ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سالار عقیلی درباره حضورش در شبکه ماهواره‌ای توضیح داد

سالار عقیلی در نامه‌ای از حضور در شبکه «من و تو» عذرخواهی کرد. وزیر ارشاد اسلامی وعده داد که برنامه‌های این خواننده ایرانی ادامه پیدا کند.

در پی جنجال بر سر گفت‌وگوی سالار عقیلی، خواننده موسیقی سنتی ایرانی با شبکه ماهواره‌ای «من و تو» و حذف نامش از جشنواره موسیقی فجر او در نامه‌ای که تنها نسخه آن را خبرگزاری فارس منتشر کرده، نوشته است شبکه‌های ماهواره‌ای را نمی‌شناسد و در مصاحبه فوق «به‌شدت از کشور عزیز و برگزاری کنسرت در داخل مملکت» دفاع کرده است.

سالار عقیلی، خواننده موسیقی سنتی ایرانی

سالار عقیلی در این نامه گفته است سعی‌اش بر این بوده که در کشورهای مختلف «به‌عنوان سفیر فرهنگی ایران» موسیقی کشور را ترویج کند و نیتی به غیر از این نداشته است.

او نوشته است: «تا آن‌جا که باور قلبی‌ام می‌گوید در مصاحبه‌ام به‌شدت از کشور عزیز و برگزاری کنسرت در داخل مملکت، به‌خصوص در شهرستان‌ها دفاع نموده که به جرأت می‌توانم بگویم اغراق نگفته و همه عین واقعیت بود.»

عقیلی در حالی از برگزاری کنسرت‌ها در ایران دفاع کرده که هنرمندان دیگری چون محمدرضا شجریان، علیرضا قربانی و محمد معتمدی بارها نسبت به موانع برگزاری کنسرت در داخل کشور و ناهماهنگی‌ها در این‌باره انتقاد کرده و اجرای برنامه در خارج از کشور را راحت‌تر دانسته‌اند. از سوی دیگر در دو سال اخیر بسیاری از کنسرت‌ها در شهرستان‌ها با دخالت نیروهای تندرو یا برگزار نشده‌اند و یا از اجرای آن‌ها جلوگیری شده است.

سالار عقیلی در نامه خود نوشته است مصاحبه‌اش با شبکه ماهواره‌ای باعث «برانگیختن احساسات وطن‌پرستانه برخی افراد» شده اما او «تا جان در بدن دارد» هوادار میهن‌اش است.

او نوشته است: «در مسافرت‌های داخل و خارج از کشور با اغلب شبکه‌های تلویزیونی در مورد فعالیت‌های هنری‌ام گفت‌وگو نموده‌ام و تاکنون مورد خلافی مشاهده نشده، این بار هم فقط و فقط در ارتباط با تور کنسرت اروپای خود به‌خصوص در لندن و منچستر، به مردم عزیز آگاهی دادم و سعی‌ام بر این بود که جوانان را بیش‌تر با موسیقی فاخر کشورمان آشنا نمایم.»

این خواننده موسیقی سنتی ایران در پایان نامه خود گفته است هیچ تصمیمی برای مهاجرت و ماندن در خارج از کشور ندارد و به‌زودی به ایران بازخواهد گشت.

در همین حال علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران درباره ماجرای سالار عقیلی به خبرگزاری فارس گفت: «احساس می‌کنم سالار عقیلی به علت عدم آشنایی با شبکه فارسی‌زبان معاند دچار غافلگیری شده است.»

جنتی نامه سالار عقیلی را «خوب» توصیف کرد و گفت: «سالار عقیلی را به‌عنوان فردی که از ابتدای کار هنری‌اش با نظام همکاری داشته می‌شناسیم و خودش هم بر این موضوع تأکید دارد.»

وزیر ارشاد گفت نمی‌داند تکلیف حضور سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر چه خواهد شد اما برنامه‌های او در ایران ادامه خواهد داشت.

روز دوشنبه پنجم بهمن‌ماه خانه موسیقی نسبت به حذف سالار عقیلی از جشنواره فجر اعتراض کرد. داریوش پیرنیاکان، دبیر و سخنگوی خانه موسیقی در این‌باره گفت: «اول باید این موضوع کاملاً بررسی شود و بعد این تصمیم گرفته شود. می‌توانستند وقتی عقیلی از سفر برگشتند با ایشان صحبت کنند و بعد در این‌باره تصمیم‌گیری شود. اما امروز بی هیچ صحبتی با عقیلی، حکمی صادر کرده‌اند که در جشنواره شرکت نکند، که این برای ما اصلاً قابل قبول نیست و جای تعجب دارد.»

پیرنیاکان افزود: «هیچ قانونی به ما هنرمندان ابلاغ نشده که اگر کسی با یک رسانهٔ خارجی گفت‌وگو کند و اثرش آن‌جا پخش شود، جرم محسوب می‌شود. از نظر ما جرم نیست؛ باید قانونی وجود داشته باشد که از آن تبعیت شود به همین راحتی نمی توان به کسی گفت این کار را انجام ندهد.»

این در حالی است که حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در همان روز دوشنبه گفته بود: «مقررات کشور ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد کسی با شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه همکاری کند که این همکاری می‌تواند در قالب آگهی‌، سفارش‌، عکس‌ و… باشد. چراکه هرگونه همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع و تخلف است.»

او پیش از این نیز هنرمندان عرصه موسیقی را تهدید کرده بود که چنانچه با شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از ایران همکاری کنند، قوه قضائیه آن‌ها را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد و وزارت ارشاد اسلامی هم از صدور مجوز برای آلبوم‌های موسیقی این گروه از هنرمندان خودداری خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تنديس شهاب

    اين آقا جيره خور يواشكي نظام است و كلي نامه يواشكي ببخشيد فرستاده تابخشيده شده كلا رو بازي نمكند ،مقايسه كنيد با افتخاري بيچاره كه چه بلاهايى سرش امد وبه قول خودش تا مرز خودكشى رفته به هر حال وزير ارشاد گفته عقيلى به تبعيت از ما تاكيد دارد.به نظر مى رسد آقاي غقيلي فرد كاملا سرسپرده بوده و به همين دليل اشعار واجد كلمه ايران عموما به وى احاله شده،ازنظرشخصيتى وفكرى نيز كاملا جاه طلب *** و كرخت سياسى

  • حقیقتگو

    واقعا شرم آور و چندش آور است که سالار عقیلی هنرمند کشور ایران باید در مقابل شیاطین استبدادگر ارتجاع سیاه حاکم بر ایران برای حفظ جان و آزادیش چنین به التماس کردن(توضیح دادن) بی افتد!! ای اسلام و افسار برگردن نهاده گان آخونده و فرومایه گان آخوندی ننگ و نفرت بر شماها باد!!