ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگزاری نزدیک به سپاه: تغییر مدیر بی‌بی‌سی فارسی نتیجه ضربات ماست

در پی تغییر رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران گفت این تغییر نتیجه ضرباتی بوده که سپاه به‌تازگی با دستگیری چند روزنامه‌نگار، به رسانه‌های خارج از کشور وارد کرد.

در پی تغییر رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران گفت این تغییر نتیجه ضرباتی بوده که سپاه به‌تازگی با دستگیری چند روزنامه‌نگار، به رسانه‌های خارج از کشور وارد کرد.

بی‌بی‌سی فارسی امروز سه‌شنبه ۲۲ دی به‌طور رسمی اعلام کرد که صادق صبا از سمت ریاست بی‌بی‌سی فارسی کنار کشید و از روز دوشنبه ۲۵ ژانویه / ۵ بهمن، رزیتا لطفی، سردبیر بخش خبر تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی فارسی جایگزین او خواهد شد.

بی‌بی‌سی فارسی در توضیح این موضوع نوشته است که صادق صبا با میل خود و به‌منظور به‌کارگیری «نیروهای تازه‌نفس» کناره‌گیری کرده و به‌رغم کناره‌گیری همچنان پشتیبان بخش فارسی بی‌بی‌سی خواهد ماند.

در این میان خبرگزاری تسنیم در تحلیلی کناره‌گیری صادق صبا را به بازداشت اخیر گروهی از روزنامه‌نگاران پیوند زده و گفته است «اصلی‌ترین و یا حداقل یکی از اصلی‌ترین دلایل برکناری رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی» در همین مسأله است.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در هفته نخست آبان‌ماه سال جاری چند روزنامه‌نگار، از جمله عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز و سامان صفرزایی را بازداشت کرد و آن‌ها را «اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی» نامید. سپاه گفت این روزنامه‌نگاران با رسانه‌های خارج از ایران همکاری می‌کرده و از آن‌ها پول می‌گرفته‌اند. این بازداشت‌ها زمانی صورت گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به‌شدت نسبت به آن‌چه «نفوذ دشمنان» می‌خواند، هشدار داده بود.

خبرگزاری تسنیم در ادامه تحلیل خود تعطیلی سایت «روزآنلاین» را هم به همین حمله سپاه به روزنامه‌نگاران مربوط دانسته و از آن هم فراتر رفته و گفته است «کاهش محسوس فعالیت تعداد دیگری از رسانه‌های اپوزیسیون» نیز نتیجه این بازداشت‌ها بوده است.

نشریه اینترنتی «روزآنلاین» با انتشار ۲۵۰۰ شماره در روز ۱۰ دی‌ماه جاری به انتشار خود پایان داد. دست‌اندرکاران «روزآنلاین» دلیل تعطیلی آن را پایان بودجه اعلام کردند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در واکنش به پروژه امنیتی بازداشت روزنامه‌نگاران آن را نشانه‌ای از آغاز دور تازه‌ای از سرکوب و زیر پا گذاشتن آزادی بیان و رسانه در ایران دانست و از مقامات حکومتی ایران خواست تا صداهای منتقد و مخالف را با عنوان‌های مبهم و بی‌اساسی همچون نگرانی‌های امنیتی خاموش نکنند.

گزارشگران و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل هم در بیانیه‌ای این بازداشت‌ها را محکوم کردند و از ایران خواستند که بازداشت و پیگرد قضایی روزنامه‌نگاران را متوقف کند. حکومت ایران همچنان به این خواست‌ها بی‌اعتنا مانده است و روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    سپاه هم با این لاف زدنش. میخوان بگن هر چی تو دنیا بعلت کار های ایناست . خالی بندی هم حدی داره فرضا عملکرد شما بوده آخه اون بره بی بی سی میخوابه خدا بهتون یه خورده عقل بده.