ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رستم قاسمی به دلیل «جلوگیری از اجرای قراردادهای نفتی» برکنار شد

قراردادهای جدید نفتی ایران همچنان مسأله‌ساز است. با اجرا شدن این قراردادها نقش سپاه در پروژه‌های نفتی کمتر و تنش‌ها در حکومت بیشتر می‌شود. «برکناری» رستم قاسمی در همین چارچوب است.

منابع خبری ایران می‌گویند رستم قاسمی، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور را به دلیل «جلوگیری از اجرای قراردادهای نفتی» از کار برکنار شده است.

رستم قاسمی از اعضای سپاه پاسداران، مشاور عالی وزیر دفاع و وزیر نفت پیشین ایران

اقتصادنیوز، امروز دوشنبه ۱۲ بهمن در این‌باره گزارش داد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور چندی پیش به منتقدان قراردادهای نفتی هشدار داده بود که «اگر به فعالیت‌های مخرب خود ادامه دهند، دولت دیگر سکوت نخواهد کرد و در برابر تخریب‌های آنان دست به اقدامات لازم می‌زند. »

بر پایه این گزارش، معاون اول رئیس‌جمهور رستم قاسمی را به دلیل اینکه «نقش مستقیمی در جلوگیری از اجرای قرادادهای جدید نفتی داشته و باعث لغو کنفرانس لندن نیز شده»، از کار برکنار کرده است.

رستم قاسمی ۱۰ بهمن جاری برکنار شد و حسن پلارک یکی دیگر از اعضای سپاه به عنوان مشاور جهانگیری منصوب گردید.

رستم قاسمی که از اعضای سپاه پاسداران است، در دولت پیشین ایران وزیر نفت بود. او هم‌اکنون مشاور عالی وزیر دفاع است. نام رستم قاسمی پیش از این، زمانی که فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه بود در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا قرار داشت که پس از وزیر شدنش در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، از فهرست تحریم‌های جهانی خارج شد.

از قراردادهای جدید نفتی ایران با عنوان «قراردادهای نفتی ایران» (آی.پی.سی) یا (Iran Petroleum Contract) یاد می‌شود. تندورها با قراردادهای تازه نفتی ایران و غرب که باعث می‌شود نقش سپاه در پروژه‌های نفتی کاهش پیدا کند، مخالف هستند. سپاه در ۱۰ سال گذشته پیمانکاری بخش عمده‌ای از پروژه‌های نفتی و گازی در ایران را بر عهده داشته و درآمدهای کلانی از این قراردادها به دست آورده است. در قراردادهای جدید نفتی پیمانکاران خارجی و داخلی افزون بر توسعه، مرحله تولید را نیز برعهده می‌گیرند. بر این اساس شرکت‌های خارجی اما تنها زمانی می‌توانند در پروژه‌ای وارد شوند که یک شریک ایرانی داشته باشند.

مخالفان این قراردادها که از مخالفان دولت یازدهم هستند همچنین معتقدند «قراردادهای نفتی ایران» نکات مبهم بسیاری دارد و می‌تواند منافع ملی را در بلندمدت تحت تأثیر قرار دهند و آثار بلندمدت مشهودی را در درآمدهای نفتی داشته باشد. دولت و وزارت نفت از این قراردادها پشتیبانی می‌کنند و معتقدند اولویت نخست اقتصاد کلان کشور و صنعت نفت، جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

دو روز پیش شماری از بسیجیان به پشتیبانی از سپاه و در اعتراض به قراردادهای تازه ایران و غرب در مورد پروژه‌های نفتی، مقابل وزارت نفت تجمع کردند. پلیس ۳۸ تن از این معترضان را بازداشت و سپس آزاد کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شام

    یک سپاهی را بر کنار و سپاهی دیگر بر سرکار گذاشتند!!!! ننگ بر این مدیریت!!!!