ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالا گرفتن انتقادها در ایتالیا به پوشاندن مجسمه‌های برهنه در دیدار روحانی

در پی دیدار حسن روحانی از موزه کاپیتول در رم و پوشاندن مجسمه‌های برهنه این موزه، در ایتالیا کسی مسئولیت این اقدام را برعهده نمی‌گیرد.

در پی دیدار حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از قصر ـ موزه کاپیتول (کامپیدولیو) در رم و پوشاندن مجسمه‌های برهنه این کاخ، در ایتالیا کسی مسئولیت این اقدام را برعهده نمی‌گیرد. انتقادها در ایتالیا نسبت به این اقدام بالا گرفته است.

نشست رسانه‌ای حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا در موزه کاپیتول

در ایتالیا اکنون در باره این‌که تا چه حد باید به فرهنگ‌های دیگر احترام گذاشت بحث ‌به‌راه افتاده است.

هنوز روشن نیست که چه کسی در روز سه‌شنبه در زمان دیدار رئیس جمهوری ایران از موزه کاپیتول دستور داد تا مجسمه‌های برهنه را بپوشانند.

حسن روحانی و ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا در این روز قصد داشتند در این محل نشست مطبوعاتی برگزار کنند به همین دلیل مجسمه‌های برهنه‌ای را که در مسیر آن‌ها به سوی سالن کنفرانس قرار داشتند با جعبه‌هایی پوشاندند تا برهنگی آن‌ها از دید رئیس جمهوری ایران دور بماند.

از جمله این مجسمه‌های برهنه «ونوس کاپیتولینی» بود که قدمتی دو هزار ساله دارد.

اکنون بحث بر سر این در گرفته که آزادی غرب در برابر یک سیاستمدار مسلمان نادیده گرفته شده است. از آن‌جا که این اقدام بازتاب جهانی یافته، داریو فرانسچینی، وزیر فرهنگ ایتالیا امروز چهارشنبه ۲۷ ژانویه / ۷ بهمن مجبور به موضع‌گیری شد. او گفت: «نه نخست‌وزیر و نه من از این تصمیم که مجسمه‌ها باید پوشانده شوند اطلاعی نداشتیم.»

مجسمه‌ «ونوس کاپیتولینی» با قدمتی دو هزار ساله از جمله مجسمه‌های برهنه‌ای بود که در دیدار حسن روحانی پوشانده شد.

فرانسچینی افزود: «می‌شد به‌راحتی راه حل دیگری یافت تا احساس چنین مهمان مهم غریبه‌ای خدشه‌دار نشود» بدون آن‌که چنین تصمیمِ «غیرقابل درکی» گرفته شود.

مقام‌های فرهنگی رم نیز مسئولیت چنین اقدامی را برعهده نمی‌گیرند و آن را به «پالازو کیجی»، مقر دولت ماتئو رنتزی حواله می‌دهند.

در این میان سیاستمداران پوپولیست هم از موقعیت استفاده کرده و پوشاندن مجسمه‌های برهنه را مورد انتقاد قرار دادند. ماتئو سالوینی، از مسئولان حزب «لگا نورد» گفت: «مجسمه‌هایی که از قرن‌ها پیش در این‌جا هستند، میراث فرهنگ ایتالیایی، مجسمه‌هایی که پیکرهای برهنه را به‌نمایش می‌گذارند، پوشانده می‌شوند تا به رئیس جمهوری ایران توهین نشود.»

او با طعنه افزود: «تو به ایتالیا می‌آیی و در آن‌جا چیزهایی هست؛ خوب مسیرت را تغییر بده. به موزه نرو جای دیگر برو!»

و این خواسته‌ای است که دقیقاً رم  از آن پرهیز کرد چرا که قصد داشت با ایران قراردادهای کلان اقتصادی ببندد. در جریان سفر روحانی به ایتالیا قراردادهای اقتصادی با ارزش ۱۷ میلیارد یورو امضا شد، قراردادهایی که اقتصاد ایتالیا به آن‌ها نیاز دارد و قابل چشم‌پوشی نیست.

نظر انتقادی مردم ایتالیا نیز در باره پوشاندن مجسمه‌های برهنه آشکارا شدت بیشتری گرفته است. اظهارنظرهای تند به‌ویژه در اینترنت مشاهده می‌شود.

از نظر ایلوو دیامانتی، استاد علوم سیاسی، به آثار هنری و تاریخ ایتالیا نمی‌توان دست برد. او می‌گوید چنین اقدامی کار یک «سرمایه‌گذار» می‌تواند باشد.

حسن روحانی نیز امروز (چهارشنبه) در باره این ماجرا اظهارنظر کرد. او به‌هنگام ترک ایتالیا در پاسخ به سئوالی در این‌باره با لبخندی موضوع را «روزنامه‌ای» خواند و گفت مقام‌های ایرانی در این‌باره با ایتالیایی‌ها صحبتی نداشته‌اند. روحانی افزود ایتالیایی‌ها به مهمان‌نوازی معروفند و دوست دارند به مهمانشان خوش بگذرد. او با بیان این جمله عازم فرانسه شد.

پیش از عزیمت به پاریس، روحانی از تماشاخانه کولوسئوم رم نیز دیدن کرد و خود شخصاً چند عکس هم گرفت، مکانی بی‌خطر که تا چشم کار می‌کرد مجسمه برهنه‌ای در آن نبود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صبا

    واقعا شما روزنامه نگارا دنبا چی هستین؟

  • nader

    در انتخابِ بی‌سابقهء محل موزهء Capitoline شهرداریِ رُم برایِ برگزاریِ جلسهء رسمیِ روسای دو کشور و امضای انبوهی از پیمان‌های ۱۷ میلیارد یورویی ؟ | آن هم در سایه مجسمه و زیرِ سُم اسبِ «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس»؟ | که ایرانیان را در عصرِ پارتیان و سلسلهء اشکانی شکست داده و پاره ای از ایران را تسخیر کرده بسیار سوال انگیز میباشد!