ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات صلح سوریه بدون ائتلاف اپوزیسیون برگزار می‌شود

به‌رغم درخواست سازمان ملل و آمریکا از ائتلاف اپوزیسیون سوریه برای شرکت در مذاکرات صلح ژنو، آن‌ها حضور خود در گفت‌وگوها را به توقف بمباران و محاصره شهرها مشروط کرده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف اپوزیسیون سوریه در جلسه پنج‌شنبه ۲۸ ژانویه / ۸ بهمن در ریاض، برای مذاکرات صلح ژنو با هدایت سازمان ملل پیش‌شرط‌هایی تعیین کرد.

ریاض حجاب، هماهنگ‌کننده کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه (HCN) در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت: «جمعه ما در ژنو نخواهیم بود. ما می‌توانیم بعد به آن بپیوندیم اما اگر خواسته‌های بشردوستانه ما برآورده نشوند وارد سالن مذاکرات نخواهیم شد.»

ریاض حجاب افزود: «اپوزیسیون آماده‌ است به ژنو برود اگر تدابیر مورد نظر ما برآورده شوند.» به‌گفته او این تدابیر در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل قید شده‌اند. کمیته عالی مذاکرات خواهان توقف بمباران مناطق غیرنظامی و رفع محاصره شهرها در مناطق درگیری است.

پیش از این، جورج صبرا، مرد شماره دو هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه و از رهبران جنبش چپ نیز گفته بود تا زمانی که روسیه به بمباران‌ مناطق سوریه پایان ندهد و نیروهای دولتی دست از محاصره شهرها برندارند، هیچ‌گونه مذاکره‌ای با مقامات سوریه انجام نخواهد شد.

کمی قبل از اظهارات ریاض حجاب، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل برای برقراری صلح در سوریه در یک پیام ویدئویی به مردم سوریه گفت: «اکنون به شما نیاز است که از نمایندگان در مذاکرات بخواهید این فرصت را از دست ندهند.»

استفان دی میستورا با اشاره به دو دور مذاکرات قبلی بدون نتیجه، خطاب به مردم سوریه گفت: «شما به اندازه کافی کنفرانس دیده‌اید، این یکی نباید به شکست بینجامد.»

پس از اعلام این‌که اپوزیسیون گردآمده در ریاض در مذاکرات شرکت نمی‌کند، آمریکا با مشروع دانستن خواسته‌های اپوزیسیون از آن‌ها خواست که با این حال در مذاکرات شرکت کنند.

مارک تونر، سخنگوی دولت آمریکا در این‌باره گفت: «این یک فرصت واقعی تاریخی برای آن‌هاست که به ژنو بروند و پیشنهادهای جدی خود را برای ایجاد آتش‌بس و دیگر اقدامات لازم به‌منظور خلق اعتماد مطرح سازند.»

از سوی دیگر، در ژنو، خَوله مَطَر، سخنگوی سازمان ملل برای مذاکرات صلح اعلام کرد که این مذاکرات جمعه ۲۹ ژانویه آغاز خواهد شد. او گفت: «ما این مذاکرات را به تعویق نمی‌اندازیم.»

مذاکرات صلح سوریه قرار بود دوشنبه ۲۵ ژانویه آغاز شود اما اختلاف بر سر دعوت از نیروهای مخالف حکومت بشار اسد آن را به تعویق انداخت. جامعه جهانی از مذاکرات این انتظار را دارد که راه حلی برای پایان بخشیدن به جنگ سوریه بیابد. این بحران بزرگ خاورمیانه از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۲۶۰ هزار کشته داشته و موجب آوارگی میلیون‌ها نفر شده است.

دستیابی به صلح در سوریه این امکان را نیز فراهم می‌سازد که همه نیروها در مبارزه با داعش متمرکز شوند.

روز پنج‌شنبه حسین امیرعبداللهیان معاون خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو مهم‌ترین شرط برای برقراری صلح در سوریه را شرکت نکردن «تروریست‌ها با نقاب جدید» در این مذاکرات دانست.

به‌گفته یک منبع نزدیک به حکومت سوریه، هیأت نمایندگی دمشق جمعه ۲۹ ژانویه وارد ژنو خواهد شد و با استفان دی میستورا دیدار خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اصلا" مذاکراتی در کار نیست فقط عده ای برای قهوه خوردن و شرینی و تنقلات خوردن دور میز جمع میشن با هدف گول زدن و عوام فریبی کره زمین نشینان بی خبر از ماهیت دروغ و فقط تصوری مذاکرات که در حقیقت یک دکوراسیون همنشینی و خوش بش کردن است !! علاوه روسیه و آخوندهای ایران که صد در صد بر ادامه حکومت بشار اسد پایبند هستند امریکا و اروپا و اسرائیل مایلند حکومت بشار اسد کماکان ادامه یابد. این مذاکرات دکوراسیونی فقط هدفش راضی کردن مخافان اسد به کنار گذاشتن دشمنی با بشار اسد در قبال قبول کردن پول روشوه میلیونها دلاری از کیسه آخوندهای ایران است. بهمین دلیل قشر وسیعی از مردمانی که مخالف بشار اسد بودند و یا مخالف بشار اسد می شدند را اروپائی ها با حیله و نیرنگ به بهانه پنهاهندگی و کار و زندگی در اروپا از سوریه بیرون کشیدند !!! بدون دلیل نیست که مخالفان حقیقی بشار اسد که مردانه بر علیه او می چنگند چنین مذاکرات گول زنی را رد می کنند !!درست عین این مذاکرات هم سالهای سال فلسطینی ها با اسرائیلی ها انجام دادند و دور میزهای خوشگل با آب معدنی و گل و قهوه و چند ده کراوات زده امریکائی و اروپائی و سازمان مللی نشستن بلاخره چه نتیجه ای داد؟؟