ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه همبستگی پژوهشگران ایرانی با دانشگاهیان ترکیه

بیانیه پژوهشگران ایرانی در اعتراض به اقدامات دولت ترکیه را تاکنون ۵۰ تن از جمله یرواند آبراهامیان، ژانت آفاری، سهراب بهداد، تورج اتابکی، فریبرز رئیس دانا و محمد مالجو امضا کرده‌اند.

گروهی از پژوهشگران ایرانی و اساتید مطالعات ایرانی در دانشگاه‌های مختلف سراسر جهان، نسبت به اقدام دولت ترکیه علیه دانشگاهیان این کشور و دستگیری آن‌ها و همچنین خشونت دولت ترکیه علیه کردها، بیانیه‌ای را به امضا رساندند و همبستگی خود را با «دانشگاهیان صلح طلب» ترکیه اعلام کردند.

مقر اداره امنیت ترکیه

در بیانیه همبستگی که به امضای پژوهشگران ایرانی رسیده، صراحتاً از دولت ترکیه خواسته شده تا دانشگاهیان بازداشت شده را آزاد کند و به اصول آزادی بیان و آزادی دانشگاه متعهد باشد.

متن انگلیسی و امضاهای بیانیه در اینجا

علاوه بر این، آن‌ها خواستار توقف عملیات خشونت بار نظامی دولت ترکیه علیه کردها و دستیابی به یک راه حل سیاسی درباره مسئله کردها شدند.

بیانیه پژوهشگران ایرانی را تاکنون ۵۰ تن از جمله کامران متین، یرواند آبراهامیان، ژانت آفاری، سهراب بهداد، تورج اتابکی، فریبرز رئیس دانا، مازیار بهروز و محمد مالجو امضا کرده‌اند.

ماه گذشته هزار و ۱۲۸ نفر از دانشگاهیان ترک و کرد در ترکیه بیانیه‌ای را تحت عنوان «ما بخشی از این جنایت نیستیم» منتشر کردند. آنها در این بیانیه خواستار توقف هرچه سریع‌تر عملیات نظامی دولت ترکیه در مناطق کردنشین شدند.

در این بیانیه ضمن درخواست از دولت برای پایان بخشیدن به «کشتار عمدی»، آمده است: «حق زندگی، آزادی و امنیت، به‌ویژه منع شکنجه و بدرفتاری تضمین شده در قانون اساسی و پیمان‌های بین‌المللی نقض شده است».

طبق گزارش‌های رسمی، تنها در ماه دسامبر سال گذشته بیش از ۱۰۰ غیرنظامی کُرد در حملات نظامی ارتش ترکیه کشته شدند. همچنین در اغلب مناطق کردنشین جنوب ترکیه از ماه اوت سال ۲۰۱۵ بیش از ۵۲ روز مقررات منع رفت و آمد وضع شده است.

در پی انتشار این بیانیه از سوی دانشگاهیان ترکیه دست کم ۲۰ نفر از این افراد بازداشت، و خانه و محل کار بسیاری نیز تفتیش شد. همچنین بسیاری از امضاکنندگان این بیانیه از سوی گروه‌ها و رسانه‌های طرفدار دولت به مرگ محکوم شدند.

رجب طیب اردوغان و احمد داود اوغلو، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه انتشار چنین بیانیه‌ای را حمایت از تروریسم خواندند و امضا کنندگان را طرفداران تروریسم نامیدند.

حزب جمهوری‌خواهان خلق ترکیه (CHP) که حزب اصلی مخالفان دولت است، این بازداشت‌ها را «کاملاً غیرقانونی، غیرقابل قبول و به‌شدت خطرناک» ارزیابی کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هانا

    سلام بر فرزندان برومند پارس و ایرانی با همصدایی با مظلوم علیه ظالم ، علیه فاشیزم و تمامیت خواه و دیکتاتور. و همچنین علیه کسانیکه با خون میخواهند سیستم دیکتاتوری را کامل کنند.

  • دانا

    سلام بر فرزندان برومند پارس و ایرانی با همصدایی با مظلوم علیه ظالم ، علیه فاشیزم و تمامیت خواه و دیکتاتور. و همچنین علیه کسانیکه با خون میخواهند سیستم دیکتاتوری را کامل کنند.

  • میترا

    این بسیار خوب است که نه تنها پژوهشگران( چه نام پر طمطراقی!) بلکه همه مردم اصولا به فکر مسایل جهان پیرامون خود باشند ولی اگر این امر آنها را از اولویت ها منحرف کند چه ارزشی دارد؟ چراغی که به خانه رواست قطعا به مسجد حرام است. تا وقتی دانشگاه های ایران و کردهای ایران اینگونه زیر فشارند و متحمل هزار بی عدالتی، همصدایی با جریانات منشا گرفته در دشمنی ارامنه با ترکیه یا تحرکات جدایی طلبان کرد و یا تحریکات نظام ایران که در جنگ سرد با ترکیه است چه سودی به حال ایران و ایرانی دارد. اینکه زورمان به مسایل ایران نمی رسد دلیل نمی شود اذهان را حواله جای دیگری بکنیم و با انحراف اذهان عمومی از حجم بزرگ مصیبت های داخلی راه نفس کشیدن برای دشمنان درونی آزادی ها در ایران فراهم کنیم. راستی این پژوهشگران ایرانی چگونه و با چه نخ تسبیحی به هم وصل هستند که در سراسر جهان پراکنده اند ولی برای امضای یک نامه به هم می رسند؟

  • مسعود

    دفاع از مظلوم و محکوم نمودن رفتار ظالمانه گاه با یک بیانه و حمایت زبانی بصورت علنی توانسته و میتواند جلو کشتار و رفتار غیر انسانی حاکمان فاشیست و ظالمی چون ارودغان را بگیرد . محض اطلاع خانم میترا، نلسون ماندلا جایزه اتاتورک را از ترکیه قبول نکرد و برای گرفتنش به ترکیه نرفت . در جواب و دلیل رد آن جایزه گفت تا کورد نباشی و در ترکیه بعنوان یک انسان کورد زندگی نکرده باشید، نمی دانید که قبول آن جایزه مهر تاییدی بر ظلم و جنایتی است که دولت ترکیه بر کوردها روا می دارد. بنابراین رد آن اعتراضی به جنایت و کشتار مردمان بی گناه است. حال ما قضاوت کنیم که ماندلا باید به فکر آفریقای جنوبی و همکارانش می بود، خیر خانم میترا این نشان از گستردگی عدالتخواهی و وسعت فکری این افراد است، بنده آنها را انسانهایی می نامم که به قلب مومن هستند، مومن به ندای وجدان بیدارشان، که امثالشان کم هستند.

  • آذر

    من كه افتخار ميكنم دانشگاهيان ما اعلام همبستگي كرده اند. بني آدم اعضاي يكديگرند

  • منیژه

    سؤال از خانم میترا: بسیار مایلم بدانم چه اشکالی دارد که ما هم به فکر دیگران باشیم. چرا باید فقط توقع داشته باشیم که دیگران به فکر ما باشند؟ گفته‌اید "این اداها به ایرانی‌ها نمی‌آید". لطف کنید قاعده و اصول این گونه اداها را شرح دهید.

  • میترا

    پژوهشگران ایرانی بهتر است اول به فکر همکارانشان در ایران باشند که تحت فشار و سرکوب و اختناق هستند یا به دلایل واهی اخراج شده اند. واقعا این ادا ها به ایرانی ها نمی آید

  • حمید

    دمکراسی اردوغانی