلاح‌های شکاری در آب‌های خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله رؤیت شده است.

با اوج گرفتن شکار در سال جاری چندی پیش یکی از بزرگ‌ترین محموله‌های شکار پرندگان در استان مازندران نیز کشف شد. به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست استان مازندران یک وانت مزدا با ۳۵۰ پرنده شکار شده از انواع پرندگان به بازار فریدون کنار می‌رفت تا این پرندگان را در این بازار بفروشند یا مبادله کنند.

این تنها یک فقره از کشف‌های اعلام شده است و واقعیت ابعادی به مراتب بزرگ‌تر و هولناک‌تری دارد.

در سال‌های اخیر فریدون کنار به بازار اصلی خرید و فروش پرندگان سه استان مازندران، گیلان و گلستان تبدیل شده و بر اساس آمار‌ها روزانه حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ پرنده تنها در این بازار مکاره خرید و فروش می‌شوند.

بر پایه آمار‌ها، تنها در استان مازندران حدود ۲۰ هزار شکارچی با پروانه شکار و حدود ۱۰۰ هزار شکارچی بدون مجوز فعالیت می‌کنند. مازندران علاوه بر سه تالاب بزرگ، دارای ده‌ها آبگیر طبیعی و آب بندان است که سالانه میلیون‌ها بال پرنده مهاجر را در فصول مختلف سال به‌ویژه پائیز و زمستان میزبانی می‌کنند.

طرفدارن محیط زیست استان مازندران را شکارگاهی آزاد برای تمام متخلفان می‌نامند.

انفعال دولت و صدور فله‌ای مجوز شکار

با اوج‌گیری فاجعه شکار پرندگان مهاجر، دولت یازدهم و سازمان حفاظت محیط زیست در مورد ممانعت از صدور مجوز شکار هیچ اقدام مؤثری انجام نداده‌اند. چندی پیش علی تیموری مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌ زیست، قیمت هر پروانه شکار برای پرندگان آبزی را ۱۲۰ هزار تومان و برای پرندگان خشکی‌زی را تنها ۶۰ هزار تومان اعلام کرد.

در یک اقدام ناگهانی سازمان محیط زیست استان گلستان پس از دو سال لغو پروانه‌های شکار، امسال دوباره برای شکارچیان مجوز صادر کرد. مسئله‌ای که انتقادهای فراوان طرفداران محیط زیست را به همراه داشت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، آمار شکارچیان مجاز و غیرمجاز را بنابر گمانه‌زنی‌های غیر رسمی تا ۱۰۰ هزار تن اعلام کرده است.

این در حالی است که به گزارش جهان صنعت، بر اساس آمار رسمی تاکنون در سه استان شمالی کشور (گیلان، گلستان و مازندران) بیش از ۲۰ هزار مجوز شکار پرنده آبزی صادر شده است. طبق مجوز صادر شده نیز هر شکارچی می‌تواند تا پایان فصل زمستان ۶۴ پرنده شکار کند. در ‌‌نهایت رقمی که محاسبه می‌شود به راستی که غم انگیز و وحشتناک است: کشته شدن یک میلیون و ۳۰۰ هزار پرنده آبزی (آنهم به طور قانونی!).

یک میلیون و ۳۰۰ هزار پرنده آبزی‌ای از گونه‌های کمیاب و نادری مثل بوتیمار بزرگ، طاووسک، انواع جغد‌ها، غازهای وحشی، انواع پرندگان شکاری، اردک تاجدار، اردک سرسفید، فلامینگو، هوبره و پلیکان که به راحتی شکار شده و در ملاءعام فروخته می‌شوند؛ در این میان مرده و زنده‌شان هم تفاوتی ندارد!

گالری عکس

یخ زدن پرندگان مهاجر در ایران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.