ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگیری ۱۸ دانشگاهی در ترکیه پس از انتشار فراخوان صلح

دولت ترکیه ۱۴ دانشگاهی این کشور را که با انتشار بیانیه‌ای عملیات نظامی در بخش کردنشین را مورد انتقاد قرار داده و خواهان لغو حکومت نظامی در این منطقه شده بودند، بازداشت کرد.

دولت ترکیه ۱۸ دانشگاهی این کشور را که با انتشار بیانیه‌ای عملیات نظامی در بخش کردنشین را مورد انتقاد قرار داده و خواهان لغو حکومت نظامی در این منطقه شده بودند، بازداشت کرد.

مقر اداره امنیت در آنکارا

به‌گزارش رویترز، متن این بیانیه توسط یک‌هزار شخصیت، از جمله نوام چامسکی، فیلسوف آمریکایی امضا شده است.

افزون بر بازداشت ۱۸ نفر از دانشگاهیان ترکیه، شش نفر دیگر از امضاکنندگان این فراخوان تحت پیگرد قرار گرفتند. دولت ترکیه انتشار این بیانیه را تبلیغات تروریستی دانسته است.

در این بیانیه ضمن درخواست از دولت برای پایان بخشیدن به «کشتار عمدی»، آمده است: «حق زندگی، آزادی و امنیت، به‌ویژه منع شکنجه و بدرفتاری تضمین شده در قانون اساسی و پیمان‌های بین‌المللی نقض شده است.»

برای این فراخوان روز پنج‌شنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی پرونده قضایی گشوده شد. رجب طیب اردوغان و احمد داود اوغلو، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه انتشار چنین بیانیه‌ای را حمایت از تروریسم خواندند.

روزنامه «رادیکال» متعلق به گرایش چپ در ترکیه امروز جمعه ۱۵ ژانویه / ۲۵ دی تصاویری را منتشر کرد که در آن‌ها درهای دو دانشگاه امضاکنندگان بیانیه در آنکارا نشان داده می‌شد که صلیب‌های سرخ و شعارهای تهدیدآمیز کشیده شده بود.

حزب جمهوری‌خواهان خلق ترکیه (CHP) که حزب اصلی مخالفان دولت است، این بازداشت‌ها را «کاملاً غیرقانونی، غیرقابل قبول و به‌شدت خطرناک» ارزیابی کرده است.

این حزب در بیانیه‌ای گفته است: «ما همچنان از همه شهروندانی که بدون دعوت به خشونت آزادانه نظر خود را بیان می‌کنند حمایت می‌کنیم.»

آنکارا در ماه ژوئیه «جنگ همزمان» با گروه «دولت اسلامی» (داعش) و نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را آغاز کرد. پیمان آتش‌بسی که از سال ۲۰۱۲ با پ‌ک‌ک بسته شده بود پس از چند درگیری نظامی شکسته شد.

چهارشنبه شب بر اثر انفجار یک بمب در مقر پلیس شهر چنار در استان دیاربکر، منطقه کردنشین در جنوب شرقی ترکیه شش نفر کشته شدند. نیروهای دولتی عامل این انفجار را پ‌ک‌ک می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    حکومت اسلامی ترکیه !