ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصرف آب کشاورزی در ایران باید ۲۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد

علیرضا الماسوندی، مدیرعامل پیشین شرکت مدیریت منابع آب ایران با ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی منابع آبی می‌گوید که مصرف آب کشاورزی در کشور سالانه باید به میزان ۲۰ میلیارد مترمعکب کاهش پیدا کند.

علیرضا الماسوندی، مدیرعامل پیشین شرکت مدیریت منابع آب ایران با ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی منابع آبی می‌گوید که مصرف آب کشاورزی در کشور سالانه باید به میزان ۲۰ میلیارد مترمعکب کاهش پیدا کند.

الماسوندی، امروز سه‌شنبه ششم بهمن به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که مصرف آب کشاورزی در ایران بر پایه آخرین آمار به ۹۱ میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.

میزان مصرف آب در ایران سالانه حدود ۹۵ میلیارد مترمکعب است که از این رقم ۹۱ میلیارد مترمکعب صرف کشاورزی و چهار میلیارد مترمکعب نیز صرف آب آشامیدنی شهر‌ها و روستا، صنعت و پارک‌ها می‌شود.

به‌گفته الماسوندی، در چند سال اخیر به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب زیرزمینی، حدود ۳۰۰ دشت از مجموع ۶۰۹ دشت در ایران، «ممنوعه هستند.»

دشت‌های ممنوعه، دشت‌هایی هستند که سطح آب‌های زیرزمینی در آن‌ها به شدت کاهش یافته اما در اغلب این دشت‌ها با وجود این‌که نام ممنوعه دارند، برداشت آب همچنان ادامه دارد.

برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی در ایران باعث شده تا در بعضی از این دشت‌ها، چاله‌ها و شکاف‌هایی با عرض یک تا دو متر و عمق چندین متر در سطح زمین شکل بگیرد.

الماسوندی می‌گوید در حال حاضر ۶۸ درصد از آب زیرزمینی و ۳۲ درصد از آب‌های سطحی در ایران مصرف می‌شود.

از خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب توسط چاه‌های کشاورزی در ایران به‌عنوان دلایل شدت بحران آب در کشور نام برده می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.