ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرماندار اصفهان: تالاب گاوخونی در حال نابودی است

فضل‌الله کفیل، فرماندار اصفهان گفت که تالاب گاوخونی سال‌هاست با کمبود آب مواجه شده و در حال نابودی است.

فضل‌الله کفیل، فرماندار اصفهان گفت که تالاب گاوخونی سال‌هاست با کمبود آب مواجه شده و در حال نابودی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرماندار اصفهان، افزایش ریزگردها را از پیامدهای خشک شدن تالاب  گاوخونی اعلام کرد و افزود که خشکی تالاب و ریزگردها «تهدیدی برای سلامت ساکنان منطقه مرکزی کشور تا استان تهران» به‌شمار می‌آید.

حمیدرضا قلمکاری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌ زیست اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان نیز پیش از این گفته بود که خطر ریزگردهای تالاب گاوخونی تا شعاع هزار کیلومتری گسترش یافته است.

تالاب گاوخونی دارای وسعتی حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع است و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد.

به‌گفته فرماندار اصفهان، در یک ماه اخیر با ورود آب به تالاب گاوخونی، بیش از ۲۰ درصد از این تالاب آبگیری شده است.

حمید ظهرابی، مدیرکل محیط‌ زیست استان اصفهان پیشتر گفته بود که آب و مقداری از پساب تصفیه‌خانه جنوب اصفهان وارد تالاب گاوخونی شده و مردم ورزنه با تشکیل گروه‌هایی در حال محافظت از این حقابه هستند و «مسئولان وزارت نیرو و استان نباید بگذارند که این حقابه محیط ‌زیست پایمال شود.»

همچنین عاطفه چمنی، عضو تیم مطالعاتی طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی مهرماه امسال گفته بود که ایران در رتبه دوم تخریب‌ها تالاب‌ها در جهان است.

چمنی در مورد وضعیت تالاب گاوخونی گفته بود که در سرشماری سال ۶۲، ۱۴۰ هزار پرنده مسیر مهاجرت خود را از تالاب گاوخونی انتخاب کرده بودند و در سال ۸۶ این آمار به ۴۰۶ قطعه رسید و در سال گذشته نیز تنها ۱۴ قطعه پرنده در مسیر مهاجرت به تالاب گاوخونی آمدند.

به‌گفته او، در گذشته ۱۲۵ گونه پرنده، ۴۹ گونه پستاندار، ۴۲ خزنده و یک گونه دوزیست و همچنین ۱۲ گونه ماهی در این تالاب حیات داشتند.

چمنی وضعیت پنج تالاب ایران را بحرانی دانسته و گفته بود که پنج تالاب ارومیه، ارژن، پریشان، میان کاله و گاوخونی در فهرست قرمز مونترو قرار گرفته‌اند.

در فهرست مونترو تالاب‌هایی ثبت می‌شوند که دارای تغییرات اکولوژیک شده و در معرض نابودی قرار گرفته ‌باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • roozbeh

    مثل بقیه ایران.