ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برداشت سالانه بیش از شش هزار میلیون مترمکعب از ذخایر آبی استان فارس

افت سطح آب دشت‌های فارس در هر سال به بیش از پنج متر رسیده و افت سفره‌های آب در ۴۹ دشت این استان به بیش از ۱۰ متر رسیده است.

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای فارس از برداشت بیش از شش هزار میلیون مترمکعب آب از منابع آب‌های زیرزمینی این استان در سال خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، دهقانی گفت که ۶۴ هزار چاه مجاز در فارس با تخلیه سالانه پنج هزار و ۲۵۶ میلیون متر مکعب و بیش از ۲۰ هزار چاه غیرمجاز با تخلیه سالانه یک هزار و ۲۸۱ میلیون مترمکعب، منابع آب زیرزمینی را مصرف کرده‌اند.

به‌گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس، از ۱۰۳ دشت در استان فارس ۸۳ دشت ممنوعه شده است.

افت سطح آب دشت‌های فارس در هر سال به بیش از پنج متر رسیده و افت سفره‌های آب در ۴۹ دشت این استان به بیش از ۱۰ متر رسیده است.

همچنین محمدعلی مصطفوی، مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکان شرکت منابع آب ایران گفت که از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی آب در استان فارس، ۱۰۳ محدوده با افت شدید مواجه هستند که این مسأله، شرایط بحرانی برای این استان رقم زده به‌گونه‌ای که افت آب‌های زیرزمینی فارس سالانه بیش از سه متر است و این نشان‌دهنده «مرگ زمین» است.

به‌گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس با هدف حفظ منابع آب‌های زیرزمینی، در سال جاری ۱۳۶۲ چاه پر شده است. سال گذشته نیز ۱۰۶۴ چاه پر شده بود.

چاه‌های کشاورزی در ۳۵ سال اخیر به‌طور عمده بیش از میزان مشخص شده در پروانه بهره‌برداری خود آب برداشت کرده‌اند. این برداشت‌های بی‌رویه و اضافه سبب شده تا مقامات درباره افت ذخایر آب‌های زیرزمینی و بحران آب هشدار دهند.

مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز کشاورزی یکی از برنامه‌های وزارت نیرو برای کنترل شدت بحران آب است که در استان‌های مختلف انجام می‌شود.

تاکنون در ایران ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز کشاورزی شناسایی شده که تنها ۲۹ هزار چاه از این تعداد در ۱۰ سال اخیر مسدود شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.