ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«رئیس‌جمهوری در مسئله رد صلاحیت‌ها ورود کند»

دست‌کم دو سوم داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی با عناوین مختلف رد صلاحیت شده‌اند. علی مطهری از رئیس دولت خواست که در این مسئله ورود کند.

شورای نگهبان و هیات‌های نظارت استانی  نزدیک به دو سوم از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را از ادامه رقابت حذف کرده‌اند. علی مطهری از رئیس‌جمهوری خواست که مسئله رد صلاحیت‌ها را پیگیری کند.

پس از آن‌که  بیش از شش هزار داوطلب نمایندگی مجلس در هیات‌های نظارت «رد صلاحیت» و «عدم احراز صلاحیت» شدند، نزدیک به هشتاد درصد از داوطلبان مجلس خبرگان هم با عناوین «غیر مجاز»، «عدم شرکت در آزمون» و «عدم احراز صلاحیت» از چرخه انتخابات حذف شدند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی که این‌بار از سوی هیات نظارت رد صلاحیت شده است، از رئیس‌جمهوری خواست که «برای رایزنی با شورای نگهبان از هر راهی که صلاح می‌داند، وارد شود.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، مطهری رئیس جمهوری را «مسئول اجرای قانون اساسی» دانست که «می‌تواند اقداماتی را در زمینه رد صلاحیت‌ها انجام دهد».

حسن روحانی پیش از این در همایش استانداران و فرمانداران گفته بود که به سه عضو کابینه مسئولیت داده است که رایزنی‌ها با شورای نگهبان را ادامه دهند. در همین رابطه، سه‌شنبه ششم بهمن خبرگزاری‌های ایران از لغو سفر معاون اول رئیس جمهور به قزوین به دلیل ادامه رایزنی‌ها خبر دادند.

عبدالرحمن فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی هم دوشنبه پنجم بهمن در گفت‌وگو با وب‌سایت آفتاب، نتیجه دو نشست مشترک با  اعضای شورای نگهبان را مثبت دانست و گفت که «مسئولین به دنبال این هستند که با رایزنی‌های مستمر حقی از کسی ضایع نشود».

سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پیش از این هرگونه رایزنی و جلسه مشترک دولت با اعضای شورای نگهبان را تکذیب کرده بود. اما سه‌شنبه ششم بهمن، تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس که برای دهمین دوره انتخابات تائید صلاحیت نشده‌اند، با اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان گفت‌وگو کردند.

لغو همایش اعتماد ملی

با این‌حال شورای عالی اصلاح طلبان که پیش از انتخابات با تشکیل «کمیته رایزنی» به دنبال تعامل با شورای نگهبان بود، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که همچنان به رایزنی‌ها و پیگیری‌ها امیدوار است و اصلاح‌طلبان صحنه انتخابات را ترک نمی‌کنند.

همچنین حزب ندای ایرانیان با صدور اطلاعیه‌ای ضمن انتقاد عملکرد هیات‌های نظارت، اعلام کرد که «موفق به شناسایی تعداد قابل توجهی از افراد» همسو با جریان اصلاحات شده و «رایزنی با شورای عالی اصلاح‌طلبان را برای حمایت از این افراد» آغاز می‌کند.

اما حزب اعتماد ملی همایش انتخاباتی خود را که قرار بود جمعه نهم بهمن برگزار شود، به زمان دیگری موکول کرد. این حزب با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد تا  «فرو نشستن غبارهای ناشی از رد صلاحیت‌های بی‌سابقه» و «تصمیم‌گیری بزرگان اصلاح‌طلب» همایش حزبی خود را به تأخیر می‌اندازد.

پیش از این مجمع نیروهای خط امام، یکی دیگر از گروه‌های سیاسی همسو با جریان اصلاحات اعلام کرده بود که امکان رقابت در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه را ندارد.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند برگزار می‌شود. هیات نظارت و شورای نگهبان صلاحیت دست‌کم هفتاد درصد داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و ۶۰ درصد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را تائید نکردند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    رد شدن صلاحیت از برای حرافی!؟! اینوسط ۳۷ سال از عمر ملتی دود شد با ورود مشتی صراف بازار و حراف بیسواد به این مجلس و آن مجلس نمایشی و از سر تا پا فاسد  و بیهوده!!! 

  • جمهوریخواه

    از یک تدارکچی امنیتی‌ و رابط جمهوری اسلامی با سازمانهای جاسوسی خارجی‌ که بخاطر سرسپردگی به حکومت ، رئیس جمهور رژیم شده است و در یک سفر دیپلماتیک آبروی فرهنگ ایرانی‌ را در موز‌ها از بین میبرد ، چه انتظاری دارید ؟؟! چرا از افراد بیشتر از ظرفیتها،توانایی‌ها و کوپن‌شان انتظار معجزه دارید ؟؟!

  • hasani

    ریس جمهور اعتدالیتان فعلا   وقت رسیدگی به اعتراض  ندارد!   پرونده انتخابات بسته شده.  رفته تور اروپا تا از مجسمه های اسلامی شده بازدید کند و میلیارد میلیارد قرار داد محرمانه  با شرکتهای ورشکسته ایتالیا  امضا کند....

  • nader

    ریس جمهور جزو باند ولایت است .  اگر نبود  ریس جمهورش نمیکردندو موسوی و کروبی را آزاد میکرد.