ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رونمایی سایت «زیتون»، سایتی با توجه ویژه به نواندیشی دینی

در بیانیه آغاز به کار «زیتون»، این سایت خود را تریبونی برای بازتاب اندیشه ها و سلیقه های متنوع معرفی می‌کند که به نواندیشی دینی نگاه ویژه ای دارد.

سایت خبری و تحلیلی «زیتون» ، به آدرس اینترنتی http://zeitoons.com/ با انتشار بیانیه ای آغاز به کار کرد.
در این بیانیه که به امضا هیات موسس سایت رسیده است، زیتون خود را تریبونی «مستقل» برای بازتاب اندیشه ها و سلیقه های متنوع معرفی می‌کند که با رویکردی حرفه ای به کلیه نحله های فکری، اجتماعی و فرهنگی ایرانیان می پردازد و به نواندیشی دینی نگاه ویژه ای دارد.
آنچنان که در بیانیه آمده، نگاه «زیتون»، بی آنکه ایرانیان را به داخل و خارج تقسیم کند، عمدتا به داخل کشور است و این رسانه هدف غایی خود را «رشد و تعمیق آگاهی مردم ایران در توسعه تمدن و فرهنگ و کسب آزادی و رهایی از انواع استبداد، به ویژه استبداد دینی حاکم» اعلام کرده است.
این سایت به صورت مستقل تاسیس و زیر نظر شورای سیاست گذاری اداره می‌شود. عبدالعلی بازرگان، فرزانه روستایی، حسن فرشتیان، مهدی نوربخش و حسن یوسفی اشکوری  اعضای هیئت موسس و شورای سیاست گذاری سایت زیتون هستند.

متن کامل بیانیه آغاز به کار «زیتون» به این شرح است:

با نام مبارک او که جان را فکرت آموخت و نعمت آزادی و آگاهی را نمایان ساخت٬ و با سوگند به «قلم» و هرآنچه «رقم» می زند.

اینک، در بیست و یکمین سالگشت درگذشت زنده یاد مهندس مهدی بازرگان، پدر فکری و معنوی نواندیشان دینی معاصر، و در آستانه سی وهشتمین سالگرد انقلاب ایران، سایت « زیتون» در خانواده بزرگ رسانه‌های پارسی زبان اعلام موجودیت می‌کند.« زیتون» نماد سبزی ٬ صلح ٬ امنیت و آرامش است و تلاش خواهد کرد تا رنگارنگ باشد و    با رویکردی حرفه ای کلیه نحله های فکری، اجتماعی و فرهنگی ایرانیان و پارسی زبانان را در چهارچوب اهداف و منشور اعلام شده پوشش دهد و همچنین تریبونی باشد برای بازتاب اندیشه ها و سلیقه های متنوع .هرچند «زیتون» خود را «پایگاه خبری تحلیلی نواندیشان دینی» می داند، اما به صورت انحصاری نه به این جریان فکری اجتماعی اختصاص دارد و نه نحله خاصی از جریان عام نواندیشی دینی را نمایندگی می‌کند. «زیتون» می‌کوشد در حد توان و بضاعت مادی و معنوی خود، بازتاب گوناگونی افکار و سلیقه های اندیشمندان و اهل قلم از نحله های متنوع اجتماعی و سیاسی ایران باشد.

هدف غایی ما، رشد و تعمیق آگاهی مردم ایران در توسعه تمدن و فرهنگ و کسب آزادی و رهایی از انواع استبداد، به ویژه استبداد دینی حاکم است. ملت ایران پس از حدود ۱۱۰ سال از جنبش مشروطیت و نزدیک به چهار دهه از انقلاب، نه تنها به آزادی و امنیت نرسیده است ، بلکه از جهات مختلف هنوز در بحران و در پریشانی فرهنگی و سیاسی و اجتماعی به سر می‌برد؛ این در حالی است که بیش از همه، این اسلام است که در ایران و بیشتر جوامع اسلامی خاورمیانه در چنبره چالش ها و تضادهای دشوار گرفتار آمده است.نگاه «زیتون»، بی آنکه ایرانیان را به داخل و خارج تقسیم کند، عمدتا به داخل کشور است، چرا که منشا هر نوع جنبش و تغییر تاثیرگذاری در ایران تاکنون از درون کشور آغاز شده و خواهد شد. در چنین وضعیتی، هدف ما یاری رساندن به مردمان ایران زمین با هر عقیده و سلیقه ای است تا «راه دشوار آزادی» را با استواری و اطمینان بیشتری طی کنند و در نهایت ٬ هویت ملی ایرانیان با مؤلفه‌های سه‌گانه ” ایران، اسلام و نیز دستاوردهای دنیای مدرن ” تقویت شود.

ما اکنون، به رغم تمام موانع و مشکلات مادی و مدیریتی، راه خود را به امید یاری حق و حمایت همفکران آغاز می کنیم و برآنیم تا آنجا که ممکن است گرهی بگشاییم و حداقل در بعد نظری روشنگری کنیم.از این رو از تمام کسانی که خواهان سرفرازی و آزادی ایران هستند به جد انتظار داریم ما را به قلم و درم خود مدد رسانند.«زیتون» رسانه ای کاملا مستقل است و به هیچ شخص و نهاد داخلی و خارجی وابسته نیست، به همین دلیل، تنها به یاری فکری و مالی هموطنان آگاه و آزادیخواه چشم دوخته است. می دانیم که تداوم کار رسانه ای واقعا مستقل در شرایط کنونی چقدر دشوار است اما «به اتفاق جهان می توان گرفت».«زیتون» تحت نظارت عالی شورای سیاستگذاری فعالیت می کند و مدیریت و مسئولیت اجرایی سایت از جمله انتشار، ویرایش، وتیترگذاری با سردبیر خواهد بود.

هیئت مؤسس و شورای سیاست‌گذاری:

عبدالعلی بازرگان، فرزانه روستایی، حسن فرشتیان، مهدی نوربخش ،حسن یوسفی اشکوری

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Ali

    سلام متاسفانه دنبال مطالب چند هفته ای باز نمیشه امروز مطلبی یک خانم اندیشمند با همسرش قصد ملاقات با یکی مراجع تقلید بنام حکیم داشتند که مطلب ناتمام و خواندن بقیه را وبسایت حواله فرمودید متاسفانه سایت باز نمیشه حتا با حساب توییتر هم قادر التماس نبودم اگر راهی است این مشگل را حل نمایید

  • بهین نام

    یاران جان درود هر که متاعی به بازار اورد نخست بایدراستی ها ودرستی های ان را اثبات کند. اگر در این بازار بارها وبارها کالای بدل وبنجل امده باشد کار اورنده این نوع نوین بسیار سختتر خواهد بودو نزدیک به ناممکن پس اوصیکم به بی شیله پیلگی وراست وپوست کنده گفتن هر آنچه که دیگران با هزاردروغ پی درپیسعی در پنهان کردن داشتند .شاید مشخص ترین پرسش ها همانباشد که کسروی نامی جان بر آن نهاد.برای شروع شاید بد نباشد از تخصص های قیافه شناسانی (پالاندوز/ ماست بند /ووو)که تایید امامت 5نفره اخر امامانتان به گواهی وتخصص قیافه شناسی؟؟؟ایشان وابسته است ؟کسی در جایی از امامی چنان تنومند گفتند که زنبه ای با 6 حمل کننده لازم بود که وی جابجا شود.چنان برسرش اوردند که کمتر از کسروی نبودومی گفتند ایشان اندکی (اندکی) سمین بوده اند.کوته سخن شیعیان به ویزه ایرانیان که بارها وباره همه چیزشان قمار ان شده ومی رود که فرهنگ هفت هزار ساله هم برود(بجز بانویی هیچ یکتان نامی پارسی نداارید) جواب هایی درد اور وگاهی ابرو برمی طلبند نی موعظه ای چون دیگران.

  • هوشنگ

    برای نواندیشی در دین اسلام بسیار دیر شده است.دین اسلام از ابتدا خون ایرانیان را ریخته تا خود را در این سرزمین جا دهد.دستورات کشت و کشتار در متن غیرقابل بحث اسلام یعنی قرآن قابل انکار نیستند و به قرض انکار هم بسیارند کسانی که آن دستورات را اجرا کنند و خط قرمزی روی سفسطه‌های خنده‌دار شما بکشند.ایران و هویت ایرانی دیرزمانی پیش از ایجاد اسلام وجود داشته و‌ از جهات بسیار با دین اسلام تضاد ۱۸۰ درجه‌ای دارد و آرزوی شما برای ترکیب کردن اسلام در عناصر سازنده هویت ایرانی شدنی نیست.هم اکنون نیز ایرانیان بسیاری وجود دارند که مسلمان نیستند و به فرض محال موفقیت ایده خودخواهانه شما تمام آن عزیزان غیر ایرانی خواهند شد!

  • بابکان

    تاجایی که تجربه کردم زیتون را با تایپ و جستجوی «سایت زیتون» نمی توان یافت، باید برگشت و آدرس را یافت و زد. بویژه (برای مثال) اگر بخواهیم جستارهای آقای اشکوری را بیابیم ساده نیست، باید این در و آن در زد. خواهشمندم کار را روان تر کنید. در درون کشور کار ساده نیست.

  • بابکان

    2 _ آقای اشکوری در مسجد حجت بن حسن در خیابان سهروردی برای شادروان دکتر سامی هم سخنانی گفتند که از هر کس بر نمی آمد. ولی در مجلس زنده یادان فروهرها در مسجد فخرآباد دل شیر می خواست و سر نترس که کسی آنگونه سخن بگوید. پیش بینی ایشان هم درست در آمد ! فرمودند کشنده فروهرها مانند کشنده دکتر سامی خودکشی نکند ! و اما اسلام ! تا اندازه ای که به تاریخ نگاه کردم و وضع جامعه را می بینم، هیچ پیشامد و رویدادی مانند حمله مسلمانان عرب و تسلط آنها بر ایرانزمین فاجعه بار نبود و اثر آن فاجعه تا این اندازه ماندگار نشد. تا اندازه ای که میشناسم، شما آدمهای خوبی هستید، زنده یاد مهندس بازرگان مرد بزرگ و شریفی بود، ولی اسلام را نمی پسندم. نوشته های آقای مطهری را که میخوانم، حیرت میکنم از آن همه شعارهای تعصب آمیز و بی معنا ! و شگفت زده ام که چه تحصیلکردگان، استادان و اندیشمندانی پای منبر ایشان می نشستند ! این روزها با سروصدای طبلها و دهلهایی که گویا از چین وارد کرده اند و از سروصداهای مداحان که با چندین بلندگو با آخرین حد توان پخش میشد آسایش نداشتیم. این همه رفتارهای جهل آمیز ... (سانسور از خودم است!) برای کسانی که در باره یمنی ها، مصریها، رومیها، ایرانیان و ترکان و پیش از همه به خود نامسلمانان تازی هیچ رحمی نداشتند ! نادانی عده ای و سؤاستفاده حکومتِ متکی به نفت خام و سرمایه های بی حساب این کشور، جای تاسف بسیار است. ولی میخواهم از تاریخ اسلام بیشتر بدانم. جستارهای آقای اشکوری را آغاز کرده ام. کار به درد دل کشید! بیش ازاین سردرد نمی دهم. تندرست و کامیاب باشید

  • بابکان

    عرض سلام و احترام خدمت اعضای محترم شورای مؤسس و سیاستگذاری پیامم را برای سومین بار این بار در دو بخش میفرستم تا سیستم دریافت کند. 1 ـ جای خرسندی است که شما بزرگواران گرد آمده اید و چنین سایتی را راه انداختید. نیاز است. هر یک از شما را با منش نیکو و با دانش میشناسم. در این فرصت از دو تن نام میبرم. بقیه ببخشند، میخواهم زودتر بنویسم و بفرستم، شاید فیلترشکن از کار بیفتد ! هر بار مصاحبه ای از خانم فرزانه روستایی می شنوم از سنجیدگی و روانی سخن، لذت میبرم و از گفتار ایشان بهره مند میشوم. ایشان از معدود تحلیلگرانی است که میداند چه می گوید و شنونده از آن بهره میبرد. در سخن ایشان مطلب هست، سخن بی محتوا نمی گویند. پیداست شخصیت نیکویی دارند. جناب اشکوری را از مجلس بزرگداشت زنده یاد احمد مصدق میشناسم. بیاد دارم که آن روز امت حزب اله حاضر در صحنه حمله ور شدند و چه ها کردند؛ چه فحش ها به ما دادند ! چه ... ! سرآخر عربده می کشیدند که روحانی (آقای اشکوری) را دست ما بدهید ! در آن زمان آمدن به چنان مجلس هایی خیلی دل میخواست چه رسد کسی سخن هم براند. ما در مسجد نشسته بودیم که یکی از پیرمردها (گویا آقای مانیان بودند) بلند شدند و داد زدند که جوانها چرا نشسته اید؟ بلند شوید بروید بیرون، سالخوردگان بیایند بنشینند. فهمیدم که میخواهند جوانها بروند بیرون تا جمعیت جلوه ای داشته باشد. رفتیم بیرون دم در حیاط مسجد جلوی حزب الهی ها ایستادیم، از آن پس، توجهمان بیشتر به شعارهای حزب الهی ها بود و از درون مسجد نمیشد سخن روشنی شنید.

  • ناصر

    در تاریخ ایران آدمی دورور تر و ترسو تر از مهدی بازرگان پیدا نمی شود .از همان ابتدا انقلاب در پس پرده همراه اربابان خارجیش علیه مردم ایران و برای جلو گیری از بر قراری یک حکومت دمکراتیک و ملی در ایران وارد کار زار شد .بازرگان و دوست گرامیش آقای یزدی برای به اجرا گذاشتن طرح کمربند سبز برزینسکی انقلاب مردم ایران را در پای آخوند ها وارتجاع قربانی کردند .بازرگان الارغم زست های دمکراسی خواهانه اش وقتی خمینی به وضوح آشکار کرد که می خواهد حکومت اسلامی و ولی فقیه بر مردم ایران حاکم کند تنها به یک اعتراض کوچک بسنده کرد ولی آنچه در توان داشت برای برقراری حکومت اسلامی ولی فقیه بر ایران به کار گرفت خمینی در بهشت زهرا می گوید من به واسظه اینکه مردم مرا قبول دارند و بنابه حق شرعی بازرگان را نخست وزیر اعلان می کنم .آقای بازرگان ولی از خمینی سوال نکرد از کجا معلوم که مردم شما را قبول دارند آیا اینکه عده ای در خیابان عربده بکشند دلیل بر قبول عموم است یا اینکه این باید از طریق یک انتخابات محرز شود انتخاباتی که خمینی هر گز حاضر به شرکت در آن نشد ولی خود را رهبر می نامید .دو م اینکه حق شرعی دیگر چه صیغه ای است . ولی آقای بازرگان ودوستان آخوندش شورای انقلاب را دور از چشم مردم تشکیل داده بوده ند و حتی حاضر نبودند نام آنها را به مردم بگویند ولی همه تصنیم ها را برای مردم می گرفتند در این شورا به جز آخوند ها و خود نیرو های ملی و مذهبی هیچ کس دیگری عضو نبود در حالی که نیرو های اسلامی به خصوص نهضت آزادی وابسته به بازرگان کمترین نقش را درانقلاب داشتند .بعضی از اعضای شورای انقلاب هیچ سابقه مبارزاتی نداشتند و بعضی از آنها ساواکی بودند مثل آقای بهشتی که با ساواک ارتباط داشت و همجنین دیگر آخوند های مانند مطهری که جیره خوار محمدرضا شاه بودند و یا آنهائی که توبه نامه نوشته بودند و از شاه تقاضا عفو کرده بودند .بازرگان همراه آمریکائی ها خمینی را بر مردم استوار کردند اما خمینی خیلی خوب بازرگان را می شناخت پس از استفاده های فراوان از او به خلخالی دستور داد تا حقیرانه از پشت تریبون مجلس پائینش بکشند و به بیرون پرتش کنند بازرگان چوب دو سر طلاست که هم نزد مردم منفور است و هم اربابانش او را رها کردند تا در حقارت تمام بمیرد .بازرگان نماد کسانی است که به مردم خیانت می کنند و به امید پاداش ارباب می نشیننند ولی ارباب در پایان کار آنها را رها می کند

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . اصل دين و اوامر و نواهي آن ( خصوصا از نوع آسماني ادعايي ) ابراهيمي ، استبداد است . مخالفت با استبداد ديني ، كه در متن آمده ، و توسط افراد ( مومن به دين اسلام ) نوشته شده ، چه معني دارد ؟ مگر در اسلام نيست كه ميگويد ، حلالِ محمدٍ حلالٍ اِلى يومِ القيامه و حرامُهُ حرامٍ الي يَومِ القيامه ، يعني آنچه را كه محمد بن عبدالله ، حلال يا حرام اعلام كرده ، تا قيامت ، لايَتَغَيِر است . پس چگونه ميشود در اين احكام تغيير و نوآوري صورت داد؟ ( نوانديش ديني ) يعني چه ؟ آقا من حكومت اسلامي نميخواهم . حتي اگر ( كه محال است ) استبدادي نباشد . البته چون ميدانند هنوز ميتوانند ( مرا خر كنند ) همچنان تلاش ميكنند . پاينده ايران ، سربلند ايراني .

  • Amirhossin

    تبریک و آرزوی توفیق

  • شیرزاد

    تا امثال مصباح و ذوالنور و طايب و نقدی... و در یک کلام افراطیون به ظاهر بنیاد گرا وکاملا متشکل در میهن ما هستند ،و جود جریانهایی از این سنخ (نواندیشان دینی )ضروری و تعدیل کننده و زمینه ساز دگر اندیشی جوانان و نسلهای پیشرو تر هستند. شاه نیز اگراعتباری که برای علمای سنتی حوزه از سنخ بروجردی و حکیم و شریعتمداری و نظایر آن قايل بود به نو اندیشانی از جنس بازرگان و سحابی و نخشب ... انتقال میداد نه افراطی گری نوع مجاهدین خلق مجال بروز مییافت و نه مبارزه مسلحانه به قصد براندازی شکل میگرفت(شرح دفاعیات بازرگان در سال های 40 و خاطرات عزت الله سحابی گواه این مدعاست ) متاسفانه در خارج کشور هموطنان سکولار و لاییک و احتمالا آتِیست مرز بندی عقیدتی خود را با مومنین و متدینین مسلمان به صورت غیر منصفانه ای عمده نموده و همه را به یک چوب میرانند ، اینجانب نیز به عنوان یک خدا باور (فارغ از رسول و کتاب و فقه و شریعت ) ،اعتقاد دارم مسیر پر چالش عبور از اسکولاستیسیم عصر سنت اسلامی و تحقق رنسانس همه جانبه در میهن ما مستازم به رسمیت شناختن همه نحله های فکری و اندیشگانی است.

  • جمهوریخواه

    چه چیزی تا به حال در سایتهای دیگر نتوانستند بگویند که در سایت زیتون فقط میتوانند بگویند ؟! جالبه که با برجام، عده ایی به سرانجام فکری رسیدند ،ایجاد شغل کرده و اظهار وجود میکنند. اگربا اصلاح طلبان واعتدالیون که اکثریت را در حاکمیت دارد، همخوانی دارند ، چرا جرات رفتن به ایران را ندارند ولی حامی رژیم ج.ا. در خارج از کشور هستند ؟ آیا منتظر مرگ ولی فقیه هستند ؟ یا انتظار تغییری رادیکال در ارکان مافیا سپاه را دارند ؟ آیا منابع مالی این سایت از بیت هاشمی یا دولت روحانی یا جناحی از سپاه یا آمریکا یا ایرباس و رنو فرانسه...تامین میشود ؟!

  • حقیقتگو

    جلل الخالق باز یک گروه ذیگر دکان طبابت سیاست باز کرد و با دکوراسیون جدید و مدیریت جدید در صدد معالجه ایران بیمار در اثر نو اندیشی اسلام بر آمد. آهای بازرگان خدا بیامرز همان فردی نبود که با حمینی بیعت میکرد؟ چرا نام زیتون را به یدگ می کشید؟ اساس دین اسلام بر پایه گروبان گیری انسان ها و مصادره کردن فهم شعور و مال و منال و ناموس انسان هاست در هر کشوریکه اسلام رشد و نمو کرده فاجعه ببار آورده است!!

  • حقگو

    کل مطلب از گذشته خیلی دور است . مناسب با فکر و مناسبات اجتماعی آن روزها که از لحاظ تاریخی مثل هر موضوع دیگری می نوان به آن نگاه کرد . چیزی نو و به درد بخور بر زندگی امروز وجود ندارد . محصول اندیشه بشری است دین .اسلام و همه ادیان . چه چیزی نو در آن است . زیر خاکی زیر خاکی است و مناسب موزه