ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هر روز در جهان ۷۲۰۰ نوزاد مرده به‌ دنیا می‌آیند

تحقیقات پزشکی نشان می‌دهند که بیشترین تعداد نوزادانِ مرده به دنیا آمده در کشورهای فقیر هستند و می‌توان از مرگ بسیاری از این نوزادان جلوگیری کرد.

بر اساس تحقیقات مجله پزشکی لانست هر روز ۷۲۰۰ کودک مرده در سراسر جهان به دنیا می‌آیند که بیشتر آن‌ها در کشورهای فقیر هستند، در حالی‌که با نظارت بهتر بر روند بارداری می‌توان از مرگ خیلی از این نوزادان جلوگیری کرد.

در بررسی مجله بریتانیایی لانست که امروز، سه‌شنبه ۱۹ ژانویه / ۲۹ دی منتشر شده، میزان نوزادانی که مرده به دنیا می‌آیند در بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵، دو درصد کاهش یافته است اما در سال گذشته حدود ۲,۶ میلیون نوزاد مرده ثبت شده است.

تحقیقات مجله لانست نتیجه کار بیش از ۲۰۰ کارشناس در ۴۳ کشور جهان است.

لانست می‌نویسد: «این ۲.۶ میلیون نوزاد در طول سه ماهه آخر بارداری و یا پس از ۲۸ هفته حاملگی  می‌میرند و نیمی از آن‌ها در جریان زایمان جان خود را از دست می‌دهند.»

ریچارد هارتن، سردبیر لانست می‌گوید اینکه ۱,۳ میلیون نوزاد زنده هستند اما در هنگام زایمان به دلایلی کاملاً قابل اجتناب جان خود را از دست می‌دهند یک فاجعه است.

کارشناسان معتقدند با وجود پیشرفت در این زمینه روند کاهش این معضل آهسته‌تر از کاهش نرخ مرگ‌ومیر مادران (سه درصد در سال) و کودکان زیر پنج سال (۴,۵ درصد) در بازه زمانی مشابه (۲۰۱۵ - ۲۰۰۰) بوده است.

بر اساس داده‌های گردآوری شده در ۱۸ کشور، نقائص هنگام تولد تنها مرگ ۷.۴ درصد از نوزادان را توضیح می‌دهد و این نشان‌دهنده آن است که مرگ نوزادان اجتناب‌ناپذیر نیست.

محققان تأکید می‌کنند که بسیاری از بیماری‌هایی که در مرگ‌ومیر نوزادان در بدو تولد دخیل هستند می‌توانند درمان شوند، مانند عفونت مادر بر اثر مالاریا یا سیفلیس که اولی عامل ۸ درصد مرگ نوزادان در هنگام تولد است و دومی ۷,۷ درصد.

عوامل مربوط به شیوه زندگی و یا رژیم غذایی (چاقی، دخانیات ...)، بیماری‌های غیرعفونی (مانند دیابت، سرطان و یا مشکلات قلبی و عروقی) عامل مرگ‌ومیر حدود ۱۰ درصد نوزادان و سن مادر (بیش از ۳۵ سال) نیز عامل ۶.۷ درصد این‌گونه مرگ‌هاست.

اکثریت مطلق مرگ نوزادان به دنیا آمده (۹۸درصد) در کشورهای فقیر و یا با درآمد متوسط رخ می‌دهد. در این میان کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا دارای بالاترین نرخ نوزادان مرده به دنیا آمده هستند و کاهش نرخ آن بسیار آهسته است، به‌ویژه در کشورهایی که وضعیت اضطراری دارند و یا درگیر جنگ‌اند.

در سطح جهانی، ایسلند با ۱,۳ نوزار مرده در هر یک هزار نوزاد، کمترین نرخ مرگ‌ومیر نوزادان در بدو تولد را دارد. پس از ایسلند، دانمارک با ۱,۷ نوزاد مرده در یک هزار نوزاد قرار دارد.

در انتهای این رده‌بندی پاکستان با ۴۳,۱ نوزاد مرده متولد شده در یک هزار نوزاد قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farhad

    ولی بر عکس در ایران  رکوردش بیشتر است. سالیانه هزاران  هزار اخوند  چشم به جهان می گوشایند . مردن توی اینها.نیست. بلکه ماموریت  دارند همه را نابود کنند.

  • میترا

    عقل حکم می کند بجای تمرکز بر شاخص هایی که فقط باری بر دوش نحیف منابع طبیعی زمین اضافه می کنند روی شاخص هایی که می تواند نسل فعلی و نسلهای آینده را با زمین آشتی دهد سرمایه گذاری شود. افزایش جمعیت انسانی تا کجا می تواند ادامه داشته باشد. اگر با این روند به جلو برویم قطعا در آینده ای نه چندان دور با بلایایی سهمگین مواجه خواهیم شد که از نرخ مرده زایی فعلی بیشتر کشتار خواهند کرد.